Jump to content
Annons

Fender American Special


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons
0195000809_xl.jpg

mmmm jag blir sugen på den här.... 😮

E

Jag hittade en orginal svingammal sån där "ashtray"-kåpa, den stora i en städskrubb på ett bommat danshak. Den hade skumgummi fastlimmat på insidan, som strängdämpning antar jag.

Den har jag nu som pennställ vid kartbordet i segelbåten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som att spela scalloperat typ. Det blir ruskigt enkelt att benda hårt. Och att göra hammer-on-jox med bara vänstern. Inte för att jag kan det, men ändå.

Jag inbillar mig att det blir hårdare råare ljud när strängen ligger på ett så fläskigt band en bit upp från trät.

Edit: Det var ingen info om träslag? Inte vad jag såg i alla fall. Och Texas Special tycker inte jag är nå bra alls!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Fattar inte vitsen med jumboband. Gillar det inte alls.

Men jag är säker på att det finns dom som fattar vitsen med jumboband och uppskattar dom gitarrerna... tror du inte? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag är säker på att det finns dom som fattar vitsen med jumboband och uppskattar dom gitarrerna... tror du inte? 😄

Jo. Smart av Fender att sälja nya såna gitarrer, det ger dem många presumtiva köpare, de som inte fattar vitsen med låga band.

Undrar vilka träslag som det är i de där kropparna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var en Fender bas som heter Jaguar och som inte fanns med i länken.

Undrar vilken Stratocaster som är bäst. Finns så många olika Fender-varianter...

särskilt när jag tyckte att Squire made by Fender Bullet-varianten för en dryg tusing, lät bättre än Fender American Std för över 10 papp, på två identiska ljudklipp hos Thomann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det där var en Fender bas som heter Jaguar och som inte fanns med i länken.

Nej det är det inte!

Dety är en 50th Anniversary Jazz Bass som också finns med i mailet från Fender fast inte i samma pdf-fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kunde du få det där till nåt annat än en jazzbas? Sprit i dunk? 🙂

Kollade inte så noga, såg mer till färgen och formen bara.

Såhär ser ju en Jaguar ut! De är asfräcka!

fenderjaguarmadeinhotrodred.jpg

Spelar själv inte jazzbasar - kan man ha dem till annat än jazz? Varför heter de jazzbasar?

Jag har å min sida en Fender Mustang.

fender-mustang-bass.jpg

För att citera Fidden: "Jag är själv inte basist, men..."

jag är nöjd med den.

Bra gensvar på tonkontrollen, dvs. mycket murrigt runt ljud i ena ytterläget och tvärtom mycket briljans i det andra. Jag sätter rattens punkt rakt ned och hamnar i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

kan man ha dem till annat än jazz? Varför heter de jazzbasar?

[...]

Absolut! Går väl att använda till det mesta iofs, men vanligast är väl jazz, pop och lite "mjukare" stilar medan p-bas är vanligare i rock för att få lite mer sting/definition i de högre frekvenserna. Eller ja, så har jag fått det förklarat för mig!

Är rätt sugen på en jazzbas själv, men siktar nog på en tele först...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, jag skulle då inte vara svår på att lägga vantarna på ovan nämda Jaguar. Jevvlar vilken grymming! (Fast, och nu är jag ju lite petig, 3-lagers sunburst är en skönare finish men "hey" det är ju bara jag 😆 )

Förresten, fanns det inte en 6-strängad Jazzmaster med svajarm en gång i världen? 6-strängat kan jag ju haja iofs, men s v a j a r m. Högst märkligt och förbryllande 😲

/CHAE

Edit: s t a v n i n g e n

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...