Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Någon som kan hjälpa en nybörjare med att förstå lite nottecken...

Min fråga: Varför skriver man ut b (sänkning av ton) efter bas-klaven när ingen ton är sänkt i kommande takter ?

Hoppas det är någon som förstår min fråga, vet inte riktigt hur jag skall förklara...

Tacksam för svar

Milla

Annons
Postat

Ett b efter klaven visar att tonarten är F dur / D moll. Det är inte nödvändigt att just den sänkta tonen Bb spelas då det fortfarande är samma tonart.

Kvintcirkel.png

GIGAN (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej,

Min fråga: Varför skriver man ut b (sänkning av ton) efter bas-klaven när ingen ton är sänkt i kommande takter ?

Hoppas det är någon som förstår min fråga, vet inte riktigt hur jag skall förklara...

Tacksam för svar

Milla

Hej Milla!

Det är för att visa vilken tonart den går i.

Ett b tecken = F dur/D moll

Om du kikar efter G klaven står det inte ett b där också?

I F durs skala är B, (eller H), tonen sänkt.

Hoppas du blev ngt klokare.

"Såg inte att ErikP var snabbare och tydligare"

Redigerat av GIGAN
Postat
Hej Milla!

Det är för att visa vilken tonart den går i.

Ett b tecken = F dur/D moll

Om du kikar efter G klaven står det inte ett b där också?

I F durs skala är B, (eller H), tonen sänkt.

Hoppas du blev ngt klokare.

"Såg inte att ErikP var snabbare och tydligare"

Tack så mycket, det hjälpte en hel del... nu kan jag fortsätta med mina noter.... 🙂

Postat
Ett b efter klaven visar att tonarten är F dur / D moll. Det är inte nödvändigt att just den sänkta tonen Bb spelas då det fortfarande är samma tonart.

Kvintcirkel.png

Tack så mycket, jag sparar bilden. Det är skönt att veta att man kan få svar på sina frågor... TACK än en gång 🙂

Postat
Hej,

Tacksam för svar

Milla

"Ingen ton är sänkt i kommande takter" stämmer inte.

Om du har ett b som förtecken så kan du lista ut tonarten,

men den talar också om att alla noter i HELA LÅTEN som ligger på denna rad är sänkt

om det inte dyker upp ett återställningstecken.

Postat (redigerat)
"Ingen ton är sänkt i kommande takter" stämmer inte.

Om du har ett b som förtecken så kan du lista ut tonarten,

men den talar också om att alla noter i HELA LÅTEN som ligger på denna rad är sänkt

om det inte dyker upp ett återställningstecken.

Milla undrar förmodligen varför det finns ett sänkningstecken i början då det inte dyker upp några noter på den raden i de närmaste takterna. Så att säga ""Ingen ton är sänkt i kommande takter" stämmer inte" är väl dumt då det är ett faktum. Kan mycket väl vara så att det inte kommer några Bb alls i hela låten, men det är ändå Fd/Dm. Men som du säger så ersätter ett sänkningstecken i början alla sänkningstecken på den raden för att förenkla notskriften. Endast vid återställningstecken ska man spela B.

Redigerat av ErikP120
Postat
Så att säga ""Ingen ton är sänkt i kommande takter" stämmer inte" är väl dumt då det är ett faktum.

Nu är du allt bra rolig Erik. 😄

Krångla inte till det för trådskaparen, det vinner du ingen aktning på i hennes ögon. 🙂

Postat
Nu är du allt bra rolig Erik. 😄

Krångla inte till det för trådskaparen, det vinner du ingen aktning på i hennes ögon. 🙂

Hur skiljer sig våra inlägg i fråga om att krångla till det? Men självklart ska jag sluta krångla till det. Hur vet du att det är en tjej?

Postat
Hur skiljer sig våra inlägg i fråga om att krångla till det? Men självklart ska jag sluta krångla till det. Hur vet du att det är en tjej?

Jag läste alla poster i tråden.

Gjorde inte du?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.