Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag dubbar typ alltid mina projekt (sång pratar jag om) men jag är inte direkt en sångare men vill ändå ha sång på mina låtar osv osv, men då var man tanke: om man har 2 lika dana mikar brevid varandra och spelar in. Blir det som om jag skulle kopiera spåren då eller skulle det bli typ som om jag spelat in sången 2 gånger?

Tacksam för svar 😛

Annons
mattias_k (oregistrerad)
Postat

Det kanske bara är jag, men jag har för mig att när man dubbar sången genom att spela in på nytt så gör man det för att det inte ska låta EXAAAKT likadant, utan bara nära, typ. Så jag tippar på att det där mer kommer likna att kopiera spåren... Å andra sidan så kan du ju ställa mickarna på olika avstånd för att spela in lite "rum", om det känns som en... kul grej?

Postat
Det kanske bara är jag, men jag har för mig att när man dubbar sången genom att spela in på nytt så gör man det för att det inte ska låta EXAAAKT likadant, utan bara nära, typ. Så jag tippar på att det där mer kommer likna att kopiera spåren... Å andra sidan så kan du ju ställa mickarna på olika avstånd för att spela in lite "rum", om det känns som en... kul grej?

ah så kan det ju vara, men jag tänkte det att ställa som lite olika så att det ändå inte blir EXAKT lika dant 😛

alex30free (oregistrerad)
Postat

1) Det bästa är om det spelar in 2 gånger samma spår....om du har möjlighet kanske till och med med 2 olika mikrofoner....men samtidigt beror det oxå på hur du vill att det ska låta! Det bästa här ju om inspelningen och sången är väldigt likt den första tagningen, då blir det riktigt bra!!!

2) sedan kan man använda 2 mikrofoner samtidigt vid inspelning, t.ex en dynamisk och en kondensator, men det ger inte samma effekt som 1)

3) du kan oxå kopiera den första tagningen och förskjuter den lite i tid, inte lika bra, men med lite flanger o så låter det väl ok!

Postat
1) Det bästa är om det spelar in 2 gånger samma spår....om du har möjlighet kanske till och med med 2 olika mikrofoner....men samtidigt beror det oxå på hur du vill att det ska låta! Det bästa här ju om inspelningen och sången är väldigt likt den första tagningen, då blir det riktigt bra!!!

2) sedan kan man använda 2 mikrofoner samtidigt vid inspelning, t.ex en dynamisk och en kondensator, men det ger inte samma effekt som 1)

3) du kan oxå kopiera den första tagningen och förskjuter den lite i tid, inte lika bra, men med lite flanger o så låter det väl ok!

1 är nog det bästa alt. enligt mig

2 kan jag inte säga något om

3 testade jag en gång gillade INTE resultatet det låter så platt och sugigt

Postat
ah så kan det ju vara, men jag tänkte det att ställa som lite olika så att det ändå inte blir EXAKT lika dant 😆

Det blir inte exakt lika dant. Eftersom du får med rummet. Jag brukar göra detta på elgitarr ibland. Micka en bit ut från förstärkaren i A/B stereo. Mickarna exakt lika långt rån förstärkaren. Funkar bra på plock tycker jag där det lätt annars kan bli lite slarvigt. Ett exempel på hur det blir kan du lyssna på här. Elgitarren är inspelad i stereo och akgitarren är dubbad.

Nu va det ju sång du pratade om, men i teorin borde du ju få samma effekt ändå. Se bara till att mickarna är i fas. JAg tycker du ska testa din idé. Man vet ju aldrig hur det blir innan man provat 😛

MVH

Anders

Postat

Tjenare,

Om du använder två mikrofoner på två kanaler och spelar in samtidigt så kan det uppstå fasfel, om man inte placerar mikrofonerna på rätt sätt.

När man spelar in något i stereo använder man två mikrofoner. Om du vill spela in din röst i stereo så kan du ju använda två mikrofoner till det och en fungernade stereoinspelningsteknik. Tänk på att mikrofonerna bör vara exakt likadana, annars kommer högsttroligt vänster och höger kanal låta olika.

Stereoinspelning på sång har jag aldrig prövat eller hört någon som testat men det kanske är helt awsome det vet man ju inte fören man testat.

Jag rekommendera att du gör separata inspelningar i olika kanaler.

Ett knep man använder är att lägga på kör till sång eller att sångaren sjunger i olika stämmor på leadsång spåret. En viktig balans i ljudnivå mellan kanalerna är viktigt.

tack för mig

Jag dubbar typ alltid mina projekt (sång pratar jag om) men jag är inte direkt en sångare men vill ändå ha sång på mina låtar osv osv, men då var man tanke: om man har 2 lika dana mikar brevid varandra och spelar in. Blir det som om jag skulle kopiera spåren då eller skulle det bli typ som om jag spelat in sången 2 gånger?

Tacksam för svar 😲

Postat
Det blir inte exakt lika dant. Eftersom du får med rummet. Jag brukar göra detta på elgitarr ibland. Micka en bit ut från förstärkaren i A/B stereo. Mickarna exakt lika långt rån förstärkaren. Funkar bra på plock tycker jag där det lätt annars kan bli lite slarvigt. Ett exempel på hur det blir kan du lyssna på här. Elgitarren är inspelad i stereo och akgitarren är dubbad.

Nu va det ju sång du pratade om, men i teorin borde du ju få samma effekt ändå. Se bara till att mickarna är i fas. JAg tycker du ska testa din idé. Man vet ju aldrig hur det blir innan man provat ☺️

MVH

Anders

Tack för den där! Ska man spela in blues live i studio med bara en enda elgitarr, bas o trummor, borde man kanske kosta på stereo på elgitarren, även om man bara har åtta spår att spela in samtidigt på. Mono gitarr är inte så roligt alls som stereo. Fem spår till trummorna borde räcka. Ett till bas, två till gitarr. Sången lägger man efteråt. Snyggt gitarrljud det där!

Postat
Tack för den där! Ska man spela in blues live i studio med bara en enda elgitarr, bas o trummor, borde man kanske kosta på stereo på elgitarren, även om man bara har åtta spår att spela in samtidigt på. Mono gitarr är inte så roligt alls som stereo. Fem spår till trummorna borde räcka. Ett till bas, två till gitarr. Sången lägger man efteråt. Snyggt gitarrljud det där!

Ja, jag tycker att det blir effektfullt att ha elgitarr i stereo och sedan ha dubbad tillsammans med den eller vänta med dubbad till refrägnerna 😛 Att använda det vid en liveinspelning kan säkert bli bra, men du kommer nog få skärma av en del eftersom jag inte tror du får önskad stereoeffekt om du närmickar utan du måste distansmicka. På den elgitarren du hörde användes 2 st line audio CM3:or, användes även på akgitarren. En mick som fungerar riktigt bra på det mesta.

Tillbaka till sången så tror jag att en stereouppmickning av stämsång med en småmembranare som cm3:an skulle kunna bli riktigt najs!

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.