Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

EQ Àr nÄgot som alla anvÀnder. Men vilken EQ anvÀnder ni? AnvÀnder ni olika EQ för olika tillfÀllen?

Just nu anvÀnder jag mest EQ för mix (sitter och gör slutmixar pÄ ett lÀngre proejkt). Den jag anvÀnder mest för tillfÀllet Àr Voxengo GlissEQ. PÄ andra plats kommer UAD EX-1 tror jag.

Annons
Postat
NyquistEq

Parametrisk 5-bands-eq. Gratis och god! 😄

Helt klart min favorit. Löjligt enkel att anvÀnda och funkar skitbra 5/5 till den.

Postat
NyquistEq

Parametrisk 5-bands-eq. Gratis och god!  đŸ˜Č

Helt klart min favorit. Löjligt enkel att anvÀnda och funkar skitbra 5/5 till den.

Jo, jag trodde verkligen att jag skulle anvÀnda den oftare Àn jag gjort. Men det blir lÀtt en vanesak vilken eq jag öppnar. Har kÀnnt pÄ den flera gÄnger och gillar den verkligen. Kanske jag ska anvÀnda enbart nyquist till en mix sÄ jag fÄr höra vad den gÄr för.

Postat

Han sparade in pÄ allt grafiskt trams för att fÄ plats med det man faktiskt vill ha.

Postat

Testa ocksÄ Sonalksis SV-517. Demoversionen kan anvÀndas i en mÄnad innan man mÄste köpa sin licens. Denna kostar ocksÄ en del (1995:- ), men enligt mÄnga Àr den vÀrd pengarna flera gÄnger om... Den finns ocksÄ i bundle tillsammans med deras kompressor, SV-315 (bundle kostar 3195:- ).

Postat
Testa ocksÄ Sonalksis SV-517. Demoversionen kan anvÀndas i en mÄnad innan man mÄste köpa sin licens. Denna kostar ocksÄ en del (1995:- ), men enligt mÄnga Àr den vÀrd pengarna flera gÄnger om... Den finns ocksÄ i bundle tillsammans med deras kompressor, SV-315 (bundle kostar 3195:- ).

Den mest vÀlljudande jag hört. Underbar

Postat

Det tyckte jag ocksÄ till jag hörde PEQ-2B.

Postat

Det tyckte jag ocksÄ till jag hörde PEQ-2B.

Är det den Paragrafiska EQ:n i Blue Tubes serien? Jag har för mig att jag gillade den skarpt ocksĂ„.

Postat
Han sparade in pÄ allt grafiskt trams för att fÄ plats med det man faktiskt vill ha.

Fast det jag fastnade för först hos Nyquist EQ var just anvÀndargrÀnssnittet (kan vi inte kalla det GUI istÀllet? SÄ fruktansvÀrt lÄngt ord!). Det Àr som en korsning mellan eq och arkadspel eller nÄgot.

Postat
Nomad Factory PEQ-2B.

LÄter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal :rolleyes:

GÄr den att köpa/pröva separat eller Àr det hela paketet som gÀller?

Postat

Tredje inlĂ€gget i rad. Det mĂ„ste vara ovanligt att nĂ„gon hi-jackar sin egen trĂ„d! 🙁

Men... Jag kom att tÀnka pÄ en sak. För kanske tvÄ mÄnader sedan prövade jag ett antal eq's (bl a GlissEQ som jag nu anvÀnder).

En EQ jag verkligen gillade, men som var relativt dyr och krĂ€vde sina resurser, var PSP MasterQ. Fast nu nĂ€r det gĂ„tt en tid har jag tappat kĂ€nslan för hur den lĂ€t egentligen. Är det nĂ„gon som har testat den eller kanske rentav anvĂ€nder den? NĂ„gra synpunkter?

Postat
Nomad Factory PEQ-2B.

LĂ„ter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal 🙂

Du har ju ingen Pultec, det hör jag det. Men Blue Tubes funkar till "mindre viktiga" ljud eller nÀr ammon Àr slut i UAD kortet.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Nomad Factory PEQ-2B.

LĂ„ter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal 🙂

Du har ju ingen Pultec, det hör jag det. Men Blue Tubes funkar till "mindre viktiga" ljud eller nÀr ammon Àr slut i UAD kortet.

Orka vara sÄ dryg - hela tiden?

Dbd klĂ€mmer fram bra musik med sin mediokra 🙂 utrustning,

hur gÄr det för dig och ditt UAD-kort?

Det Àr liksom ganska bra att ha nÄt i ryggen nÀr drar pÄ med sÄnt snack som du gör överallt. Fattar du?

Jag gillar Equim bÀst. Och sÄ anvÀnder jag SX inbyggda till ganska mycket faktiskt. EQ har ju alltid varit ett problem i Reason, skönt att det Àntligen ska bli Àndring pÄ det...

Annars har jag svÄrt att uppskatta det dÀr "varma" som folk hÀnvisar till nÀr man pratar om equalizers. Hör inte riktigt skillnad pÄ en "varm" och "kall" eq. Eller sÄ anvÀnder vi bara olika termer.

Postat

hade jag haft pengar skulle jag utan att tveka investerat i equim och frium. Efter att ha provat demoversionerna Àr jag helt sÄld pÄ dem.

Postat
hade jag haft pengar skulle jag utan att tveka investerat i equim och frium. Efter att ha provat demoversionerna Àr jag helt sÄld pÄ dem.

För min del sĂ„ tycker jag de Ă€r vĂ€ldigt fina. Andra sidan Ă€r jag nog en som "gillar fĂ€rgade" 😛 En liten latinare hade inte varit fel.

Postat (redigerat)
Nomad Factory PEQ-2B.

LĂ„ter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal 😛

Vad kan jag sĂ€ga. Jag tycker UAD Ă€r vĂ€ldigt överflödigt om man inte sysslar med vĂ€ldigt seriösa inspelningar. NĂ€r hjĂ€lpte ditt UAD dig att fĂ„ fram en bra lĂ„tide senast? 😎

NÀr det kommer till kritan och du ska slÀppa nÄgot, sÄ kommer det inte spela nÄgon roll om du masterkomprimerat med C1 eller 1176LN och EQat med Pultec eller Blue Tubes, för det kommer inte lÄta tillrÀckligt bra för skivbolaget ÀndÄ (och detta gÀller de flesta). So why bother? Ge dem en mix, sÄ fixar erfarna tekniker pÄ skivbolaget resten! VÀl mött!

Redigerat av dbd
Postat

Sant, Dbd!! SjÀlv har jag ett UAD kort men blir det mer musik frÄn mig? Nepp.

BÀttre att satsa pÄ bra musikinstrument...

Men det Ă€r ju jag det för jag har inga... 😛

Postat
...men en Pultec Àr inte sÄ dumt.

Hehe nĂ€ jag tror dig 😛 Men jag kĂ€nner inget behov 😎

Postat

Hehe nĂ€ jag tror dig 🙂 Men jag kĂ€nner inget behov 🙂

Jag har Pultec (pÄ UAD-kortet) och jag gillar den. Men det Àr ju bara tvÄ filter (ett för hög och ett för lÄg). Jag skulle ha svÄrt att göra en hel mix med enbart Pultecs. Skulle krÀva en del UAD-kort att köra Pultec hela vÀgen ocksÄ.

SĂ„ jag sĂ€ger sĂ„ hĂ€r. Pultec Ă€r bra, men jag behöver mer! 🙂

Postat

Inte jag heller... 🙂

Postat

Jag har Pultec (pÄ UAD-kortet) och jag gillar den. Men det Àr ju bara tvÄ filter (ett för hög och ett för lÄg). Jag skulle ha svÄrt att göra en hel mix med enbart Pultecs. Skulle krÀva en del UAD-kort att köra Pultec hela vÀgen ocksÄ.

SĂ„ jag sĂ€ger sĂ„ hĂ€r. Pultec Ă€r bra, men jag behöver mer! 🙂

Sant. Cambridge EQ:n till UAD kortet Àr ganska bra...sÀger dom som vet. Funderar pÄ att köpa den sjÀlv.

🙂

Postat
Orka vara sÄ dryg - hela tiden?

Dbd klĂ€mmer fram bra musik med sin mediokra 😛 utrustning,

hur gÄr det för dig och ditt UAD-kort?

Det Àr liksom ganska bra att ha nÄt i ryggen nÀr drar pÄ med sÄnt snack som du gör överallt. Fattar du?

Jag försöker faktiskt inte framstÄ som dryg och jag Àr inte det utanför forumet heller. Man ser det man vill se. Du fÄr tolka mig hur du vill och jag tÀnker inte spendera min tid att formulera mig sÄ att andra inte ska uppfatta mig som en idiot och vrÀka ut glada gubbar överallt osv.

Det gÄr jÀttebra för mig med mitt UAD, jag klarar mig inte utan det. Jag har köpt till LA-2A, 1176LN, Fairchild 670, EMT 140 och Pultec Pro och det finns inga native grejer som kommer i nÀrheten. Jag kör Sonalksis eller Equim nÀr jag Àr pÄ kirurg humör.

Och jag Àr jÀtteavundsjuk pÄ folk som har stora tjocka analogsynthar. Skulle vilja ha rÄd med ett par stycken sjÀlv.

Postat
Vad kan jag sĂ€ga. Jag tycker UAD Ă€r vĂ€ldigt överflödigt om man inte sysslar med vĂ€ldigt seriösa inspelningar. NĂ€r hjĂ€lpte ditt UAD dig att fĂ„ fram en bra lĂ„tide senast? 😛

NÀr det kommer till kritan och du ska slÀppa nÄgot, sÄ kommer det inte spela nÄgon roll om du masterkomprimerat med C1 eller 1176LN och EQat med Pultec eller Blue Tubes, för det kommer inte lÄta tillrÀckligt bra för skivbolaget ÀndÄ (och detta gÀller de flesta). So why bother? Ge dem en mix, sÄ fixar erfarna tekniker pÄ skivbolaget resten! VÀl mött!

Om du hade suttit med ett maxat uad nÄgra mÄnader hade du aldrig kunnat ÄtervÀnda till native grejer:)

Jag Àr kinkig, om jag inte fÄr mastra sjÀlv blir det inget slÀpp. Dom ska inte fÄ sabba mina grejer. Om det inte handlar om ett cd album förstÄs, men sist det hÀnde vaknade jag upp i en gul pöl i sÀngen.

Postat
Det gÄr jÀttebra för mig med mitt UAD, jag klarar mig inte utan det. Jag har köpt till LA-2A, 1176LN, Fairchild 670, EMT 140 och Pultec Pro och det finns inga native grejer som kommer i nÀrheten.

Jag köpte EMT Plate jag med. Den Àr grym! Precis sÄ vill jag att ett reverb ska lÄta.

Postat
Det gÄr jÀttebra för mig med mitt UAD, jag klarar mig inte utan det. Jag har köpt till LA-2A, 1176LN, Fairchild 670, EMT 140 och Pultec Pro och det finns inga native grejer som kommer i nÀrheten.

Jag köpte EMT Plate jag med. Den Àr grym! Precis sÄ vill jag att ett reverb ska lÄta.

Nu blev jag nyfiken och vill höra! Reverba nĂ„got och lĂ€gg upp exempel pĂ„ hur det lĂ„ter före och efter. Hade varit skoj om ni gjort samma sak med Pultecen och 1176an ocksĂ„! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.