Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har M-audio Keystation 61es och Roland TD-9K.

När man spelar utan att en track är armed (för inspelning) så funkar 61es utmärkt, allt plus sustainpedalen funkar bra.

När den är armed och spelar in får den inte alltid in CC64 - Sustainpedalen.... jätteknasigt. Går att ignorera under inspelning och skapa egna envelopes sedan för den signalen men de är ju bökigt.....

När jag spelar in trumsetet uppfattas inte ens alla signaler av ableton, eller de spelas inte in iallafall... har en superduktig trummis, en sju*****s dator, Focusrite pro 40 och absolut senaste Live 8.1.11

Varför? Why? bli ledsen i ögat.....

Nån som vet?

Annons
Postat

När man spelar utan att en track är armed (för inspelning) så funkar 61es utmärkt, allt plus sustainpedalen funkar bra.

När den är armed och spelar in får den inte alltid in CC64 - Sustainpedalen.... jätteknasigt. Går att ignorera under inspelning och skapa egna envelopes sedan för den signalen men de är ju bökigt.....

När jag spelar in trumsetet uppfattas inte ens alla signaler av ableton, eller de spelas inte in iallafall... har en superduktig trummis, en sju*****s dator, Focusrite pro 40 och absolut senaste Live 8.1.11

Nån som vet?

Det låter som att ditt trumset inte är konfigurerat korrekt.

Det är många funktioner på järnspettet kan jag säga. Har du kört en setup på trummorna och ställt allt som det ska vara?

Alla pads, alla anslagskänsligheter i trummodulen.

Sätt dig med manualen en gång till ihop med din trumslagare. Två skallar jobbar bättre än en!

Lycka till!

/Cruncharn'

Postat
Det låter som att ditt trumset inte är konfigurerat korrekt.

Det är många funktioner på järnspettet kan jag säga. Har du kört en setup på trummorna och ställt allt som det ska vara?

Alla pads, alla anslagskänsligheter i trummodulen.

Sätt dig med manualen en gång till ihop med din trumslagare. Två skallar jobbar bättre än en!

Lycka till!

/Cruncharn'

Jo, hmm.... alltså allt sånt är inställt, men problemet är alltså att man hör allting i lurarna... från TD-9 modulen, där uppfattas alla slag, och så, vilket betyder att de måste ha skett att en signal kom när han slog (iom att de hördes i lurarna till TD-9:an, men signalerna finns, men de täcker inte alla slag...

Gör han ett trumsolo så går inte alla slag in, vi testade och han bankade så hårt han kunde, supermånga slag men bara ett par slag in till Live.

Funderar på att åka in till stan å köpa en Mac med Logic, där vet jag att allt funkar iaf...

Inte sugen på lång avbetalning bara..... 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Tror inte det hjälper att byta till mac.

Problemet ligger nog snarare på trumsetet. Alternativt att ni råkat slå på automatiskt kvantisering i Live och då hörs inte alla slag.

Postat

Nån som vet?

Hehe.. hade det här problemet med ett Roland TD-6V. Givetvis fungerar ljuden i modulen trots att midi-noterna uteblir, det har inte med det att göra. För mig löste sig problemet hastigt och lustigt bara genom att låna hem ett midiljudkort UM-25 tror jag bestämt att det heter. Problemet rotade sig tydligen i mitt ljudkort (Edirol FA-66). Gick säkert att ställa in via nån inställning, men jag vet inte och orkade inte 😆

Rock on, dude!

Postat
Jo, hmm.... alltså allt sånt är inställt, men problemet är alltså att man hör allting i lurarna... från TD-9 modulen, där uppfattas alla slag, och så, vilket betyder att de måste ha skett att en signal kom när han slog (iom att de hördes i lurarna till TD-9:an, men signalerna finns, men de täcker inte alla slag...

Gör han ett trumsolo så går inte alla slag in, vi testade och han bankade så hårt han kunde, supermånga slag men bara ett par slag in till Live.

Funderar på att åka in till stan å köpa en Mac med Logic, där vet jag att allt funkar iaf...

Inte sugen på lång avbetalning bara..... 🙁

Ahhh!!

Hajjar..!

Om du inte kör med rätt setup och drummap i din DAW så kan det bli krångel.

Kolla på Rolands webbsajt för ditt kit. Där finns en massa godis att tanka hem till din DAW.

Att midiinterfacet inte registrerar alla slag är för mig nytt men förvånar mig absolut inte.

Kanske behövs en uppdatering av din drivrutin rent av.

Testa så att du slipper köpa en Mac!! He he he!!

Take care!

/Cruncha'

Postat

vet inte om det e detta problem.. men körde med nordliden i ableton midi trök rec så vart allt ljud osv helt anorlunda osv.. då va det knas på midi kanalerna mellan ableton och synten.. att ableton "ändrade" midin till nordliden... bytte iaf typ till kanal 2 så funka allt klockrent

Postat

Faktiskt, jag orkade inte byta, så jag satt uppe 8 timmar och letade program och nu spelar jag in midisignalerna i en gratis sequncer som heter Temper, skitbra för midi!

Den registrerar alla slag utan minsta problem, med 0 ms latency också för den delen.. typ...

Så sen exporterar jag till .Mid och klistrar in på rätt spår i ableton, Funkar super... ☺️

Postat
Faktiskt, jag orkade inte byta, så jag satt uppe 8 timmar och letade program och nu spelar jag in midisignalerna i en gratis sequncer som heter Temper, skitbra för midi!

Den registrerar alla slag utan minsta problem, med 0 ms latency också för den delen.. typ...

Så sen exporterar jag till .Mid och klistrar in på rätt spår i ableton, Funkar super... 😕

Menar du att det är ett programvarufel?

Låter ytterst märkligt!?!?!?

Att det dessutom är Abelton Live vi pratar om som faktiskt ska vara kanonbra på just realtid och midi?

Jag har ett stort frågetecken åvanför mitt huvud....

Har du kontaktat supporten?

Om inte så gör detta direkt då jag skulle påstå detta vara ett allvarligt fel.

Ha det bäst hörru!

/Cruncharn'

Postat

Det var faan i mig en av det dummaste kommentarer jag sett.. I stället för att fixa MIDI-setupen så skaffar du ett nytt dyrt program som MIDI-setupen är fixad i från början! Du är alltså mer rik än smart 😕.. Ableton live är faan i mig det mest kreativa inspelningsprogram jag testat.. Själv har jag kört med Logic sen det hette notator och gick på Atari 1992 😄.. Men numera är det Ableton Live som gäller 😄

Postat
Det var faan i mig en av det dummaste kommentarer jag sett.. I stället för att fixa MIDI-setupen så skaffar du ett nytt dyrt program som MIDI-setupen är fixad i från början! Du är alltså mer rik än smart 😕.. Ableton live är faan i mig det mest kreativa inspelningsprogram jag testat.. Själv har jag kört med Logic sen det hette notator och gick på Atari 1992 😄.. Men numera är det Ableton Live som gäller 😄

Hey!!!

Ta det lite piano va!

Han skaffade inget nytt dyrt program utan ett gratis program som heter Temper!!

Men som sagt och kan bara instämma....

Abelton Live ska ju vara bra på MIDI!?!?!

Kan någon reda ut begreppen och kanske klargöra lite vad som kan vara galet.

Ps. Minns själv Notator Logic på Atari Hegobald! Vilka tider det var med alla synthar som skulle synkas mot bandare och en gammal sunkig Roland sync machine!! Damn...!

Peace!

/Cruncharn'

Postat

Jo, men detta midi problem har funnits i alla ableton versioner jag haft sedan 6:an, jag älskar programmet och vill inte byta, jag har rapporterat på deras forum för bug-fixar och diskussionsforum, hört av mig till supporten men de hör inte av sig angående det. jag har sett fler på deras forum som haft problem med sustain signalen när de spelat....

Min uppsättning är:

Windows xp

3,25 Gb DDR 2 1066 mhz (2x4gb men a, de ä ju 32 bit versionen så...)

3,0ghz Dual core intel

några hårddiskar

Texas instrument firewire ingångar

Focusrite saffire pro 40

Roland TD-9K

M-Audio Keystation 61es med sustainpedal för 350, och en annan billig

Alla midi-inställningar är korrekta för inspelning enligt rolands egen manual, i ableton är allt ställt på rätt saker.

Problem 1: När jag spelar in keystation funkar alla tangenter bra, och sustain, även when track is armed, men så fårt jag trycker på själva inspelningen så fungerar inte alltid sustainen, ex, när jag spelar piano så där tonerna fasten jag har sustainen tryckt så hårt de går, och lyfter tydligt mellan varje trycka bara för att göra de tydligt för programmet.

Detta går jag in själv sen och ändrar via Midi envelope på CC64, men de är lite segt.

Problem 2: När jag spelar på Td-9:an är all sensitivity inställd bra, alla signaler som uppfattas av TD-9:an skickas till datorn, med ableton uppfattar nog inte alla, för alla slag registreras inte.

Därför skaffade jag GRATIS-🙂-programmet temper för jag är inte rik... :rolleyes: där jag först sätter på ableton, sen byter jag program och spelar in midi i Temper, där registreras varenda litet slag, varje litet envelope och allt är perfekt, de enda som kan va knepigt är att de ibland är knepigt att synka även om tid är insatt rätt.

Men de är ju en lösning till ableton orkar bry sig 🙂

Sen min förvåning är ju det, för ableton ska va bra på detta, de är ju dom kända för, men jag misstänker att de flesta som producerar på ableton gör elektronisk musik a.k.a lite midi-keyboard, enskilda signaler in vid inspelning, kanske inte mkt sustaingrejer och sånt, men jag kan ju ha fel.. rätt amig gärna 🙂

Så a.... hehe 🙂

Postat

Haha sorry för det grova språket.. Det var alkoholjävulen i mig som spökade.. Fast i det stora hela menar jag väl och sant 😄

Hey!!!

Ta det lite piano va!

Han skaffade inget nytt dyrt program utan ett gratis program som heter Temper!!

Men som sagt och kan bara instämma....

Abelton Live ska ju vara bra på MIDI!?!?!

Kan någon reda ut begreppen och kanske klargöra lite vad som kan vara galet.

Ps. Minns själv Notator Logic på Atari Hegobald! Vilka tider det var med alla synthar som skulle synkas mot bandare och en gammal sunkig Roland sync machine!! Damn...!

Peace!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.