Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har inte riktigt begripit vart jag ska fylla i mitt momsregistreringsnummer hos thomann när jag beställer. Skulle vilja handla momsfritt där på min firma. Står inget vidare om det under FAQ mer än att man ska uppge sitt nummer, jaha, men vart? är det sådant här kladd med att man ska scanna in sitt bevis och sådant?

Betalningsalternativ verkar också bara vara kreditkort eller förskott, kan man inte få faktura?

Annons
Postat
har inte riktigt begripit vart jag ska fylla i mitt momsregistreringsnummer hos thomann när jag beställer. Skulle vilja handla momsfritt där på min firma. Står inget vidare om det under FAQ mer än att man ska uppge sitt nummer, jaha, men vart? är det sådant här kladd med att man ska scanna in sitt bevis och sådant?

Betalningsalternativ verkar också bara vara kreditkort eller förskott, kan man inte få faktura?

Det var länge sedan jag gjorde en sådan beställning, men då har jag för mig att det fanns nån ruta för "övrig info", där jag (efter att ha frågat deras kundservice) fyllde i numret. Kanske ändå bäst att skicka iväg ett mail och fråga?

Postat (redigerat)

Det lättaste är att du lägger till det i din företagsadress.

Till ex:

(Företagsnamnet) VAT: 123456-7890

Lullanvägen 12

371 43 Långtbortifrån

Då läggs det automatiskt till i din service när du registreras som kund hos Thomann.

Redigeringen av priset ser du inte förrns efter orderbekräftelsen som du får från Thomann själva så du får själv räkna ut vad ditt köp kommer kosta.

Enkel matte...

Tag summan av ditt belopp och multiplicera det med 0.8 så ser du vad ditt pris blir.

Peace!

/Cruncharn'

Ps. Dom hanterar inte fakturor utan du betar med kort alt. forskottsbetalning.

Har kollat det där och antager att det är en policy för att slippa trubbel bara!

Redigerat av Cruncher
  • Gilla 1
Postat

tackar cruncharn!

Hur snabba är tyskarna? Det jag ska beställa finns i lager. Kan jag ha det innan kommande helg?

Tänkte beställa ikväll

Postat

Hanlade nyligen från dv247.com och dom för att kunna handla genom sitt företag där var man tvungen att:

-göra en utlandsbetalning till dem innan de skickar grejorna. alltså de accepterar inte kort.

-de måste skicka varan till företagets adress.

vad som krävs av thomann kommer jag inte ihåg men deras support sa något om att man skulle fylla i VAT-numret i info-rutan.. bäst att höra med dem först!

Postat

Det går snabbt om attans tycker jag i alla fall!

Högst tre dagar!

Största problemet ligger hos posten som inte verkar fatta att det skickas som företagspaket och därför är tvungna att leverera paketet till din dörr.

Om du som i mitt fall har en portkod så kan du glömma att dom kommer leverera till dörren..., orsak... byte av shippingföretag!

Det är olika företag som skeppar ditt paket i tyskland och i sverige.

Detta betyder två saker:

1. Även om du uppger din portkod till Thomann för att garantera att ditt paket ska lämnas vid din dörr så byts ditt internationella kollinummer ut vid ankomst till sverige.

Detta görs av posten per automatik varpå alla dina förberedelser kastas i soptunnan. Posten har inget sätt att hantera den extra informationen.

2. Då postens utkörning inte har tillgång till informationen du uppgivit så snällt, betyder detta att ditt paket hamnar på posten centralkontor på din ort. Även kallat utskänkningsställe.

När paketet väl kommer dit; efter att ha legat på lastbilsflaket fram till klockan 16.00 så tas det emot och behandlas ännu en gång.

Det sätts en ny adresslapp samt en avi skickas ut till dig för att du ska veta att det finns ett paket att hämta på posten.

Uppmärksamma att detta jävla otyg inte handhas före klockan 19.00 när nattpasset går på, vilket i sig innebär att din avi inte skickas förens dagen därpå.

Detta gör att du tidigast får din avi först tre dagar efter att paketet faktiskt kommit till sverige.

Kombinerat med Thomanns shipping som brukar ta tre dagar om varan finns i lager och beställningen gjordes innan klockan 12.00 så har du nu i stället den fantastiska väntetiden på totalt sex dagar!

FANTASTISKA POSTEN!!!!

Jävla dumheter är vad det är!

Men ungefär så där brukar det går till! He he he!

Lycka till med din beställning hullan!

Peace!!!

/Crunchman'

Postat

Nu när vi ändå har ämnet på tapeten , hur ser egentligen skatteverket på det här med att "slippa" moms - i synnerhet från utlandet då momsen inte ens debiteras???

Nu råkar jag vara en ärlig person, men hypotetiskt sett skulle jag kunna regga ett företag, köpa massa grejor från thomann och slippa momsen. Efter ett halvår avregistrerar jag företaget då det inte finns någon varaktighet i det. Då har jag kanske tjänat stora summor på icke-debiterad moms...

Ovanstående skulle ju t o m kunna vara realitet - det behöver ju inte vara med onda aningar.

Eller har jag helt fel? är jag återbetalningsskyldig av moms som jag sluppit om jag avvecklar företaget?

Hur ser reglerna ut kring detta?

Jag har inte hört så mycket kring det från skatteverket, men borde det inte vara jävligt många som bara startar företag och drar av lite skön moms och sedan lägger ner företaget för att det "inte gick bra" ???

Postat

Slippa Moms?

Asså....

Du köper ju produkten "till" företaget....

Det redovisas ju i din årsredovisning oavsett du lägger ner företaget efter en månad eller inte!

Momsen ska du nog inte se som ett sätt att spara pengar på...

Moms är i och för sig ett jäkla dumt ord bara. Bättre göra om det till vad det är. SKATT!!!

Value added tax...VAT!

Dina Momspengar måste in likförbenat eftersom din investering redovisas i årsrapporten!

Om du tjänar pengar så betalar du Moms.

Om du betalar pengar så betalas du Moms.

Se för fasen till att hålla Moms-kontot rent från dina investeringar och använd för guds skull inte Momspengar att investera med!!!

...take..., care!?

/Cruncharn'

Postat

en sak till cruncharn,

Jag vill betala med kort men då får jag ju betala summan inkl.moms eftersom priset rättas till i efterhand. Hur löses det praktiskt? De lär väl inte betala tillbaka momsen till mitt kort?

Postat
Dina Momspengar måste in likförbenat eftersom din investering redovisas i årsrapporten!

Se för fasen till att hålla Moms-kontot rent från dina investeringar och använd för guds skull inte Momspengar att investera med!!!

Pallar du utveckla de två meningarna, var inte riktigt med där 😉

Postat
Pallar du utveckla de två meningarna, var inte riktigt med där 🙂

Ha ha ha!

Inga probs!!

Först...

Din betalning med kort redigeras av Thomanns personal direkt vid order så den korrekta transaktionen ser du först när du fått bekräftelse från att Thomann antagit och spedierat ordern.

Jag förbryllades över detta i början oxå men inget att oroa sig över.

Tänk så här..., Thomann hanterar tusentals kunder varje dag! Det måste klaffa!!!

Gällande Moms...

Likförbannat som man kanske tror att det blir billigare att handla som företag så är det ju barta halva sanningen.

Som företag förväntas du ju även sälja saker right!?

Kanske en tjänst, en vara eller liknande.

Denna transaktion gentemot kund säljs ju inkl. Moms ut till köparen. Låt oss för enkelheten säga att din vara kostar 100 spänn ut till kund. 25% Moms på detta gör att du drar in 80 spänn i firman och 20 riksdaler i moms.

Detta redovisas ju i vanlig ordning och betalas in beroende på företagstyp och uppgörelse med skatteverket, per månad alt. per år.

Dom 20 spänn i moms är ju statens pengar, inte dina egna!!! VIKTIGT!!!

Du har alltså bara tjänat 80 spänn på din vara.

När du sedan vill gå och handla hos någon annan firma som säljer en vara för 100 spänn ut till kund så betalar du ju som sagt 100 spänn!

Tricket kommer ju här efter... Om du nu investerar hos den andra firman innan du betalar in din egna moms så ska dessa balanseras med ingående samt utgående Moms.

I detta fallet blir ju summa summarium 0 spänn i Moms för..

Du har sålt en vara och erhållit 20 riksdaler i Moms men även investerat och betalat för 20 riksdaler i Moms så i slutändan..., 0 spän till staten och pengarna har flyttats runt!

Därför är det viktigt att som registrerad firma, se till att ha ett separat konto för dina Moms intäkter. Du måste alltid kunna betala din Moms så var noga med att balansera dina intäkter samt investeringar.

Du kanske känner igen fenomenet där ett företag påvisar ett önskemål att det måste investeras precis innan bokslutet!?

En av orsakerna är föör att balansera Moms. kontot och den andra för att slippa betala en massa skatt på kapital i firman.

En bra enmansfirma drivs med 5% ökad investering och ett nollat Moms. konto.

Hoppas du fått lite kött på benen och att någon rättar till eventuella misstag i denna bedrövligt förenklade företagsekonomikurs!!! Ha ha ha ha!!! 😉😆🙂

Var rädd om sig hullan!!

/Cruncharn'

Postat

Cruncher, the endless supply of knowledge!

Så du menar att du faktiskt har ett fysikt konto dit du för över momspengar, både ingående och utgående?

Jag förstod egentligen hur det funkade med det här men jag trodde det blev skillnad när man handlar från tysken. Jag menar om jag handlar exkl. moms i sverige får jag ju ändå betala momsen - det är ju bara det att jag senare får tillbaka den OM jag har överskjutande ing. moms - är det ¨på andra hållet får jag ju betala.

Men eftersom jag aldrig ens blir debiterad momsen från tysken trodde jag det var andra bullar

Postat

och egentligen cruncher, och alla andra, så var jag inte så far out med min hypotes då...

Man kan, hypotetiskt sett (och många ljushuvuden har säkert gjort det) starta en firma - handla massa dyra prylar utan moms - lägga ner firman efter ett halvår utan att ha sålt något av betydelse själv. Då har man ju faktiskt "sluppit" momsen och sparat lite pengar på det

OBS! Jag är inte trög utan förstår också att det antagligen blev första och sista gången skatteverket lät en starta en firma.

Men min fråga var snarare, hur ser regelverket ut? får man ändå tillbaka den ingående momsen eller använder skatteverket någon klausul så att man får punga tillbaka stålarna?

Postat (redigerat)

Hej Hullan!

Hoppas att det löser sig med betalningen.

Har du en firma idag?

De frågor du har ang moms och dyl är bland det enklaste i en firma. Det låter som om du kanske borde kontakta Almi och få gå en starta eget kurs.

Där får man lära sig en hel del matnyttig information.

Redigerat av Alexho
Postat
och egentligen cruncher, och alla andra, så var jag inte så far out med min hypotes då...

Man kan, hypotetiskt sett (och många ljushuvuden har säkert gjort det) starta en firma - handla massa dyra prylar utan moms - lägga ner firman efter ett halvår utan att ha sålt något av betydelse själv. Då har man ju faktiskt "sluppit" momsen och sparat lite pengar på det

OBS! Jag är inte trög utan förstår också att det antagligen blev första och sista gången skatteverket lät en starta en firma.

Men min fråga var snarare, hur ser regelverket ut? får man ändå tillbaka den ingående momsen eller använder skatteverket någon klausul så att man får punga tillbaka stålarna?

Var väl inte riktigt menat som så...

Enklare förklarat.

Staten kommer jaga dig på Moms.pengarna tills du dör!

Och räntan lär inte vara billig den heller.

Detta till trots att du lagt ner företaget.

Det finns ju alltid en ytterst ansvarig person i ett företag även kallat juridisk person.

I ett AB så är det ju styrelsens ordförande som är den ytterst ansvariga så man kommer inte undan där heller.

Ska man av någon outgrundlig anledning ändå försöka handla lite billigare utomrikes inom EU med Moms.befriande, så tror jag enda sättet är att handla genom företagets namn fast med privata pengar!?

Varför man nu skulle vilja göra det? Man vill ju för fasen bli av med lite Moms!!

Nå väl...!

Sätten är många.

Take care hullan!

/Tha' Crunch'

Postat
Hej Hullan!

Hoppas att det löser sig med betalningen.

Har du en firma idag?

De frågor du har ang moms och dyl är bland det enklaste i en firma. Det låter som om du kanske borde kontakta Almi och få gå en starta eget kurs.

Där får man lära sig en hel del matnyttig information.

Hej Alexho!

Njae, jag tycker att jag nog har rätt bra koll på det. Det var egentligen inga frågor om hur moms funkar utan snarare än hypotes som jag kom att tänka på. Jag tänker driva min firma med varaktighet och hopp om uppdrag. Jag tyckte bara det var intressant att höra hur skatteverket ser på och hanteras med "scammare"

obs! Jag är fullt medveten om att högt överskjutande ing. moms är ett tecken på att företaget inte går så bra (dock är det inte ovanligt vid start av en firma)

Jag är naturligtvis införstådd med att det är bättre att ha intäkter så att momskontot nollas eller att man får betala in utgående moms - då har man ju sålt lite tjänster.

Tack för alla svar här!

Fler synpunkter är alltid välkomna, det är trots allt lite snårigt med företag i sverige...

Postat

Sorry Cruncher, men

Då bekräftar du alltså min fråga?

Eftersom du säger att staten kommer att jaga mig på momspengarna betyder det alltså jag är återbetalningsskyldig för ing. moms om jag lägger ner firman utan att ha någon utgående moms på mitt momskonto.

Alltså: När jag handlar från tysken så debiteras ju inte ens momsen, de drog nu precis bort 25% från summan när jag gjorde en förskottsbetalning för några minuter sedan. Dock så kommer jag i min årsdeklaration att fiktivt få lägga till 25% på denna thomann-beställning som jag sedan direkt i nästa ruta drar av eftersom det ändå måste redovisas.

ÅTERIGEN: detta är bara en fråga av intresse för diskussion. Jag tänker själv driva min firma med varaktighet, undrar bara hypotetiskt.

Jag tror att du har missförstått mig. Självklart förstår att jag att man måste se till att ha sin utgående moms (för de tjänster man sålt) på ett separat konto så att man inte står där utan pengar när det är dags att betala in den överskjutande utgående momsen som är ett tecken på att företaget är någorlunda friskt och man faktiskt har sålt lite.

Men det är inte DET jag talar om. Jag talar om att ha handlat saker utan att ha sålt några egna tjänster och därmed ha överskjutande INGÅENDE moms - alltså pengar som man ska få tillbaka. Finns det några klausuler där som gör att man i vissa inte får tillbaka de pengarna om firman läggs ner ELLER, som i fallet med thomann, att man blir återbetalningsskyldig då man aldrig ens har betalat momsen utan den har inte blivit debiterad från början.

Sorry för tjatigheten Cruncha'

Menar absolut inte att skriva dig på näsan, förstår att du kan det här. Tydligheten är mer menat för andra som läser tråden.

Postat
Sorry Cruncher, men

Då bekräftar du alltså min fråga?

Eftersom du säger att staten kommer att jaga mig på momspengarna betyder det alltså jag är återbetalningsskyldig för ing. moms om jag lägger ner firman utan att ha någon utgående moms på mitt momskonto.

Alltså: När jag handlar från tysken så debiteras ju inte ens momsen, de drog nu precis bort 25% från summan när jag gjorde en förskottsbetalning för några minuter sedan. Dock så kommer jag i min årsdeklaration att fiktivt få lägga till 25% på denna thomann-beställning som jag sedan direkt i nästa ruta drar av eftersom det ändå måste redovisas.

ÅTERIGEN: detta är bara en fråga av intresse för diskussion. Jag tänker själv driva min firma med varaktighet, undrar bara hypotetiskt.

Jag tror att du har missförstått mig. Självklart förstår att jag att man måste se till att ha sin utgående moms (för de tjänster man sålt) på ett separat konto så att man inte står där utan pengar när det är dags att betala in den överskjutande utgående momsen som är ett tecken på att företaget är någorlunda friskt och man faktiskt har sålt lite.

Men det är inte DET jag talar om. Jag talar om att ha handlat saker utan att ha sålt några egna tjänster och därmed ha överskjutande INGÅENDE moms - alltså pengar som man ska få tillbaka. Finns det några klausuler där som gör att man i vissa inte får tillbaka de pengarna om firman läggs ner ELLER, som i fallet med thomann, att man blir återbetalningsskyldig då man aldrig ens har betalat momsen utan den har inte blivit debiterad från början.

Sorry för tjatigheten Cruncha'

Menar absolut inte att skriva dig på näsan, förstår att du kan det här. Tydligheten är mer menat för andra som läser tråden.

No probs hullan!

Initierande i ditt inlägg så var det en viss svårighet i att kunna utröna om du hade för avsikt att faktiskt "driva" ditt företag eller inte...

Det finns ju som sagt en del muntergökar som tror att det går att göra vad som helst, bara man har "firma"!! He he he!!

Nå väl..

Det som ändå inte verkar ha klaffat då...

Jag fattar att du har koll på hur det funkar. En sak bara.

Staten kommer aldrig betala ut några Moms. pengar till dig!?

Alltså...

Om du enbart investerar i ditt företag så gör ju detta att ditt företag ligger ute med en massa Moms.

Dessa pengar kan du aldrig tillgodose dig på annat sätt än genom förvärv. Alltså i form av att du säljer en produkt eller liknande.

Överskjutande, ingående Moms nollställs vid varje bokslut om jag inte minns helt fel till skillnad från utgående Moms. som då staten kommer hacka på dig om resten av ditt juridiska liv.

Så svaret på din fråga blir tveklöst det samma. Du kan inte driva ett företag i enbart investeringssyfte. Då blir du summa summarum det samma som en vanlig privavatperson.

Moms. systemet är ju byggt för att idka näring som det så fint heter.

Detta är dock ganska vanligt att det fuskas ordentligt med.

Ta exempel inom vår branch med artisteri.

Du som artist låt säga, säljer en tjänst till en arrangör för den nätta summan av 10.000:- för ett uppträdande.

Detta säljs på papper, även kallat "vitt"!

Arrangören som är Moms.registrerad firma förutsätter ju naturligtvis att du som säljare är av samma natur eftersom att affären är uppgjord som "vit" uppgörelse.

Trubblet uppstår ju om du inte är Moms. registrerad.

Arrangören kommer åka på en baksmäll från skattekontoret och i stället för att behöva betala de 10.000:- så åker han/hon nu på att i stället betala de sociala avgifterna, försäkringar samt skatt. Tror man snittar på 43% när allt är klart. Det blir ju med enkel matte, 14.300:-!!!

Glad arrangör!!!!?!?!?!?? HELL NO!!!

Tillika så kommer du få redovisa intäkten i din deklaration så du får dessutom skatta för intäkten enligt din kommuns skattesats, runda slängar, 33% hit och dit....

Så mitt svar, och jag inser sökandet i din fråga. Nej, du kan inte göra på det sätt du vill utan att du kommer få trubbel med det i framtiden.

...dock har jag berättat för dig hur du ska göra.

Take it or leave it!!

No harm done and all heads high hullan!!! 😄

Peace!

/Cruncharn'

Postat

Halloj igen Crunch!

Okej, där har vi då alltså den springande punkten. Jag tackar dig endlessly för att du fick det att lossna.

Det var en viktig sak jag fått om bakfoten: Överskjutande ingående moms betalas aldrig fysiskt ut av staten utan som du sa kvittas det endast mot min utgående moms. Har jag inte idkat någon näring utan bara har massa ingående moms från investeringar så NOLLAS DEN INGÅENDE MOMSEN......... AHA!!! 😄

Egentligen är det inte jag som fått det om bakfoten utan så här är det: I vanlig folkmun brukar det heta att man får "tillbaka momsen" - det uttrycket har min långsamma hjärna inte riktigt begripit utan tolkat som att man faktiskt ska få tillbaka pengar. Alltid tyckt det verkat så in i jäklarns märkligt. Men då är det folkmuns-uttrycket helt galet.

Såhär är det alltså, till alla andra som läser tråden: Som näringsidkare betalar man inte moms på sina investeringar så länge man själv "idkar näring" genom att tillföra en tjänst/vara ett mervärde.

Jag investerar i en bit tyg för 50:-

Jag tillverkar en gardin av den och bestämmer att gardinen ska kosta 200:- och säljer den därför till en slutkonsument för 200:- inkl. moms

Jag har då tillfört tygbiten ett mervärde på 150:-

Detta mervärde vill herr stat ha skatt för

Jag får 200:- av den glade gardinköpande kunden. 25% i moms av dessa åker till staten.

Vid årets bokslut ser staten dock också att jag har ett kvitto som faktiskt talar om att jag köpt tyg för 50:- och detta kvittas då mot de 200:-

Summa summarium har alltså slutkonsumenten fått betala skatt på både min investering (50:-) och det tillförda mervärdet (150:-) medans jag som näringsidkare bara betalat skatt på det tillförda mervärdet (150:-)

Min investering har staten kvittat väck.

Återigen: jag är ingen "muntergök" som hoppas kunna göra allt för att jag har en firma 🙂 utan jag jobbar som tekniker just nu och kommer att fakturera ett jobb i nästa månad som med mycket god marginal täcker det lilla inköp jag nu gjorde från thomann.

Tack för att du upplyste mig crunch!

Postat
Halloj igen Crunch!

Okej, där har vi då alltså den springande punkten. Jag tackar dig endlessly för att du fick det att lossna.

Det var en viktig sak jag fått om bakfoten: Överskjutande ingående moms betalas aldrig fysiskt ut av staten utan som du sa kvittas det endast mot min utgående moms. Har jag inte idkat någon näring utan bara har massa ingående moms från investeringar så NOLLAS DEN INGÅENDE MOMSEN......... AHA!!! 🙂

Egentligen är det inte jag som fått det om bakfoten utan så här är det: I vanlig folkmun brukar det heta att man får "tillbaka momsen" - det uttrycket har min långsamma hjärna inte riktigt begripit utan tolkat som att man faktiskt ska få tillbaka pengar. Alltid tyckt det verkat så in i jäklarns märkligt. Men då är det folkmuns-uttrycket helt galet.

Såhär är det alltså, till alla andra som läser tråden: Som näringsidkare betalar man inte moms på sina investeringar så länge man själv "idkar näring" genom att tillföra en tjänst/vara ett mervärde.

Jag investerar i en bit tyg för 50:-

Jag tillverkar en gardin av den och bestämmer att gardinen ska kosta 200:- och säljer den därför till en slutkonsument för 200:- inkl. moms

Jag har då tillfört tygbiten ett mervärde på 150:-

Detta mervärde vill herr stat ha skatt för

Jag får 200:- av den glade gardinköpande kunden. 25% i moms av dessa åker till staten.

Vid årets bokslut ser staten dock också att jag har ett kvitto som faktiskt talar om att jag köpt tyg för 50:- och detta kvittas då mot de 200:-

Summa summarium har alltså slutkonsumenten fått betala skatt på både min investering (50:-) och det tillförda mervärdet (150:-) medans jag som näringsidkare bara betalat skatt på det tillförda mervärdet (150:-)

Min investering har staten kvittat väck.

Återigen: jag är ingen "muntergök" som hoppas kunna göra allt för att jag har en firma 🙂 utan jag jobbar som tekniker just nu och kommer att fakturera ett jobb i nästa månad som med mycket god marginal täcker det lilla inköp jag nu gjorde från thomann.

Tack för att du upplyste mig crunch!

Lugnt som vattnet!!

Enda att tillägga i ditt exempel bara så att det inte blir missförstånd...

Mervärdet du tillfört ditt införskaffade tyg antas som omsättning för företaget och skattas för.

Samt... och ytterst viktigt!!... Du kan bara tillgodogöra dig Momsen på din investering, för att kvitta mot din intäkts Moms.

Uppställt:

Intäkt: 200:- varav 40:- är Moms.

Utgift/Investering: 50:- varav 10:- är Moms.

Balans Moms.konto: 40 - 10= -30:-

Du blir vid redovisning tvungen att betala staten 30:- i Moms inbetalning!

Du kan inte tillgodose dig hela det investerade beloppet som avdragbar Moms!!!

Investeringar kan sedan skrivas av i företaget men det är nåt jag får hjälp med av min revisor för det är en djungel!

Var rädd om sig hullan!

Hoppas inte jag varit för elak och fått dig känna dig trampad på!? Har en tendens att bli lite ångvält när jag ser problem och glömmer bort humana aspekter.

Hoppas på överseende...., och att jag räknat rätt nu!!! He he he!! 😄

Peace hullan!!!

/Cruncha'

Postat
Har en tendens att bli lite ångvält när jag ser problem och glömmer bort humana aspekter.

/Cruncha'

+1

Skulle personligen inte ha något emot ett sådant forum 😄

Postat (redigerat)
Lugnt som vattnet!!

Enda att tillägga i ditt exempel bara så att det inte blir missförstånd...

Mervärdet du tillfört ditt införskaffade tyg antas som omsättning för företaget och skattas för.

Samt... och ytterst viktigt!!... Du kan bara tillgodogöra dig Momsen på din investering, för att kvitta mot din intäkts Moms.

Uppställt:

Intäkt: 200:- varav 40:- är Moms.

Utgift/Investering: 50:- varav 10:- är Moms.

Balans Moms.konto: 40 - 10= -30:-

Du blir vid redovisning tvungen att betala staten 30:- i Moms inbetalning!

Du kan inte tillgodose dig hela det investerade beloppet som avdragbar Moms!!!

Investeringar kan sedan skrivas av i företaget men det är nåt jag får hjälp med av min revisor för det är en djungel!

Var rädd om sig hullan!

Hoppas inte jag varit för elak och fått dig känna dig trampad på!? Har en tendens att bli lite ångvält när jag ser problem och glömmer bort humana aspekter.

Hoppas på överseende...., och att jag räknat rätt nu!!! He he he!! 😲

Peace hullan!!!

/Cruncha'

Ingen fara på taket, jag gillar raka rör. ingen micky mouse club detta!

naturligtvis är jag införstådd med att enbart mitt exempel resulterar i en överskjutande utgående moms då 25% av 200:- blir mer än 25% av 50:- - så precis som du säger hade jag i mitt exempel fått betala momspengar till staten. Bra att du förtydligade det!

Tråden är till för fler än dig och mig!

Redigerat av hullan
  • 2 månader senare...
Postat

Sry om jag drar upp en lite gammal tråd, men jag har ett par frågor.

Angående moms: Dom jag fakturerar mot just nu kör med 6% moms. Vilket innebär att det ingående momsbeloppet inte är speciellt stort. Fakturerar jag 10 000:- Så får jag in 600:- i moms. Vad händer när jag köper/har köpt saker för mer moms än den ingående? Jag har hört något om att staten kompenserar och betalar ut för det beloppet.

Om vi tex säger att jag tjänar 10 000:- ... 600:- kommer in som moms... Sen handlar jag en sak för 10 000:- , varav 2000 är moms... Jag har då betalat mer moms än ingående. Vad gäller?

Sen angående Thomann. Jag har handlat och angivit mitt VAT nr, vilket har inneburit att jag inte har behövt betala moms. Men vad anger man vid deklaration? Skriver jag som någon nämnde tidigare i tråden en spöksumma, alltså vad jag skulle ha betalar, och drar av det i nästa ruta? Eller hur gör ni?

Tacksam för svar! 😑

Postat (redigerat)
Sry om jag drar upp en lite gammal tråd, men jag har ett par frågor.

Angående moms: Dom jag fakturerar mot just nu kör med 6% moms. Vilket innebär att det ingående momsbeloppet inte är speciellt stort. Fakturerar jag 10 000:- Så får jag in 600:- i moms. Vad händer när jag köper/har köpt saker för mer moms än den ingående? Jag har hört något om att staten kompenserar och betalar ut för det beloppet.

Om vi tex säger att jag tjänar 10 000:- ... 600:- kommer in som moms... Sen handlar jag en sak för 10 000:- , varav 2000 är moms... Jag har då betalat mer moms än ingående. Vad gäller?

Sen angående Thomann. Jag har handlat och angivit mitt VAT nr, vilket har inneburit att jag inte har behövt betala moms. Men vad anger man vid deklaration? Skriver jag som någon nämnde tidigare i tråden en spöksumma, alltså vad jag skulle ha betalar, och drar av det i nästa ruta? Eller hur gör ni?

Tacksam för svar! 😑

6% moms? Vilken bransch? Teater??

Du får in moms när du säljer, den ska betalas till staten. Du betalar moms när du köper, den får du aldrig tillbaka av staten!

Det du gör är att subtrahera utgående moms från ingående moms, sen ser du hur mycket du får betala till staten.

Du ska snarare se moms som ett eget konto där pengar has till godo inför en investering. Får du in 600:- på momskontot och sedan investerar i varor där 2000:- är moms så tillgodoser du dig endast 600:-

Resten går oavkortat till svenska kronan!

Med andra ord...., handla förnuftigt och se till att balansera ditt momskonto genom att investera när det är för mycket intäkter...., om man nu kan anse att det blir för mycket av det!!

Take care!

Redigerat av Cruncher

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.