Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har fått i uppdrag att spela in ett band, helt akustiska instrument, country/folkmusik.

Jag eftersträvar att få så bra akustik som möjligt, utan att ha tillgång till en riktigt akustikbehandlad studio.

Jag är tyvärr ganska dåligt insatt i akustikbehandling och vad för typer av rum som brukar vara bra..

varje gång man söker i ämnet så finner man ganska avancerade diskussioner angående special-material, RT60, siffror och annat som säkert är väldigt viktigt när man bygger sin egen studio.

Jag undrar om det går att vara så generell, så man kan fråga:

1. Vilka typer av golv, tak, och väggar brukar låta bäst? trä?

2. Kan ett rum vara för torrt? Så de slukar för mycket frekvenser och rumsljud?

3. Kan man tänka: I ett rum där bandet låter bra, så låter även inspelningen det?

4. Rummets storlek? Små trånga rum, mitt emellan, eller aulor?

5. Vilka typiska fällor ska man akta sig för?

Går det att vara så här generell? Jag söker som sagt tips för oss som precis har börjat undersöka det här med akustik för inspelning!

vänliga hälsningar /Mandel

Annons
Postat (redigerat)

Man burkar ofta ha trä som yttersta lagret, men sedan finns det flera olika alternativ och beroende på vad du vill ha för ljud. Lite svårt att säga så

Ja det kan det, men det är nog inte vanligt att det är dovt/torrt. Då behöver du massa material som tar vara på energin och det är inte så vanligt i ett vanligt rum.
3. Kan man tänka: I ett rum där bandet låter bra, så låter även inspelningen det?
Kort svar. Nej. Du kan nog få det låta bra men du riskerar massa läckage i mikar, svårt att mixa osv. Du får mindre möjligheter. Därför brukar man skärma av eller liknande vid inspelning av helt band samtidigt.
Beror helt på vad du ska göra.
Det finns massor. Beror på rum, vinklar, typ av material, massa saker.
Går det att vara så här generell? Jag söker som sagt tips för oss som precis har börjat undersöka det här med akustik för inspelning!

En annan sak är att. Om du är ny på detta så kommer du förmodligen inte kunna få någon kanon inspelning första gångerna, även om du har super akustik. Det hänger lika mycket på att mixa och fixa som på akustiken. En sak räcker inte.

Men det är bra att du letar fakta. Klart det finns rum som är mer lämpade än andra. Men ta en lokal/rum du har tillgång till sedan är det bara att mäta upp det och börja bygga. Det du vill göra är att ta reda på vilka frekvenser som skapar problem i rummet sedan akustikbehandla efter det. Och sedan skapa det ljudet du är ute efter, är det ett rum som du ska speciellt för trummor kanske du vill ha mera diffosurer samt abbsorbenter som tar mera på de lägre registren.

Lättra att hjälpa om du har ett rum.

😕

Om du inte redan läst.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Redigerat av Gäst
Postat
Hej!

Jag har fått i uppdrag att spela in ett band, helt akustiska instrument, country/folkmusik.

Jag eftersträvar att få så bra akustik som möjligt, utan att ha tillgång till en riktigt akustikbehandlad studio.

Jag är tyvärr ganska dåligt insatt i akustikbehandling och vad för typer av rum som brukar vara bra..

varje gång man söker i ämnet så finner man ganska avancerade diskussioner angående special-material, RT60, siffror och annat som säkert är väldigt viktigt när man bygger sin egen studio.

Jag undrar om det går att vara så generell, så man kan fråga:

Hej Mandel!

Kul att du ska göra en akustisk inspelning.

Jag har ett par tankar och tips att bidra med i din frågeställning och tar dom per punkt.

1. Alla ytor låter bäst! Det är mer en smaksak och där i finns inget generellt. Man brukas säga så här. Hårda ytor så som betong, glas etc., ger ett slammrigt ljud medans träfaner eller liknande, gör ljudet varmare och inte så klangigt.

2. Absolut!! Ett helt torrt rum är riktigt obehagligt att vara i och spela i. Ta dom gamla replokalerna som exempel där tappra försök gjorts genom åren för att "dämpa" rummet med resultatet att man får stora problem med allt för starka basfrekvenser. Att spela in i såna här rum hörde i och för sig tidiga 80-talet till! Lyssna på tidiga skivor med Björn Shifs eller Janne Lucas och ABBA för den delen.

Snustorrt trumljud!!!

3. Spot on mannen!!! Om bandet eller instrumentet låter bra i ett rum så kan du ge dig den på att även din inspelning kommer göra det! Kruxet ligger i att veta vad som faktiskt är "bra".

Jag tycker du ska gå på intuition här. Inte fasen tycker nån att en flygel låter bra i ett sovrum!? Hajjas?

4. Små rum låter ofta burkiga och livlösa. Mellanstora rum runt 25m2 ger din inspelning karaktär. Aulor och ishallar brukar oftast låta bäst. Och då menar jag närmickat. Det blir ju inga reflexer som spökar!

5. Allt i en inspelning är en fälla kan man säga. Det viktigaste tycker jag när man spelar in akustiskt är att inte lyssna sig blind på de separata instrumenten. Till exempel en baskagge, när hela bandet spelar i ett litet rum. Du kommer aldrig tycka att det låter bra nog.

Försök att fån det tidigt i ditt tänk. Detta är live, det ska låta live!

Hoppas jag fattat din frågeställning rätt och du fått lite kött på benen!!

Slutligen...

Be bandet vara noga förberedda och väl inrepade. Det vinner hela produktionen på!

Peace!!!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

nej lite mer allvar nu

det beror på (kul svar va?)

rent generellt skulle jag svara "en blandning i ett inte för litet rum"

men det är enklare att svara på vad som låter sämst: ett för litet betongrum

om vi bortser från materialet en liten stund så tror jag man kan säga att ett möblerat rum funkar bättre än ett tomt om rummet inte är akustikbehandlat

men återigen "det beror på" - vad är du ute efter för sound?

bara det slukar jämnt över frekvenserna så är ett heltorrt rum bättre än ett slamrigt rum

inte för att det ger ett fantastiskt ljud utan för att det ger minst problem

ja, kort, så kan man tänka

sen tillkommer förstås aspekten hur du mickar

för mycket rum kan förstöra även om rummet i sig får det att klinga bra

en aula särskilt om den är ljudbehandlad

ju mindre desto svårare om vi utgår från obehandlat

undvik att lyssna å ratta ljud i samma rum som det spelas i

om du måste välja - hellre för lite rum än för mycket (micka hellre nära än långt ifrån om du är osäker på rummets duglighet)

att man dämpar bort den jobbiga diskanten i rummet men inte basen - ställ in en soffa

tillägg: stå inte tre meter ifrån en ljudkälla å förvänta dig att det låter likadant där som om du mickar upp den - håll för ena örat å lyssna med det andra där du tänkt sätta micken, det är närmare sanningen

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Även avstämda basfällor?

Är det för att de nyper fler frekvenser än den man huvudsakligen är ute efter?

det var ett försök till humor

Postat

1. Flytande golv, men typ har nån Neopren pads och nån regel å skapar mellan rum mellan riktiga golvet och golvet ovanpå, spånskiva eller likn., regelverk med isolering 100mm vanligast, nån skiva, sen typ såna golv/tygmattor som man brukar limma på. Har bilder på sånt.

2. Så länge man vet vad man vill ha för frekvensgång i registret så kan man anpassa sig till det.

3. Oftast, beror på vad man gillar i situationen. Mycket reverb/lite reverb

4. Lagom stora rum, så sakerna får plats enligt mig.

5. I akustik... Att välja fel sorts material.... T.ex cellplast är dåligt enligt vissa.

Postat
1. Flytande golv, men typ har nån Neopren pads och nån regel å skapar mellan rum mellan riktiga golvet och golvet ovanpå, spånskiva eller likn., regelverk med isolering 100mm vanligast, nån skiva, sen typ såna golv/tygmattor som man brukar limma på. Har bilder på sånt.

2. Så länge man vet vad man vill ha för frekvensgång i registret så kan man anpassa sig till det.

3. Oftast, beror på vad man gillar i situationen. Mycket reverb/lite reverb

4. Lagom stora rum, så sakerna får plats enligt mig.

5. I akustik... Att välja fel sorts material.... T.ex cellplast är dåligt enligt vissa.

gick du in på überkurs nu eller är det jag som tänker för basic om vad han frågar efter?

Postat
gick du in på überkurs nu eller är det jag som tänker för basic om vad han frågar efter?

det är ganska basic enligt mig ^^

Postat
det är ganska basic enligt mig ^^

jag utgick från vad han skulle tänka på om han skulle spela in i ett icke akustikbehandlat rum

då känns flytande golv inte särskilt basic

men jag kanske fattade fel

han kanske vill bygga ett studio rum

Postat (redigerat)

Alla har ju svarat ungefär lika på ett eller annat vis.

Kan man dra slutsatsen att; Det bästa är att ha ett rum att utgå ifrån annars blir det svårt. Med ett mellanstort rum (20m2/50m2). Har det flyttande golv samt tjocka reglage sedan tidigare är det en fördel. Men så mycket mer kan man väl inte leta efter?. Kanske dumt att ha runda rum eller massa knepiga vinklar för det blir svårare att få det rätt. Men behöver inte.

Vad mer kan man leta efter då. Betongväggar så att man kan regla själv. Rum under marken/källare för isoleringens skull. Ej stora fönster och massa dörrar överallt 😆.

För det billigaste och enklaste lösning för en hemmaplure är väl en källarlokal med tjocka väggar, golv, tak. Sedan utgå från det.

Redigerat av Gäst
Postat

Heja, vilka idiotsvar du fick!!!

Men nu är det ju så det blir om du frågar lite snett.

Vad som du glömde berätta är om du

a) letar efter ett rum som redan finns, eller

😆 tänker bygga ett rum

Här utgår jag från att det är a) du tänker på i första hand.

Huvudtipset är att hitta ett lite större rum, kanske en skolaula eller en kyrka. Låter orkestern bra där är det en utmärkt början för att spela in akustiska instrument.

Men det är en fråga du måsta ställa allra först -- hur vill du att resultatet skall låta. Börja därför med att lyssna på ett gäng skivor som låter ungefär som det är tänkta att bli i slutet. Vet du inte hur du vill att resultatet skall bli så kommer du inte känna igen det när du närmar dig. När du hittat några exempel, stäm av med bandet också. De kanske vill låta helt annorlunda. När du bestämt det ljud du vill ha så kan du börja fundera på hur du skall uppnå det ljudet vid inspelning. En bra början är då att göra ungefär som på skivan. Kanske har de spelat in allt spår för spår i en superdämpad lokal, kanske är det inspelat live i en rökig pub med en enda mick.

// gunnar

Postat

Hej!

Vilket fantastiskt forum med så många svar på en gång!

Det var definitivt en hjälp på vägen.

Jag är inte en total rookie på att mixa, iaf inte denna typen av musikstil (bluegrass).

Har hållt på och spelat in mitt eget band i cirka 2 år nu, men av någon märklig anledning inte tänkt på att akustiken ska ha så stor betydelse när man när-mickar instrument. men men.. man lär sig med tiden.

Här är en länk till mitt band som jag själv spelat in med ytterst billig och blygsam utrustning i vanliga vardagsrum och sovrum:

www.myspace.com/lechatmortmusic

Musiken jag ska spela in är liknande musik, men jag vill ta steget denna gång och tänka nogrannant i akustiken.

Jag är inte ute efter att bygga ett rum, utan söker bland lokaler jag själv har tillgång till, tex aulor eller andra mellan stora rum på ex Kulturskolor eller föreningslokaler..

Därför vill jag ha lite hum om storlek, träväggar vs betong vs gips osv..

Jag är oerhört tacksam för era inkomna svar och även era fortsatta svar som jag följer med spänning 😆

Kanske ni får en bättre ide när ni hör mina inspelningar jag redan gjort? Alla låtar på myspace är inspelade i olika rum..

mvh /Mandel

Postat

Men ha en plan b med. Det blir kanske inge bra när de spelar alla av någon anledning. Eller att ljudet i aulan bra men blir inte bra i inspelningen, sånt händer med. Bara så du tänkt igenom det.

Förresten vad är det för utrustning du kommer använda?

Postat
Men ha en plan b med. Det blir kanske inge bra när de spelar alla av någon anledning. Eller att ljudet i aulan bra men blir inte bra i inspelningen, sånt händer med. Bara så du tänkt igenom det.

Förresten vad är det för utrustning du kommer använda?

Fasttrack ultra ljudkort med runt 6-8 kanaler för inspelning, kommer använda neumann tlm 102, Blue babybottle, SE 2200, ADK 51 tror jag den heter, Röde NT2.. har en extern preamp också.. GA pre73.. får väl se vem jag sätter den på..

Postat

Läckage mellan mickar behöver inte nödvändigtvis vara något negativt. Micken framför en tex en ståbas kan samtidigt vara avståndsmik till baskaggen. Lägg ner väldigt mycket tid på att hitta rätt mickplaceringar. Ståbasen är volymsvag så den måste man gå väldigt nära-

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.