Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Bestämde mig ikväll för att lära mig mer om SD2. Så jag bestämde mig för att göra ett trumljud helt inuti pluggen. När detta ändå gjordes så kan jag ju lika gärna slänge upp det ifall någon tycker att de skulle vilja jobba vidare med det eller att det är bra som det är. Men iaf, en mp3 fil med trummor och en vlavinett finns att lyssna på innan man bökar med att ta hem preset filen.

Temat är funk, första delen av mp3-filen är det heltmixade ljudet från SD2, men efter filelt la jag på ett rum från Bricasti M7 impulserna, bara så man kan höra vad ett rum kan göra med ett annat rätt tort ljud.

jaja, ta hem om ni gillar det. Jag gjorde det bara för att lära mig pluggen 😉

http://www.speedyshare.com/files/20426151/...ist_Funk_It.s20

Lite äldre rocktrummor.

http://www.speedyshare.com/files/20510254/Old_rock_drums.s20

En version 2 av rocktrummorna där jag blandat in en virvel till då jag tyckte version 1 hade lite obalans mellan kick och virvel som nu blev bättre IMO

http://www.speedyshare.com/files/20513018/...ck_drums_v2.s20

Som ni ser så är ljudfilen från version 3, men jag bryde mig inte om att lägga upp ny preset för det då det är lite mindre dist, lite mindre bas på gitarrerna och bara ett hipass filterlagt på virveln som jag missade förut.

En preset från DieHard!!

http://www.speedyshare.com/files/20945993/Die_Hard.s20

Preset nummer 2 från DieHard

http://www.speedyshare.com/files/20639463/Electrify_Me.s20

I denna preset använder DieHard Warheadstärkaren i amplitube Metal.

http://www.speedyshare.com/files/21013464/Warhead.s20

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Alltid kul höra andras presets, även om inte det här är i min smak. Men tyvärr Anders, det funkar inte. Fick inte upp den och det stod bara fil. Ja det där med att jag inte fuck upp den kan ju lätt misstolkas 😉 Lade till ändelsen s.20 och då gick det att ladda den men den är tom bara. Inget inre mixat alls då.

Postat (redigerat)
Alltid kul höra andras presets, även om inte det här är i min smak. Men tyvärr Anders, det funkar inte. Fick inte upp den och det stod bara fil. Ja det där med att jag inte fuck upp den kan ju lätt misstolkas 😉 Lade till ändelsen s.20 och då gick det att ladda den men den är tom bara. Inget inre mixat alls då.

Har jag sparat den fel då? Hur sparar jag presets i SD2 🙂 Ska jag välja save poject eller save combined preset?

EDIT: Ny länk i första inlägget. Nu fick den ändelsen *.s20 🙂

OBS! Pukorna har jag inte brytt mig om.

Som du och säkert ni andra hör så får inte trummorna liv förrän man placerar dem i ett rum. Då får du det där härliga flåset i botten, och virveln blir mer livfull i sin efterklang. MEn jag brukar vilja ha ljud någorlunda torra så därför gjorde jag preseten rätt torr, så att man kan välja själv om man vill SD2:s rum eller ett eget. JAg föredrar bricasti rummen 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
DieHard (oregistrerad)
Postat

Nu funkade det. 🙂 Ska testa lite själv med Bricastis impulserna. Lite för sent nu. Jo det är bara spara under load/save och save project. Men va lustigt att virveln och bastrumman dök upp längst till höger i fönstret? 🙂 Istället för att ersätta standard? Hur gjorde du för att få det så? 😉

Postat (redigerat)
Nu funkade det. 🙂 Ska testa lite själv med Bricastis impulserna. Lite för sent nu. Jo det är bara spara under load/save och save project. Men va lustigt att virveln och bastrumman dök upp längst till höger i fönstret? 😳 Istället för att ersätta standard? Hur gjorde du för att få det så? 🤪

Det är dubbla virvlar och kickar så virvel två är addreserad till D0 och kick två till C0. Dessa ska spela unisont med de andra två för att få det ljud som jag hade. Det är detta som är x-drum, det va en av sakerna jag hittade igår. Det va att du kan blanda flera olika trummor, eller om du helt enkelt bara vill addera trummor till ditt kit. Så om du kollar i mixerfönstret så har jag gjort nya reglage för de två andra trummorna precis innan bus 1/2. För att skapa dessa själv så välj xdrum/new 🙂

För de som använder pro tools så gjorde jag så att jag la SD2 på instrumenttrack men skapade även ett midispår med output SD2 chanel 1. Kopierade sedan trumkompet till midispåret och markerade allt utom virvel och kick. Tryckte sedan delete så bara virvel och kick fanns med på midispåret och oktaverade sedan ner dessa så virvel kom på D0 och kick på C0. Nu ska båda virvlarna spela samtidigt och båda kickarna 🙂

Finns det något sätt attaddressera dessa till samma miditon så tar jag tacksamt emot det tipset då jag inte hittade det.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Att mixa in-the-box är alltid kul, spännande och lite sport — och särskilt då vad gäller trum-pluggar 🤪

Postat
Att mixa in-the-box är alltid kul, spännande och lite sport — och särskilt då vad gäller trum-pluggar 🤪

Ja, jag blev faktiskt förvånad över hur stark mixern ändå är som är inbyggd 😳 Nästan skämmas att man inte kollat detta tidigare. Men vissa saker är önskvärda. Det första skulle vara några väljudande reverb av typen room, plate och hall, skulle inte skada att kunna sätta som insert. Jag skulle vilja att man i ambience mickarna kunde få välja vilket rum man vill ha sin trummor i. Kanske till och med kunna ha impulser i pluggen för att få sitt eget trumrum 🙂 Jag skulle velat haft någon virvel som lät mer "trä" om sig i pluggen.

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

aha okej då fattar jag. Trodde x-drum bara var till för elektroniska trummor och därför inte kollat vidare om den. Fy skäms som inte läst mer om det i manualen. 😛 Håller helt med dig Gizmosis om dina övriga önskemål om vad mer som borde finnas i SD. Ska själv ge mig på att bara använda de inre pluggarna och mixa till lite trummor. Väcker upp tråden igen om den är inaktiv då och lägger upp nåt exempel.

Postat

Nån som kan skruva ihop trummor i SD2 som låter som "Lust for life -trummorna" (Iggy Pop)?

Jag har skruvat som bara den men får inte till det.

Det är STORA trummor med STORA cymbaler samt mycket OH och mycket rum ... Längre kommer jag inte 😛

Postat
aha okej då fattar jag. Trodde x-drum bara var till för elektroniska trummor och därför inte kollat vidare om den. Fy skäms som inte läst mer om det i manualen. 😛 Håller helt med dig Gizmosis om dina övriga önskemål om vad mer som borde finnas i SD. Ska själv ge mig på att bara använda de inre pluggarna och mixa till lite trummor. Väcker upp tråden igen om den är inaktiv då och lägger upp nåt exempel.

Ja det kanske är för elektroniska trummor också. Jag har inte kollat manualen en enda gång, så det sätt som jag använde det som kanske inte är tanken gentligen från början 🙂 Men man får ju lite extra att leka med. JAg tror aldrig jag öppnat en manual i princip. Kanske kollat någon koppling någon gång vet jag, men itne mycket mer 🙂 Try and learn funkar bäst för mig.

Hoppas du får till något och lägger upp, ska bli kul att höra!

En sak jag kom på. Ni som tankar hem preseten får gärna säga till om ni använder den till något. Skulle vara kul att höra det i så fall 🙂

MVH

Anders

Postat
Nån som kan skruva ihop trummor i SD2 som låter som "Lust for life -trummorna" (Iggy Pop)?

Jag har skruvat som bara den men får inte till det.

Det är STORA trummor med STORA cymbaler samt mycket OH och mycket rum ... Längre kommer jag inte 😛

Oj du, ja där har du verkligen en utmaning. Jag TROR inte det går att komma nära utan att använda sig av riktig hi hat och cymbaler iaf. Att få dessa så pass "skitiga" i en plugg är nog för svårt. Men det kanske någon annan har tips på hur man kan göra.

Du har ju en fördel med låten. Trummorna spelar helt själv i början så om jag va du så skulle jag ladda in den snutten i mitt daw och försöka stämma SD2 så som de trummorna är stämda. Skulle även nog utgå från open kick ljudet och korta ner det med fade-regeln och skruva där ifrån. Men det är nog ett svårt sound att uppnå i en plugg tror jag.

Men ge inte upp, skulle vara skitkul om du lyckades ju!

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Då kommer en ny preset idag då 🙂 Fyll gärna på med era egna. Denna preset är väll tänkt som en grund till lite äldre rock. Nu är riffet taget från AC/DC, men ni som känner igen riffet, dra inte paraleller då jag inte utgick ett dugg från dem när jag skruvade fram trummorna. Jag bara spelade ett rockriff till helt enkelt. Lite är gjort utanför pluggen denna gång. Rummet som vanligt från bricasti, men här har jag även lagt digidesigns plugg real tape saturation och även lagt på lite dist. Annars är det gjort i SD2 allt. Pukorna är inte gjorda alls.

jaja, om ni gillar det så är det som sagt fritt att tanka ner preseten 🙂

Preset i första inlägget

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Härligt Anders, mera sd2 presets!! det låter skitbra!!

Mvh

Björn

Det kom en till iaf nu direkt, fast bara en mindre variant av rocktrummorna. Men lite bättre balans där mellan kick och virvel tycker jag 😄 Kul du tycker det låter bra! Hoppas fler laddar upp sina presets!

MVH

Anders

Postat

Bra initiativ! Skulle vilja ha SD2.0 men har annat att köpa innan jag skaffar det. Och så är jag ju sä jäkla lat när det gäller att skruva fram ljud, jag hellre någon annan göra det åt mig. Därav glädjen över denna tråd!

Postat
Bra initiativ! Skulle vilja ha SD2.0 men har annat att köpa innan jag skaffar det. Och så är jag ju sä jäkla lat när det gäller att skruva fram ljud, jag hellre någon annan göra det åt mig. Därav glädjen över denna tråd!

Kul att du tycker det. Hoppas att fler hakar på och lägger upp sina presets. Kan ju bli en riktig guldgruva tillslut 😄

MVH

Anders

Postat
Det låter bra!

Tack! Bara att tanka ner om du vill laborera med preseten själv 😄 Om du har SD2 vill säga.

MVH

Anders

Postat
Tack! Bara att tanka ner om du vill laborera med preseten själv 😄 Om du har SD2 vill säga.

MVH

Anders

Hmm just det jag tänkte fråga om det behövdes. Laddade ner båda å tänkte om det ena var med enbart trummor i nån slags wav-fil. Jag har nämligen inget trumprogram men det vore smutt att ha några färdiga bastrummor och virvlar. Eller färdiga loopar typ...

Postat
Hmm just det jag tänkte fråga om det behövdes. Laddade ner båda å tänkte om det ena var med enbart trummor i nån slags wav-fil. Jag har nämligen inget trumprogram men det vore smutt att ha några färdiga bastrummor och virvlar. Eller färdiga loopar typ...

Du kan få det av mig om du vill 😄 Vill du ha båda? eller bara någon av dem? Vill du ha dem med eller utan rummet jag la till?

MVH

Anders

Postat
Du kan få det av mig om du vill 😄 Vill du ha båda? eller bara någon av dem? Vill du ha dem med eller utan rummet jag la till?

MVH

Anders

Jaa tack gärna! Helst torra, iaf basbonken. Eller kör dem färdigmixade om man får klippa klistra som man vill. Börjar bli less på att vara geistlös så loopar vore kul att leka med. 😄

Postat
Jaa tack gärna! Helst torra, iaf basbonken. Eller kör dem färdigmixade om man får klippa klistra som man vill. Börjar bli less på att vara geistlös så loopar vore kul att leka med. 😄

Då ska jag fixa något lite paket. Kan få både så som de nu är mixade, men även utan effekterna. Både i loopar och enskilda ljud 😄

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Så då har jag slängt upp en länk med SD och mix med pluggarna inuit den. Och i den andra är det bara att ladda ned preseten.

Edit: har gjort om den helt och hållet då jag upptäckte att jag gjort lite misstag. Satt kl. 3 på natten och insåg inte att jag gjorde en del misstag när jag försökte lära mig hur det funkade med effekterna internt. Inte smart försöka lära sig något nytt vid den tiden. 😄

http://www.speedyshare.com/files/20945993/Die_Hard.s20

Redigerat av DieHard
DieHard (oregistrerad)
Postat

Bara komma och hämta prestets den dagen du skaffar SD då. Vi lär väl se fler, förhoppningsvis, som delar med sig av sina presets av och till 😉

Postat
hahaha 😛 Vem har gjort det där?

Oj vad du var snäll i dag då!!

Jag tycker virveln låter grymt bra!!

Mvh

Björn

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Oj vad du var snäll i dag då!!

Jag tycker virveln låter grymt bra!!

Mvh

Björn

Diehard kan betydligt bättre än så där... i alla fall om man utgår ifrån hans uttalanden om andras skapelser. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.