Jump to content
Annons

jaha hur var det här då...  

5 röster

1. 1. jaha hur var det här då...

• 2, fantastisk låt men...
      0
    • 1, fantastisk låt men...
      2
    • 0, fantastisk låt men...
      2
    • -1, jaja... länken funkar i alla fall...
      0

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Svart Stiger Solen

ARTIST/GRUPP: Fehtara

GENRE: Hård skit på svenska

LÅTLÄNGD: 4:51

KOMPOSITÖR: Vallhagen/Fägerstam/Löfgren/Svensson/Brüde

PRODUCENT: Bengan Vallhagen

EV. MEDVERKANDE: Bengan Vallhagen

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMATmp3, 160kb/s

STORLEK:5+ Mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:

edit: texten om nån är nyfiken: http://web.telia.com/~u13101607/SVARTSO2.DOC

Jaha ja... min tur att hängas ut, typ...

Håller på att tappa självförtroendet. Jag ÄR ny när det gäller att dra i mixerreglar, men hur jag än vänder o sliter så blir det bara halvmög... 🙂

Så kör hårt, kom gärna med konstruktiva synpunkter. Framför allt när det gäller ljudet, men visst, kommentera gärna resten oxå. Kantiga trummor? Pissig gitarr? Nåt som är bra?

Ett litet förbehåll: Sången är bara slask (ingastat av mig), och mer än lovligt sur i tredje versen. Men är ni snälla kanske jag berätar vilken mick jag använder;) Dock ville jag ha med sång av mixskäl, nåt att slaska med innan jag inkallar Pat för lite seriösa vrål:)

Låten skrevs för 10 år sen i mitt gamla nedlagda gäng Fehtara, men sattes aldrig på tejp då.

/Bengan

Redigerat av Vallhagen
Annons
Postat (redigerat)

Gott stöff. Lyssnar genom mina sunkiga hörlurar på internätmaskinen, så det är svårt att bedöma ljudkvalisort på ett riktigt sätt. Lite instängt sound. Det är stereo, men låter nästan mono, lite kassettbandsinspelning så där...verkar vara rätt fattigt i det övre frekvensregistret, kan vara det som "sunkar till det". Kaggen är nog för "mjuk" för den här typen av musik. 4-taktspel på hihat är ok så länge den är öppen. 4-taktspel på stängd hihat drar ner energin. Ett "skramligare och tuffare" basljud hade piggat upp. Lite för mycket bas/middle på elguran. Men som sagt, det här är mina sunkiga lurar och mitt tycke. Låten är bra, riktigt häftig faktiskt. Den förblir i min samling av demos... 🙂

Redigerat av slaptap
Postat (redigerat)

Slap! Kul att du gillar låten! Tackar för det.

Jo det låter sunkigt (halvmögigt). Det beror inte (åtminstone inte bara) på dina lurar... Grejjen ÄR att jag försöker skruva å skruva men får liksom inte till det. Har precis lånat hem en elbas, så jag lägger nog en "riktig" bas i stället för den halvdanna synthbasen tror jag. Jag har också grävt hårt i gitarrerna för att få in sången. Kanske skruvat bort för mkt... har dock känslan av att låten låter "kassettporta" (precis som du skriver), redan innan jag börjat skruva.

Kan "mono-känslan" bero på alltför centrerade trummor?

Och hur får man en vassare kagge? Byter ut den eller skruvar EQ?

Jaja.. jag skruvar på.. Fler tips / synpunkter mottages tacksamt, liksom sågningar / höjningar till skyarna 😳

edit: la till ett "inte" i mening 2 stycke 2

Redigerat av Vallhagen
Postat

Låten i sig kan ju bli riktigt bra. Lite förslag till gitarrerna, kanske lite väl urgröpta i mellanregistret? Lite väl mycket dist på kanske, jag har alltid dragit på för mycket dist också... men på mina senaste inspelningar har jag dragit ner disten med 50% men det låter ännu bättre... hmm.. jag kanske är ute och cyklar. :rolleyes:

Postat

"hmmm.. låter som Iodine jupiter är du nya han?"

ToM: Nja snarare tvärtom 😛 Den här låten är daterad före Iodines karriär ... Men liknelsen är nog rätt bra. Rätt nära! Hittar "tomma boots .." nu på webben (iodinejupiter.com) .. och ja fan. Så vill jag att det här ska låta. Fast med ännu bättre gitarrer!

Wicked... Nä du är nog alls ej ute och cyklar. Gitarrerna är för hårt urgröpta... Sänka isten med FEMTI procent? Det var värst... men värt att prova... Dubbar du oxå allting så du får 2+2+2=6 guror? Jag är för otajt för det.. blir bara soppa av för många:)

Postat

Bra, tungt.

Vågat med svensk text, först hajjar man till lite.

Kanske just för svenskan skulle jag vilja ha sången närmare. Just nu har frugan somnat så jag törs inte kräma på, men jag har svårt ibland att höra i versen, och i refrängen, growl-kören, hör jag inte alls vad som sjungs.

Men i övrigt är det ett habilt hantverk smitt inom den tyngre rocken!

Postat (redigerat)

®offe ! Kul reaktion på språket! Jag har av olika anledningar alltid tyckt att det är självklart att skriva på svenska.

Så jag hamnar i det klassiska ljuddilemmat "sång/gitarr". Och jag håller med, sången är viktig. Nu är den föralldel slaskinspelad, men orden bör ju gå fram ändå... MEN det måste ju va fett med 🙂 Argggh!

Det ska faktiskt ligga växelsång mot dödsharklet där du inte hör orden, där sången sjunger samma ord. Uppdaterat til nästa version! Orden är:

//: svart svart / stiger solen ://

(Jag försöker lägga en länk till hela texten här, men just nu funkar inte min teliaanslutningtjosanFTP fan fan)

edit: nu funkar teliaanslutningtjosanFTP fan fan: http://web.telia.com/~u13101607/SVARTSO2.DOC ...texten alltså

Ihhhhh ja tunnan .... hehe

Redigerat av Vallhagen
Postat

Lyssnade på den här om dan - ME LIKE! Äntligen lite experimentell postrock! Jag är väldigt svag för din pratsång - lyssna på Dödens lammungar, det tror jag du skulle gilla! Mixningen lämnar dock lite att önska - virveln bör sänkas en del i volym, samt bytas ut mot en tyngre. Istället för att försöka imitera ett riktigt trumset, tycker jag du skall dra in lite synthigare trummor - blir inte lika "demoaktigt" då tror jag. Basliret samt gitarrerna bör också separeras och göras tydligare var för sig.

Postat
Lyssnade på den här om dan - ME LIKE! Äntligen lite experimentell postrock! Jag är väldigt svag för din pratsång - lyssna på Dödens lammungar, det tror jag du skulle gilla! Mixningen lämnar dock lite att önska - virveln bör sänkas en del i volym, samt bytas ut mot en tyngre. Istället för att försöka imitera ett riktigt trumset, tycker jag du skall dra in lite synthigare trummor - blir inte lika "demoaktigt" då tror jag. Basliret samt gitarrerna bör också separeras och göras tydligare var för sig.

KUL med berömmet kring sången. Sånt värmer! ... även om... det bara är en slasktagning:)

Mer syntetiska trummor? Ja kanske. Som den är inspelad nu, så har jag lyssnat på vår gamla trummis och försökt programmera som han spelar. Men jag kanske bygga låten utifrån det sound som gäller vid 3:10 i stället?

Dödens Lammungar känner jag inte till... ska kolla upp!

/Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.