Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

😄Hej,

har gjort en del lÄtar hemma helt oförstörd och opÄverkad. Nu har jag börjat lÀsa Studio och fÄr ont i huvudet. Vad blir resultatet av komprimering? Varför gör man det? Ge mig alla tips ni har tack.

Annons
Postat

Kompressorer minskar dynamik omfÄnget. Det kan vara bra ifall ett instrument plötsligt hoppar fram i ljudbilden eller ifall du vill fÄ ljudnivÄn ganska jÀmn pÄ.

Det finns sÄ mÄnga exempel pÄ hur en kompressor kan anvÀndas. Jag rekommenderar dig att bara sitta och f*tta med den och lyssna hur det lÄter med olika instÀllningar etc.

Postat

Utan kompressorn skulle livet inte va vÀrt att leva!!!

Jag anvÀnder kompressorn till nÀstan alla instrument och till all sÄng!

RÀtt anvÀnd sÄ blir det mycket lÀttare att mixa ihop alltsammans sÄ att det lÄter bra och sÄ att inget sticker ut ur mixen.

Postat

Med en kompressor sÄ sÀger du Ät programmet att "det hÀr Àr högsta tillÄtna vÀrdet för det hÀr instrumentet (Threshold), allt som överstiger ska komprimeras sÄhÀr mycket (ratio)". Sedan kan du Àven hotta upp instrumentet med make-up gain (som trycker upp lÀgre volym) ... var dock försiktig med detta dÄ du kan fÄ med onödigt med brus. Kolla runt pÄ internet, gör en sökning pÄ google.se eller ngt. Det finns mÄnga som har Äsikter om vilka instÀllningar som Àr bÀst för sÄng/bas/gitarr etc. o Àven om du sÀkerligen kommer ha egna instÀllningar i slutÀndan sÄ kan det vara bra att utgÄ frÄn ngt nÀr man Àr nybörjare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.