Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena !

När jag spelar in på min akustiska gitarr via line in/mic intaget, så upplever jag att kvalitén på gitarren är dålig.

Och vad jag förstår så är det faktiskt inte programet eller ljudet i datorn som gör att ljudet blir konstigt.

Jag upplever t,ex. att 4'e strängen (D) typ "skorrar", ungefär som att - Först slår jag på strängen, och strängen börjar låta/vibrera.

Sen när strängen är påväg att sluta vibrera/sluta låta, så är det som att, när den ska tillbaka till utgångsläget, så låter det som om

den rör vid gitarr halsen, så att ljudet blir "skorrande", vet inte hur jag ska förklara det på annat sätt 😮

sen upplever jag att vissa strängar för ett otydligt ljud, speciellt de övre strängarna, (6)E, (5)A och (4)D.

Medans de undre strängarna (3)G, (2)B och (1)E, låter klart och tydligt.

Att tillägga är att gitarren är av relativt billig typ, och köpte den för ungefär runt 1200kr för nått år sedan.

För mig så låter det som att det är gitarren det hänger lite på, för jag upplever ungefär samma problem

om jag spelar på gitarren utan att ha kopplat in den, alltså bara för mig själv. Bara de att när jag kopplar in den så förstärks ju ljudet,

och därochmed även de skönhetsfel som jag talar om.

Nu låter kanske frågan dum, men som sagt så låter det i mina öron som att det borde vara gitarren som är av en billig typ, och själva

ljudet inte blir bättre på den för det är en så pass simpel gitarr.

Eller har det här med EQ att göra ? Att sortera ut de toner jag inte vill höra ? Jag har försökt med detta, men det går inte att rensa bort de där

irriterande ljuden utan att jag t,ex. tar bort ALLT ljud från Lo-mid och det låter bara inte bra.

Så vad tror ni ? Har det med EQ att göra ? Eller är det en ny gitarr som behövs, en bättre så att säga ?

Hoppas jag inte snurrat till det allt för mycket och att det går att förstå vad jag menar 😕

Annons
Postat

Hallå!

Att linea akustiska gitarrer blir enligt min erfarenhet sällan speciellt bra. Särskilt om det rör sig om billigare gitarrer. Det handlar inte bara om hur gitarren i sig låter (utan att vara inkopplad) utan även om mickarna i gitarren som tar upp det ljud som du sedan linear in i datorn. De kan sitta lite skojigt eller bara vara dåliga, vilket i väldigt hög grad påverkar ljudet.

Vad det gäller eq osv är jag skeptisk... låter det kass i grundljudet är det sällan mycket man kan göra. Du skulle ju kunna försöka sänka

fulfrekvenserna, men då kommer du även tappa annat i mixen som du verkar ha märkt själv.

Sen är jag tyvärr ingen gitarrtekniker som vet vad man kan göra gitarren och dess mickar, jag kan bara rekommendera dig att istället (om du inte redan har en?) införskaffa en lämplig "extern" mic. I den lite billigare klassen (men ändå mycket väl fungerande) hittar du till ex Shure Sm57 eller StudioProjects B1, båda runt 1000 lappen. Funkar även till sång.

Sen kan du aldrig räkna med att gitarren kommer att låta bättre inspelad än vad den gör akustiskt, så om du inte är nöjd med grundljudet så kan det vara dags att skaffa sig en ny gura. Men sen ligger ljudet inte alltid i grejerna heller, du kanske kan få till ett apsnyggt, om än lite annorlunda ljud med gitarren du har.

Då var min uppsats här färdig, så jag lämnar scenen till någon som vet något om hur man kan fixa ett schysst gitarrljud via lineutgången.

Postat
Hallå!

Att linea akustiska gitarrer blir enligt min erfarenhet sällan speciellt bra. Särskilt om det rör sig om billigare gitarrer. Det handlar inte bara om hur gitarren i sig låter (utan att vara inkopplad) utan även om mickarna i gitarren som tar upp det ljud som du sedan linear in i datorn. De kan sitta lite skojigt eller bara vara dåliga, vilket i väldigt hög grad påverkar ljudet.

Vad det gäller eq osv är jag skeptisk... låter det kass i grundljudet är det sällan mycket man kan göra. Du skulle ju kunna försöka sänka

fulfrekvenserna, men då kommer du även tappa annat i mixen som du verkar ha märkt själv.

Sen är jag tyvärr ingen gitarrtekniker som vet vad man kan göra gitarren och dess mickar, jag kan bara rekommendera dig att istället (om du inte redan har en?) införskaffa en lämplig "extern" mic. I den lite billigare klassen (men ändå mycket väl fungerande) hittar du till ex Shure Sm57 eller StudioProjects B1, båda runt 1000 lappen. Funkar även till sång.

Sen kan du aldrig räkna med att gitarren kommer att låta bättre inspelad än vad den gör akustiskt, så om du inte är nöjd med grundljudet så kan det vara dags att skaffa sig en ny gura. Men sen ligger ljudet inte alltid i grejerna heller, du kanske kan få till ett apsnyggt, om än lite annorlunda ljud med gitarren du har.

Då var min uppsats här färdig, så jag lämnar scenen till någon som vet något om hur man kan fixa ett schysst gitarrljud via lineutgången.

Har en preamp som jag kopplat in gitarren via line in/mic (Presonus Firebox).

Micken jag använder för sång är just en Studio Projects B1, så ska väl testa köra via den en gång så får jag se 🙂

Men jag är ganska säker på att jag i framtiden kommer skaffa mig en ny gura för jag har testat andra och det är sådan skillnad på ljud.

Postat
Men jag är ganska säker på att jag i framtiden kommer skaffa mig en ny gura för jag har testat andra och det är sådan skillnad på ljud.

Även om du köper en bra gitarr så kommer du fortfarande att vilja micka upp den då det aldrig låter lika bra med inbyggd mick.

Postat
Även om du köper en bra gitarr så kommer du fortfarande att vilja micka upp den då det aldrig låter lika bra med inbyggd mick.

Väldigt sant. Prova med micken, B1an fungerar ofta helnajs på gitarr. Ett tips är att inte sikta allt för mycket mot själva hålet utan gärna lite längre upp mot halsen, annars kan det bli väldigt mycket bas. Sen kan man komplettera med någon annan mic om man har också, kanske som tar upp mer fretljud (längre uppåt halsen) eller bas (närmare hålet), eller en bit ifrån eller något annat. Man kan prova lite och se vad man hittar. Kanske kan du köra via lineutgången också och blanda in i mixen. Lek och lär!

Postat

Angående strängproblemet. Pröva att lägga någonting under strängen för att på så sätt höja strängen och lösgöra den ifrån det somfår den o knorra. Pröva lite olika varianter. Det brukar funka tillfälligt i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.