Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Har 1st: 44685672_125.jpg

och 8st: 223008.jpg

Men vad är det för skruvar man använder?

Säkerligen vanliga Metriska gängor. Har du inget du kan mäta med? Du mäter alltså diametern på "hålen" , gissar på M3, kanske M2.

Postat (redigerat)
Säkerligen vanliga Metriska gängor. Har du inget du kan mäta med? Du mäter alltså diametern på "hålen" , gissar på M3, kanske M2.

Håldiametern är 4mm med det går inte med vilka 4mmskruvar som helst, måste vara rätt "intervall" mellan gängorna. Hur mäter jag "M3, M2"?

Redigerat av ErikP120
Postat
Håldiametern är 4mm med det går inte med vilka 4mmskruvar som helst, måste vara rätt "intervall" mellan gängorna. Hur mäter jag "M3, M2"?

4mm diameter, Då borde vanliga M4-skruvar passa. Om inte de gör det är det inte metriska gängor utan kanske PG-gängor istället.

Postat
4mm diameter, Då borde vanliga M4-skruvar passa. Om inte de gör det är det inte metriska gängor utan kanske PG-gängor istället.

Använd popnit

Postat (redigerat)

Blir nyfiken... varför tror du att det är just PG gänga? Är inte det en ganska ovanlig gänga?

Sen om det är gängan som skruven ska in i (det är väl den man måste mäta?) som är 4mm så kan inte skruvarna vara M4

Redigerat av Burn
Postat

Har testat med diverse byggskruvar och de som är 4mm passa bäst, dock inte bra. En popnit är det ju garanterat!!! Var köper man dessa? Då kan man få ett snyggt svart huvud istället för träskruven, huvva.

Postat
Har testat med diverse byggskruvar och de som är 4mm passa bäst, dock inte bra. En popnit är det ju garanterat!!! Var köper man dessa? Då kan man få ett snyggt svart huvud istället för träskruven, huvva.

Popnit är smidigt och fint.

Skall du skruva så ser det dessutom ut som om du skall ha försänkta,

vilket blir ytterligare krångel.

Popnit finns t ex på Claes Ohlsson

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=popnit

Postat
Blir nyfiken... varför tror du att det är just PG gänga? Är inte det en ganska ovanlig gänga?

Sen om det är gängan som skruven ska in i (det är väl den man måste mäta?) som är 4mm så kan inte skruvarna vara M4

nej PG-gänga var nog bara jag som var lite kul i huvvet som slängde ur mig :-P

Den är nog inte så vanlig på så små gängor. Vet inte vad den andra sorten heter, UNF eller UNC tror jag. Fast sen finns det väl fin och grov metrisk gänga också.

Trodde M4 syftade på storleken på skruven, dvs 4mm diameter, fast de e klart.. skruven måste väl vara typ 4,5mm om den ska kunnas "skruvas" in å inte bara "tryckas dit"...

Jag är inte helt klar i skallen på det här,

nej nu ska jag nog lägga mig, hopps det löser sig

Postat
nej PG-gänga var nog bara jag som var lite kul i huvvet som slängde ur mig :-P

Den är nog inte så vanlig på så små gängor. Vet inte vad den andra sorten heter, UNF eller UNC tror jag. Fast sen finns det väl fin och grov metrisk gänga också.

Trodde M4 syftade på storleken på skruven, dvs 4mm diameter, fast de e klart.. skruven måste väl vara typ 4,5mm om den ska kunnas "skruvas" in å inte bara "tryckas dit"...

Jag är inte helt klar i skallen på det här,

nej nu ska jag nog lägga mig, hopps det löser sig

"Dimensionen hos M-gängor betecknas med bokstaven M följt av ytterdiametern D och stigningen P angivna i millimeter och separerade av ett multiplikationstecken, (×)."

/http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.