debatt Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 (redigerat) Begreppet discjockey florerade redan tidigt i min barndom, eftersom brorsan dj:ade en del från och till, men jag var för liten för att hänga med i svängarna då, gällande det. Vad jag förstår så spelar man skivor iaf, så långt är jag med. Sedan införde någon att man kunde dra en vinylplatta fram och tillbaka på spelaren också vad jag förstår, så att det uppstod ett otrevligt ljud. Fenomenet kallades scratching har jag för mig och var helt onödigt. Men sedan då? Hur svårt kan det va? Läste ni idag i nummer 1 2010 av Studio att de använder datorer och en massa annat, t.o.m. en synth hade nån sagt. Nån skrev att han klippte låtarna och körde accapellor från en tredje(!) skivspelare. Vad ska det vara bra för? Och en hel del verkar remixa låtar har jag förstått också. Vad är det för nytta med det egentligen? Och någon skrev autosync och tonkorrigering. Är det viktigt? Eller har utvecklingen gått så långt att man nu t.o.m. kan säga att man har en spelning, bara för att man spelar skivor? Entertain me. Redigerat 13 januari 2010 av debatt
Guitar Nilsson Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Enligt mig behöver man absolut ingen begåvning alls för att vara dj. När jag är ute och rocktrubadurar så öär jag även en sorts disco, jag har lite kända discolåtar inspelade på minidiscar. I med den i spelaren och tryck på play. Sen dansas det, om de inte är för fulla för att stå på benen. Svårare är det inte. Det begåvade ligger nog i att kunna lura krögare att det är svårt och att endast ett fåtal klarar av att vara dj. På nyårsafton hörde jag Clabbe vara dj i radio. Han svamlade sönder alla låtar på ett sätt som vilken fyllskalle som helst som rycker åt sig en mikrofon kan göra. Vilken idiot, han måste slå rekord.
ErikP120 Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 (redigerat) Att vara DJ på en nattklubb kräver en jävla begåvning. Det är en konst att mixa ihop låtar och anpassa det till publiken. Man måste improvisera mycket och ha stenkoll på pulsen på dansgolvet. Nån här på forumet som är "nattklubbs-dj" kanske kan fylla i lite. Det är inte utan anledning att det finns stjärnor inom DJ liksom inom artisteri. DJ är för mig artisteri. I Paris och andra nattklubbstäta städer går många ut för att lyssna på DJ:en på samma sätt som andra går ut för att lyssna på ett band de gillar. När du frågar om det är nödvändigt med autosync, acapella, tonkorrigering och synthar så kan det liknas vid DJ:ens instrument. Man använder sig av det man behöver för att uppnå sitt sound, sitt signum. Att ifrågasätta det är ungefär som att lyssna på ett band och ifrågasätta instrumenteringen. Min definition av en bra DJ går milslångt utöver att "spela skivor". Redigerat 13 januari 2010 av ErikP120
DieHard (oregistrerad) Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Att vara dj kräver en sak: att du spelar det du gillar och skiter i vad folk vill höra. Och när folk är packade kan de stå och hoppa till vilken jävla skit som helst.
ErikP120 Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Att vara dj kräver en sak: att du spelar det du gillar och skiter i vad folk vill höra. Och när folk är packade kan de stå och hoppa till vilken jävla skit som helst. På en svenssonkrog = Ja, håller med.
DieHard (oregistrerad) Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 På nyårsafton hörde jag Clabbe vara dj i radio. Han svamlade sönder alla låtar på ett sätt som vilken fyllskalle som helst som rycker åt sig en mikrofon kan göra. Vilken idiot, han måste slå rekord. Ja han har alltid lidit av konstant mundiarré och säkert diagnosen narcissist. Minns hur han brukade prata sönder #rakt över disk" på 80-talet. 😏 Han kan verkligen konsten att sabba allt och tycka han själv är sååååååå jävla ball och rolig att lyssna på.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 (redigerat) En kamel jockey kör kamel iaf Det där är en dromedar... Men jag är säker på att en dromedar inte skulle göra ett sämre jobb än en DJ. Dom befinner sig ungefär på samma nivå.... Skillnaden är att dromedaren är nykter när den är i arbete. Redigerat 13 januari 2010 av Analogfreak
Martin Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 (redigerat) http://tpinews.com/wp-content/uploads/2007...ansarburney.jpg Camel står det. Fast jag är ingen expert. Känns som vi ger tillbaka tråden nu 🙂 För att sammanfatta för i tiden var det vilka skivor du hade som var det viktiga. Idag är det vilka du känner och hur snabb din dator är. Redigerat 13 januari 2010 av Martin
ErikP120 Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 (redigerat) För att sammanfatta för i tiden var det vilka skivor du hade som var det viktiga.Idag är det vilka du känner och hur snabb din dator är. Måste bara meddela att det faktiskt fortfarande finns en DJkultur där man spelar vinyl och mixar, precis som förr:D Det är aproligt att gå ut och dansa och lyssna på duktiga DJ:s. Går inte att jämföra med en kille som spelar mp3or rakt upp och ner från sin laptop med skalet fullt av klistermärken, det är inte samma grej...men jag håller med om att det inte behövs mycket för att kalla sig DJ idag, har inte varit på något discotek med riktiga DJ:s på väldigt länge, i sverige då. Ni som vet var de finns måste berätta det, så kommer jag:D Redigerat 13 januari 2010 av ErikP120
JimBeam Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Måste bara meddela att det faktiskt fortfarande finns en DJkultur där man spelar vinyl och mixar, precis som förr:D Det är aproligt att gå ut och dansa och lyssna på duktiga DJ:s. Går inte att jämföra med en kille som spelar mp3or rakt upp och ner från sin laptop med skalet fullt av klistermärken, det är inte samma grej...men jag håller med om att det inte behövs mycket för att kalla sig DJ idag, har inte varit på något discotek med riktiga DJ:s på väldigt länge, i sverige då. Ni som vet var de finns måste berätta det, så kommer jag:D Mnja. Visst kör många med vinylspelare, men via laptop (typ traktor, serato m.fl). DJ's som kör vinyl på det gamla goda viset med riktiga 12:or (maxi-singlar) är nog rätt begränsat numera. Håller med dig om att det absolut finns många nivåer av DJ's och att det är konst att göra det bra. Att säga att "vem som helst kan göra det" eller att "det bara är folk som känner rätt folk som blir 'stora DJ's" är som att säga att vem som helst kan väl sparka boll så vad är grejen med fotbollsproffs. (nej, jag har inget större intresse själv av fotboll, bara tog det som ett exempel) 🙂
ErikP120 Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 (redigerat) Mnja. Visst kör många med vinylspelare, men via laptop (typ traktor, serato m.fl). Det är nog sant, kan vi mötas med att konstatera att riktiga DJ:s åtminstone inte har klisterlappar på sina laptops? 🙂 Redigerat 13 januari 2010 av ErikP120
ramoand Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Att vara dj kräver en sak: att du spelar det du gillar och skiter i vad folk vill höra. Och när folk är packade kan de stå och hoppa till vilken jävla skit som helst. Det där stämmer inte! En dj skall spela det publiken vill ha, det vill säga rätt låt vid rätt tillfälle. Du behöver också kunna leverera musiken på ett schysst sätt, dvs inte bara byta låt. Då kan man lika gärna ha en ipod som går med en spellista. Dj-andet är som tidigare nämnts i tråden ett artisteri. Jag är själv dj så jag vet vad det handlar om... Det finns två olika typer av jockeys som jag ser det: Partyjockeyn som lirar på fester o liknande där gamla godingar som folk känner igen ofta uppskattas och så nattklubbsjockeyn som lirar det senaste dunket på klubbens housegolv. Det senare känns för mig mycket tråkigare eftersom det ofta känns som ett konstant dunk bara.. o inte så mycket överaskningar.. Då tycker jag att man kan blanda in lite andra genrer så att det inte känns så monotont. Jag lyssnar ofta på house själv och jag gillar verkligen det men det kan ofta bli ganska tråkigt på krogen tycker jag när det kommer houselåt efter houselåt efter houselåt... har flera gånger vart med om att folk säger "kom vi går, det är så dålig musik här..." Många vill ju gärna höra låtar som dom känner igen och kan sjunga med i... Visserligen så är det ofta klubbägaren som säger vad han vill ska spelas och om klubbens image är sådan att bara house ska spelas så är det ju det som gäller.. men det jag gillar bäst är när jockeys blandar musiktilar och överraskar publiken emellanåt. Det finns dock undantag, är du en dj som Angello, Ingrosso, Axwell, Guetta eller liknande, då SKA du köra din grej o spela låtar DU gillar. Folk är där för att lyssna på dig ungefär som att ett rockband lirar... Det blr en helt annan grej då.. Dock så når ju inte alltför många djs den statusen och får sånna spelningar som dom får.. Att vara diskjockey innebär alltså att ge publiken en trevlig kväll med musik som dom tycker om och även leverera det snyggt. Dock så är det viktigare att kunna lira rätt låt än att vara en gud på att mixa. Att stå o lira sin egen skit funkar inte i längden.. Jag var t ex på en studentfest en gång när en polare tog studenten o diskjockeyn lirade BARA rnb o hiphop hela kvällen även fast folk ville höra gamla klassiker och sånt som man vill höra på sin studentfest.. inte så himla lyckat kanske..
JimBeam Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Och en hel del verkar remixa låtar har jag förstått också. Vad är det för nytta med det egentligen? Vissa Dj's remixar eller producerar eget, andra inte. Anledningen till att remixer existerar, är egentligen i grund och botten att få låten bättre anpassad till dansgolvet (enkelt exempel: ballad i 65bpm görs till en 130bpms version för att inte publiken ska somna). Sedan görs det olika remixer på låtar för att få dom att passa till olika typer av dansgolv/publik, därav att en singel kan innehålla allt från ett par till åtta-tio stycken olika remixer av samma låt. Nån skrev att han klippte låtarna och körde accapellor från en tredje(!) skivspelare. Vad ska det vara bra för? Tekniken har gått framåt vilket gör att en DJ kan göra saker 'on-the-fly'. Och någon skrev autosync och tonkorrigering. Är det viktigt? Dom menar att pitchen på låten är fix trots att hastigheten ändras. En typ av timestrechingalgoritm i DJ spelaren. På den gamla vinyl tiden ändrades låtens pitch när du sänkte tempot eftersom skivtallriken då snurrade saktare.
JimBeam Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Att vara diskjockey innebär alltså att ge publiken en trevlig kväll med musik som dom tycker om och även leverera det snyggt. Dock så är det viktigare att kunna lira rätt låt än att vara en gud på att mixa. +1
debatt Postat 14 januari 2010 Trådstartare Postat 14 januari 2010 Tackar för alla svar. Min tråd var inte alls menad som för att kasta skit på yrket. Jag tror att man visst måste ha en talang för att vara discjockey. Man kan ju liksom inte spela vadsomhelst och i vilken ordning som helst, med en variant av bpm hursomhelst. Dessutom kan jag tänka mig att man kan mixa in så att en låt i en viss tonart byts mot en ny låt i samma tonart så man nästan till en början inte uppfattar övergången- det är snyggt! Kringutrustningen i form av flera skivspelare, synthar, dator etc plus cd-spelare tyder ju också på att dj-andet som jobb utvecklats. Har inte tänkt så mycket på vad en remix är förut, mer än att man kan klippa och klistra och lägga in nåt eget instrument och så, men kan ju faktiskt även ändra bmp på det hela, så att det verkligen blir en annan låt! Lycka till plattvändare därute, endera da'n kanske jag kommer för att lyssna på ER! Tack.
pikzel Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 Dessa trådar igen... Det har ju avhandlats ganska ordentligt redan. Det finns många här som tror att en DJ inte behöver kunna något, och andra som inser att det inte är en barnlek att vara en proffs-DJ. Lite som att man lärt sig dra ett par punk-ackord och tror att man är Mark Knopfler helt plötsligt. Det du, debatt, skriver att man mixar in en låt i en annan i samma tonart, det är verkligen grundkravet för att vara en DJ. Att klippa in acapellor från en låt och köra via en tredje spelare är ju för att öka komplexiteten och upplevelsen ytterligare. Yrket går mer och mer mot att göra avancerade "edits" på låtarna live. Den låten du hör på golvet finns bara just då. Du kan inte köpa den någonstans. Och därför kan inte vem som helst göra det.
JamesH (oregistrerad) Postat 15 januari 2010 Postat 15 januari 2010 Det finns dock undantag, är du en dj som Angello, Ingrosso, Axwell, Guetta eller liknande, då SKA du köra din grej o spela låtar DU gillar. Folk är där för att lyssna på dig ungefär som att ett rockband lirar... Det blr en helt annan grej då.. Dock så når ju inte alltför många djs den statusen och får sånna spelningar som dom får.. Och man kommer aldrig dit heller ifall man ska stå som någon jukebox och spela det som folk vill höra. Det är upp till den som bokar en DJ att ta reda på vad för typ av musik han spelar. De flesta av dem som satsar på en karriär inom Dj-ing idag gör egna produktioner och remixer, alltså är de artister. Och man ber väl inte ett rockband att spela lite dansband bara för att någon vill höra det? Så det är bokarens ansvar att han får dit en DJ som passar besökarna på hans event. Det finns så mycket bra Djs som passar alla sorters önskemål så detta borde inte ens vara ett problem. Är så fruktansvärt trött på krogägare och bokare som verkar tro att en Dj kan man köra med lite hur som helst och att de bestämmer vad han ska spela. Det fungerar inte riktigt så längre.
BozoB Postat 15 januari 2010 Postat 15 januari 2010 http://tpinews.com/wp-content/uploads/2007...ansarburney.jpg Camel står det. Fast jag är ingen expert. Känns som vi ger tillbaka tråden nu 😄 För att sammanfatta för i tiden var det vilka skivor du hade som var det viktiga. Idag är det vilka du känner och hur snabb din dator är. Camel kan betyda både dromedar och kamel. Hade nån fyllediskussion om detta för några månader sen. Vi löste problemet med 118 100
Gäst Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 (redigerat) Hej Redigerat 28 november 2022 av melonrush
pikzel Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 För er som inte varit i de större städerna i södra Europa, t.ex. Frankrike, Spanien osv.. så är det riktigt grymt att få se en riktigt duktig DJ göra sina egenproducerade låtar + remixar. Det är en helt annan hype där, man går till klubben för att lyssna på DJn, inte för att höra låtar som what is love med Haddaway.. Visst är det så. Och det dåliga klubbklimatet i Sverige gör inte direkt att våra svenska DJ:s stannar. Avicii (Tim Bergling), det senaste svenska stjärnskottet har inte haft en enda spelning i Sverige, men turnerar för fullt ute i världen. Varför spelar han inte i Sverige? Ja, kanske för att man ser honom som någon som bara "byter låtar" här hemma.
nattvaktaren Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Visst är det så. Och det dåliga klubbklimatet i Sverige gör inte direkt att våra svenska DJ:s stannar. Avicii (Tim Bergling), det senaste svenska stjärnskottet har inte haft en enda spelning i Sverige, men turnerar för fullt ute i världen. Varför spelar han inte i Sverige? Ja, kanske för att man ser honom som någon som bara "byter låtar" här hemma. BS - det är inget fel på svenska klubbklimatet. Hitta ett annat land med 9 miljoner invånare och över 200 inhemska dj-världsstjärnor där Avicii skulle få spelningar?
Gäst Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 (redigerat) Hej Redigerat 28 november 2022 av melonrush
pikzel Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 BS - det är inget fel på svenska klubbklimatet. Hitta ett annat land med 9 miljoner invånare och över 200 inhemska dj-världsstjärnor där Avicii skulle få spelningar? Jag vet inte vilka 200 inhemska dj-världsstjärnor du tänker på, men han har spelat i Schweiz med 7.7 miljoner invånare och bl.a. DJ Antoine, Robert Miles och Yves Larock
Carle Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Att vara Dj är inte lika högt värderat som att vara musiker i ett riktigt bans för mig. Men det kräver ändå en viss skicklighet att dels sätta snygga mixar men också att hela tiden anpassa sig både eftern en publik men också sin egen inriktning och spelställets inriktning. Jag har amatörlirat lite på olika ställen bland annat en rock-bar i stan. Det är kanske svårast att välja rätt låtar tycker jag. För även om folk är fulla så dansar de inte till precis vad som helst.
nattvaktaren Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Jag vet inte vilka 200 inhemska dj-världsstjärnor du tänker på, men han har spelat i Schweiz med 7.7 miljoner invånare och bl.a. DJ Antoine, Robert Miles och Yves Larock Vi har över 200 djs i Sverige som spelar internationellt på högsta tänkbara nivå - men bara en storstad med löjligt få invånare. Klart inte alla kan få spela, speciellt inte nykomlingar som bara bevisat sina skills i studion tillsammans med Sällberg eller vem som nu engineerar.
pikzel Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Vi har över 200 djs i Sverige som spelar internationellt på högsta tänkbara nivå - men bara en storstad med löjligt få invånare. Klart inte alla kan få spela, speciellt inte nykomlingar som bara bevisat sina skills i studion tillsammans med Sällberg eller vem som nu engineerar. Jag råkar veta att han fått erbjudande om att spela på flera av de större klubbarna i hufvudstaden, men nobbat för att bygga upp en hype. Vad jag inte förstår är vad du vill få fram, menar du att vi har ett bra klimat för klubbar här i Sverige? Vilka topp-dj:s påstår det?
nattvaktaren Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Det är bara att kolla bokningarna... utländska gäster nästan varje helg i Stockholm och Malmö. I förhållande till Sveriges storlek har vi en helt okej klubbkultur, speciellt om man jämför med hur det såg ut för 15 år sedan. Det var det hela tror jag.
nattvaktaren Postat 6 mars 2010 Postat 6 mars 2010 Jag råkar veta att han fått erbjudande om att spela på flera av de större klubbarna i hufvudstaden, men nobbat för att bygga upp en hype. Vänta nu, hela ditt tjafs bygger ju på att han inte får några gigs i Sverige för att klubbkulturen är så usel, sen säger du att han tackat nej till massa Stockholmsklubbar...? Hur ska du ha det?
nattvaktaren Postat 6 mars 2010 Postat 6 mars 2010 För övrigt så minns jag när djn var lika hög som sin publik, stod och lirade i ett svart hörn i lokalen och alla dansarna tittade på festen och varandra istället för på han som skötte musiken. Idag står välmanikyrerade svenska och holländska bodybuilders på en scen i fullt strålkastarljus och är spiknyktra eftersom dom måste hinna med ett gympass innan planet går nästa morgon. Publiken vrålar som på rockkonsert. Vad hände med danskulturen och allt den revolterade mot? När slutade folk knarka och klä sig i dansvänliga kläder och skor? Klubbkulturen har blivit som Studio 54 när det borde ha blivit som Paradise Garage. Skit ner er allihop.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.