Jump to content
Annons

Midiklaviatur med eller utan inbyggt ljudkort?

Recommended Posts

Marcus (oregistrerad)
Postat

Jag kommer att flytta utomlands fram till November och vill såklart inte leva utan musiken. Har just införskaffat en laptop och tänkte använda den för att i alla fall tillfälligt stilla begäret efter hemstudion jag byggt upp hemma.

Jag tänkte främst jobba med VSTinstrument och arrangering och funderar på en väldigt portabel midikeyboard, 25 tangenter känns lagom och de verkar ligga runt 500 kr. Hur mycket skulle man behövs gå upp i pris för att få en vettig sådan med inbyggt ljudkort? På klaviaturet vill jag i alla fall ha modulation wheel samt ingång för sustainpedal. Det jag skulle kräva av ljudkortet är fantommatning, mic preamp, hörlursjack samt 2 ingångar (en för mikrofon och en för gitarr), och helst kunna driva alltihopa via USB eller Firewire. Jag behöver en så kompakt lösning som möjligt då jag flyttar med flyg och bagaget kommer vara en aning begränsat.

Firewireporten på laptopen är en liten port, går det att koppla ljudkort till en sådan? Eller måste man ha en stor firewireport?

Kör Windows 7 (64bit), om det nu spelar någon större roll (i hemstudion är det Xp som gäller fortfarande).

Väldigt tacksam för hjälp!

Annons
Postat

Firewire-kort brukar ha bättre latency, men samtidigt kan du alltså inte strömförsörja kortet med datorn du har idag.

Line6 POD Studio KB37 går på USB och kan därför strömförsörjas den vägen. 37 tangenter, pitch- och modulationshjul, 2x mikpreamp med fantommatning, ingång för att lajna in en gitarr/bas (högimpedansingång), hörlursutgång med egen volymkontroll osv.

Marcus (oregistrerad)
Postat

Tackar för svar! KB37 ser helt klart intressant ut, även om jag nog hade tänkt mig en ännu mer kompakt lösning. Helst 25 tangenter så att det hela får plats i laptopväskan, men det verkar som att de flesta klavitur med integrerade ljudkort är större än så.

Postat
Helst 25 tangenter

Då får du köpa en 25-tangenters klaviatur + ett separat ljudkort.

Postat
Jag har FWdrivet ljudkort.. har ingen jävla strömförsörjande adapter.

...men då har du inte 4-pins Firewire, vilket trådskaparen hade. Om du har en dator med "normal" Firewire-kontakt så är den kontakten 6 pin och innefattar då också strömförsörjning av ljudkortet.

Firewireporten på laptopen är en liten port, går det att koppla ljudkort till en sådan? Eller måste man ha en stor firewireport?
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör min mobila rigg med ett Korg Nanokey. Inget precisionsverktyg men så smidigt att mitt Axiom 61 faktiskt inte används hemma heller.... Alla mina senaste låtar är skrivna med Nanokeyn på tåget eller hemma... säger kanske mer om mig än om nanokeyn...

Tillbehör till en mobilstudio för ca 750:- kanon!

Min mobila rigg:

DSC00226.jpg

Tror att Akai LKP25 är ett bättre keyboard men också lite för tjockt för min Ikea laptopväska...

Akai LKP25

http://www.akaipro.com/lpk25

Akai LKP25 blir mitt nästa köp för att ha hemma om den är bättre att spela på än Nanokeyn.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)
Jag kör min mobila rigg med ett Korg Nanokey. Inget precisionsverktyg men så smidigt att mitt Axiom 61 faktiskt inte används hemma heller.... Alla mina senaste låtar är skrivna med Nanokeyn på tåget eller hemma... säger kanske mer om mig än om nanokeyn...

Tillbehör till en mobilstudio för ca 750:- kanon!

Min mobila rigg:

Akai LKP25 blir mitt nästa köp för att ha hemma om den är bättre att spela på än Nanokeyn.

Coolio har den +/- Oktavknappar? Nanon då.

Du får göra en update ang. LKP25 om hur mobil den är 😄

EDIT: Använde det magiska verktyget förstoringsglaset och såg oktav nycklarna 😆

Redigerat av jmysss

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.