Jump to content
Annons

Att tänka på vid mastering?

Recommended Posts

JamesH (oregistrerad)
Postat

Hej allihopa!

Är ny här på forumet.

Jag producerar elektronisk musik, så som house och dess subgenrer beroende lite på vad man känner för dagen. Jag började ungefär för ett halvår sedan och visste då absolut ingenting om musikproduktion. Idag har man kommit en bit på vägen och det är kul att öppna sitt första projekt och verkligen få svart på vitt att man har utvecklats väldigt mycket.

Hur som helst. Har inte gett mig på mastering än, eftersom det känns väldigt onödigt då jag inte upplevt att mixen varit tillräckligt bra. Men nu har jag däremot mixat klart en låt som jag är otroligt nöjd med, och mixningen låter riktigt bra. Varje ljud har sin egen plats i mixen och den är tydlig och bra tryck i botten.

Låten jag håller på med ligger stadigt på -3 där det är som mest hålligång i mixen. Och det jag undrar är om det gör något om mätaren slår över på rött på mastern när jag tex slängt på en comp. och en eq? Fixar man till det med en limiter sen? Eller skall man hela tiden se till att den inte passerar nollan?

Och har ni andra tips till mig så är det välkommet! Jag vet att det inte finns några genvägar utan det är bara hårt jobb och tårar som gäller, men alltid bra med lite tips från erfarna så man kanske när sitt mål lite snabbare!

/JH

Annons
Postat (redigerat)
Ja den ska inte gå över på rött.

Kan ju säga att de flesta mastrade låtar som jag tar in i mitt daw nu slår på rött direkt. Inte eftersträvansvärt om man frågar mig, men det är tyvärr så det ser ut idag. Men iaf, jag skulle nog hålla en peak på ca -0,3dbfs för att inte minska risken för inter sample clipping.

Ska tilläggas att jag inte håller på med mastring på professionell nivå utan skickar iväg mina mixar för det. På både gott och ont. Ibland gör mastringstekniker kanon jobb och vidarutvecklar mixen, ibland så är den bara mosad. Såjag brukar alltid mosa mixen innan jag skickar iväg den bara för att höra hur den gör sig mosad. Detta är efter bitter erfarenhet.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Jo dom gör ju det, trodde han menade att om den går på rött innan mastring.

Kan ju säga att de flesta mastrade låtar som jag tar in i mitt daw nu slår på rött direkt. Inte eftersträvansvärt om man frågar mig, men det är tyvärr så det ser ut idag. Men iaf, jag skulle nog hålla en peak på ca -0,3dbfs för att inte minska risken för inter sample clipping.

Ska tilläggas att jag inte håller på med mastring på professionell nivå utan skickar iväg mina mixar för det. På både gott och ont. Ibland gör mastringstekniker kanon jobb och vidarutvecklar mixen, ibland så är den bara mosad. Såjag brukar alltid mosa mixen innan jag skickar iväg den bara för att höra hur den gör sig mosad. Detta är efter bitter erfarenhet.

MVH

Anders

Postat
Jo dom gör ju det, trodde han menade att om den går på rött innan mastring.

Ah, jag förstod inte om han menade mixen eller mastringen. Eftersträvansvärt vid mix är enligt mig att ha högsta peak på ca -3dbfs.

MVH

Anders

JamesH (oregistrerad)
Postat

Kanske var otydlig. 😏

Den ligger på -3dbfs i mixen, dvs inga effekter på masterkanalen.

Tänkte mer på när jag väl lägger på en compressor på mastern, så ökar ju volymen och då slår den ofta över nollan. Ska jag då reglera detta med make up-gainen och dra ner så att den inte slår över noll?

Postat (redigerat)

Att det gör över till rött är inte hela världen MEN om du sätter en limiter på för att se till så att det inte klipper i så kommer den tok-komprimera mixen

och mycket av dynamiken kommer att försvinna och den kommer låta pressad och ansträngd ( i brist på bättre ord ).

Så det är bättre att du har ett par db kvar i mixen innan du börjar mastra , Då kan du i mastringen korrigera frekvenser , få till ett bra sväng med kompressor för att sedan få upp volymen till -0,3dbfs så att den inte klipper ( hoppar över låten ) i en CD Spelare.

Tänkte mer på när jag väl lägger på en compressor på mastern, så ökar ju volymen och då slår den ofta över nollan. Ska jag då reglera detta med make up-gainen och dra ner så att den inte slår över noll?

Lägg tex EQ , Multiband-Kompressor , Limiter på mastern för att få upp den i volym. Där limitern ser till att den inte går över nollan och lyfter upp volymen dom sista 2-3 db.

Att Mastra ( mastering ) är lika mycket träning och erfarenhet som mixning eller lära sig spela ett instrument och har lika mycket med

vilket rum du sitter i , vilka högtalare du har , Korrigera stereobilden i låten , eq bort obehagliga frekvenser , få upp volymen UTAN att förlora dynamiken i låten. Det är inte bara att slänga på en limiter på 6db gain och känna att fan va högt å fett det blev.

På hög volym i studio högtalare låter allt Fett å bra men i ett par auratones eller i din TV kanske det inte är lika ballt längre utan bara sönder komprimerat.

Redigerat av Piccazzo
JamesH (oregistrerad)
Postat
Att det gör över till rött är inte hela världen MEN om du sätter en limiter på för att se till så att det inte klipper i så kommer den tok-komprimera mixen

och mycket av dynamiken kommer att försvinna och den kommer låta pressad och ansträngd ( i brist på bättre ord ).

Så det är bättre att du har ett par db kvar i mixen innan du börjar mastra , Då kan du i mastringen korrigera frekvenser , få till ett bra sväng med kompressor för att sedan få upp volymen till -0,3dbfs så att den inte klipper ( hoppar över låten ) i en CD Spelare.

Lägg tex EQ , Multiband-Kompressor , Limiter på mastern för att få upp den i volym. Där limitern ser till att den inte går över nollan och lyfter upp volymen dom sista 2-3 db.

Att Mastra ( mastering ) är lika mycket träning och erfarenhet som mixning eller lära sig spela ett instrument och har lika mycket med

vilket rum du sitter i , vilka högtalare du har , Korrigera stereobilden i låten , eq bort obehagliga frekvenser , få upp volymen UTAN att förlora dynamiken i låten. Det är inte bara att slänga på en limiter på 6db gain och känna att fan va högt å fett det blev.

På hög volym i studio högtalare låter allt Fett å bra men i ett par auratones eller i din TV kanske det inte är lika ballt längre utan bara sönder komprimerat.

Att det inte bara är att slänga på en limiter har man ju förstått vid det här laget. 😏

Tack så mycket för svaren! Kommer säkert dyka upp fler så småningom!

Postat
Att det inte bara är att slänga på en limiter har man ju förstått vid det här laget. 😠

Well, ibland är det faktiskt så enkelt.

Postat

När du trycker upp ljudet med en limiter så hör man tydligare vart det kan finnas problem i mixen. Det kan då vara bra att hjälpa till att dämpa eller höja några frekvenser med en EQ. En regel säger att om du i mastringen behöver höja/sänka mer än 3 db med en eq så är det mixen det är fel på. Sen finns det ju såklart inga regler utan undantag men jag upplever den här som en bra regel.

Prova även att stereobrädda spåret. Det kan du göra med pluggar, t.ex. Sonalksis stereo tool. Då är det väldigt bra om du har tillgång till bra mätverktyg så du inte får (för mycket) fasfel. Ha gärna en Correlation meter och en Goniometer.

Det absolut viktigaste när du mastrar är att du lägger limitern sist i kedjan. Om du t.ex. lägger en eq efter limitern och höjer några db bas så kommer ljudet få en digitaldist.

Det är bra att jämföra ljudfilen med andra låtar som du tycker låter bra och har ungefär samma ljudbild som din men det är också viktigt att du lyssnar på hur din mix är jämfört med din mastring. En fälla som är väldigt lätt att hamna i är att man tycker mastringen låter bättre p.g.a att den har högre volym. Sänka volymen på masterspåret så att det får samma volym som mix spåret och jämför. Då kommer du få en mer rättvis bild av hur din mastering låter jämfört med din mix.

Jag brukar bounca mixen och öppna den i ett nytt projekt. Där importerar jag mixen till 2 olika spår och jag importerar andra ljudfiler som jag vill jämföra med. Sedan masrtar jag på ett audiospår, inte på masterkanalen. Då är det mycket lättare att jämföra mastringen med de andra ljudspåren.

Hoppas du får ut någonting av det här. Det är ganska grundliga saker egentligen men jag fick uppfattningen om att du inte har mastrat så mycket. Det handlar mest om övning och du kommer bli bättre ju mer du provar.

JamesH (oregistrerad)
Postat
När du trycker upp ljudet med en limiter så hör man tydligare vart det kan finnas problem i mixen. Det kan då vara bra att hjälpa till att dämpa eller höja några frekvenser med en EQ. En regel säger att om du i mastringen behöver höja/sänka mer än 3 db med en eq så är det mixen det är fel på. Sen finns det ju såklart inga regler utan undantag men jag upplever den här som en bra regel.

Prova även att stereobrädda spåret. Det kan du göra med pluggar, t.ex. Sonalksis stereo tool. Då är det väldigt bra om du har tillgång till bra mätverktyg så du inte får (för mycket) fasfel. Ha gärna en Correlation meter och en Goniometer.

Det absolut viktigaste när du mastrar är att du lägger limitern sist i kedjan. Om du t.ex. lägger en eq efter limitern och höjer några db bas så kommer ljudet få en digitaldist.

Det är bra att jämföra ljudfilen med andra låtar som du tycker låter bra och har ungefär samma ljudbild som din men det är också viktigt att du lyssnar på hur din mix är jämfört med din mastring. En fälla som är väldigt lätt att hamna i är att man tycker mastringen låter bättre p.g.a att den har högre volym. Sänka volymen på masterspåret så att det får samma volym som mix spåret och jämför. Då kommer du få en mer rättvis bild av hur din mastering låter jämfört med din mix.

Jag brukar bounca mixen och öppna den i ett nytt projekt. Där importerar jag mixen till 2 olika spår och jag importerar andra ljudfiler som jag vill jämföra med. Sedan masrtar jag på ett audiospår, inte på masterkanalen. Då är det mycket lättare att jämföra mastringen med de andra ljudspåren.

Hoppas du får ut någonting av det här. Det är ganska grundliga saker egentligen men jag fick uppfattningen om att du inte har mastrat så mycket. Det handlar mest om övning och du kommer bli bättre ju mer du provar.

Tackar så mycket för svaret! Det mesta av det du sa har jag koll på, förutom det om fasfel. Jag brukar ha Logics multimeter ingång på mastern för att ha lite koll på frekvenser vid mixning. Har då sett att det finns något som heter "Correlation" där och så står typ -1 åt vänster och +1 på den högra sidan och sen är det en mätare som rör på sig lite där, oftast mest åt höger brukar dem hålla sig.

Har du lust att förklara det där för mig så blir jag glad? 😆

Sen har jag Sonalksis sterotool som jag testa att leka lite med. Jag brukar strunta i bredda de lägre frekvenserna, har för mig att jag läst någonstans att man ska undvika att göra det? Finns det någon "regel" där?

Det där med att öppna andra låtar och jämföra emot var riktigt smart idé! 😆

Postat

-1 och +1 betyder att det volymen är -1db på vänster sida och +1db på höger, justera det så att det ligger så rakt som möjligt genom att justera volymen på vardera sida... ska väl helst ligga under 0db så att det inte klipper 🙂

JamesH (oregistrerad)
Postat
-1 och +1 betyder att det volymen är -1db på vänster sida och +1db på höger, justera det så att det ligger så rakt som möjligt genom att justera volymen på vardera sida... ska väl helst ligga under 0db så att det inte klipper 😲

Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar.

Någon annan som kan förklara Correlation för mig?

Postat

Correlation är en mätare för fasfel. Det du egentligen behöver veta för att göra det enkelt är att mätaren inte bör gå över mittlinjen. Den får alltså inte vara mer åt -1 än åt +1.

+1 = Höger och vänster ljudspår är helt i fas

-1 = Höger och vänster ljudspår är helt ur fas.

En stereo spreader använder sig av fasförskjutning för att brädda ljudbilden och då kan det vara bra att ha en correlation meater så att man inte bräddar för mycket. Kom ihåg att bara för att det låter bra på ett ställe betyder inte det att det låter bra överallt. Jag glömde säga förut att det är extremt viktigt att du referenslyssnar i mono så att du inte släcker ut olika ljud. Ibland kan t.ex. elgitarrer som är mixade hårt åt höger och vänster ta ut varandra så de nästan inte hörs i mono.

Postat
Hej allihopa!

Är ny här på forumet.

Jag producerar elektronisk musik, så som house och dess subgenrer beroende lite på vad man känner för dagen. Jag började ungefär för ett halvår sedan och visste då absolut ingenting om musikproduktion. Idag har man kommit en bit på vägen och det är kul att öppna sitt första projekt och verkligen få svart på vitt att man har utvecklats väldigt mycket.

Hur som helst. Har inte gett mig på mastering än, eftersom det känns väldigt onödigt då jag inte upplevt att mixen varit tillräckligt bra. Men nu har jag däremot mixat klart en låt som jag är otroligt nöjd med, och mixningen låter riktigt bra. Varje ljud har sin egen plats i mixen och den är tydlig och bra tryck i botten.

Låten jag håller på med ligger stadigt på -3 där det är som mest hålligång i mixen. Och det jag undrar är om det gör något om mätaren slår över på rött på mastern när jag tex slängt på en comp. och en eq? Fixar man till det med en limiter sen? Eller skall man hela tiden se till att den inte passerar nollan?

Och har ni andra tips till mig så är det välkommet! Jag vet att det inte finns några genvägar utan det är bara hårt jobb och tårar som gäller, men alltid bra med lite tips från erfarna så man kanske när sitt mål lite snabbare!

/JH

http://www.uaudio.com/webzine/2009/decembe...ber/basics.html

Har inte hunnit läsa artikeln själv, min lärare tipsade om den så den lär vara bra att läsa.

Mycket nöje! 😄

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det blir alltid mer eller mindre utsläckningar i mono när man breddar.

Postat

Se också till att du inte har nån DC-offset.

JamesH (oregistrerad)
Postat

Tackar alla så mycket för svaren!

Postat
Kan ju säga att de flesta mastrade låtar som jag tar in i mitt daw nu slår på rött direkt.

Men de flesta DAW's har trots röda lampan fortfarande lite headroom kvar innan det klipper.

Postat (redigerat)
glöm inte förklara varför

Du hade ju kunnat komplettera då. 😆

DC-offset innebär att signalen är förskjuten från 0. Antingen är den positiva eller negativa halvperioden större än den andra eftersom skärningen genom 0 sker före eller efter 180 grader. Har man för stor DC-offset så kan spolar i högtalarelement ta skada. Normaliserar man en signal som har DC-offset till -0,1 dBFS så kommer det låta svagare än en signal som inte har DC-offset som normaliseras till -0,1 dBFS.

Redigerat av Analogfreak
Postat
Du hade ju kunnat komplettera då. 😱

DC-offset innebär att signalen är förskjuten från 0. Antingen är den positiva eller negativa halvperioden större än den andra eftersom skärningen genom 0 sker före eller efter 180 grader. Har man för stor DC-offset så kan spolar i högtalarelement ta skada. Normaliserar man en signal som har DC-offset till -0,1 dBFS så kommer det låta svagare än en signal som inte har DC-offset som normaliseras till -0,1 dBFS.

du har givetvis helt rätt - det är dc-offset man inte vill ha

jag tolkade dig som att man inte skulle använda verktyg för att rätta till detta 🥰

Postat
Men de flesta DAW's har trots röda lampan fortfarande lite headroom kvar innan det klipper.

Vilka program har det?

En klippindikator kan agera olika beroende på definitionen av vad klipp är.

I digitala sammanhang räknar man antalet efterföljande samplingar på den digitala nollan. En vanlig definition är att tre efterföljande samplingar innebär klippning (clip distortion).

Men i slutändan är det ju örat/hjärnan som avgör vad som funkar och inte funkar. Analyserar man nyutgiven musik kan man upptäcka betydligt kraftigare klippningar. 150 samplingar är inte ovanligt.

Tillbaks till musikprogrammen. Om programmet indikerar klippning innan signalen ens når nollan förstår jag inte riktigt poängen med funktionen. Jag tror tvärtom att vissa program har en viss tolerans mot material ovanför nolan, självklart beroende på hur många efterföljande samplingar på nollan som krävs för att programmet ska indikera klipp (clip).

Postat (redigerat)

Ett råd är att ta det lugnt med grejerna. Komprimera lite i taget, använd hällre flera kompressorer som komprimerar lite var istället för en som komprimerar mycket. Det samma gäller EQ. Är mixen bra från början är det små små ändringar som ska göras. En dB upp här, en halv ner där. Mycket sparsamt. Ett steg i taget är bäst.

EDIT: Använd Bypass-knappen konstant. Skruva på kompressorn 15-30 sek, bypassa, lyssna på skillnaden. Var det vad du sökte? Inte? Skruva vidare. Under tiden du skruvar, se till att hålla gainnivåerna in och ut ur pluggar rätt, så att du har samma upplevda volym när du bypassar som när du har pluggen igång. Endast då kan du A/B-lyssna korrekt. Att jämföra karaktären mellan två ljudkällor av olika volym är väldigt svårt, då volymskillnaden helt enkelt lurar hjärnan. Ex.: "Ja! Det låter bättre!", fast det i själva verket var volymskillnaden som gjorde att du uppfattade ljudet som "mer engagerande".

Vidare. Försök utveckla en taktik för att nå dit du vill ljudmässigt. I vilken ordning du har pluggarna spelar stor roll! Om du inte vet ifall du ska ha kompressorn innan EQ:n just i detta fallet, ta en funderare på vilka fördelarna är att ha dom i en given ordning. Detta kräver ju att man har lite koll på hur olika sorters processorer beter sig, och varför. Sedan använder du de fördelarna du kommit på till din fördel. Har du EQ innan kompressor kan du styra vilka frekvenser som ska komprimeras mest. Jag föredrar detta som utgångspunkt, dvs. först EQ -> sen Comp. Om man EQ:ar bort det som låter illa/muddigt resulterar det i att endast de återstående bra ljudet komprimeras, och det är ju precis vad man vill. Har du väl komprimerat din burkiga signal är det svårt att få bort det burkiga ljudet med en EQ efteråt eftersom den burkiga karaktären redan har påverkat hur kompressorn har reagerat.

Tänker man på detta viset, logiskt, och undviker att göra en massa misstag överallt som resulterar i onödiga missljud/otydlighet, kommer man få en ren mix i slutändan. Och en ren mix går att komprimera hårdare vid mastring utan att det låter illa. Dåliga mixar spricker tidigt. Detta tänket ska man applicera från sekund ett när man spelar in låten. Det är örat för små detaljer som avgör hur det låter i slutändan.

Man kan skriva en hel dag om filosofierna bakom mixning och mastring. Detta får räcka nu.

Redigerat av desvaenger
Postat

ska bara slänga in en liten tanke. eftersom du antagligen sitter på en DAW som jobbar med 32bit floatingpoint så spelar det nog ingen roll om den slår över på rött om du inte ska ut ur datorn med den nivån, eftersom du kan ligga långt över rött utan att det klipper digitalt. Men ska du däremot ut ur datorn via en DA så kommer det att klippa rejält eftersom din DAW skickar denna nivån till DA:n. försök därför inte att ligga för högt, men ska du mastra i datorn är det ingen fara att ligga vid rött. Missförstå mig inte bara, det går att ligga en bit på rött men blir det för mycket kommer det klippa vare sig du jobbar med floatpoint eller inte. ProTools däremot jobbar enligt 32bit fixedpoint vilket är lite känsligare eftersom de inte räknar med lika fina decimaler.

Postat

Brukar mastra en hel del, men vill inte vara med i detta loudnesswar och mosar därför inte mixarna jag får, det gäller att jobba mycket med eq och identifiera problemen i mixen för att sedan besluta om hur man ska åtgärda dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.