Jump to content
Annons

Bygge av mickbås [UPDATE] + LJUDFIL

prototyp

Recommended Posts

Igår började jag och farsan med bygget men hann nästan bara köpa alla grejer så idag kan man säga var första dagen vi byggde ordentligt 😳

Här kommer lite bilder! Säg gärna vad ni tycker..

DSC00038.jpg

Golv

DSC00040.jpg

Golv färdigt

DSC00041.jpg

En regel färdig

DSC00043.jpg

Dörr. Fick den för 200kr 😱

DSC00044.jpg

Två reglar uppe + gips

DSC00045.jpg

Stenull

DSC00046.jpg

Gipset på insidan

Kommer att uppdatera så fort jag kan 🙂

Mvh Douglas

Redigerat av prototyp
Dela på andra sajter

Annons

Tack joachime!

Yes självklart isollerade vi under spånskivorna ochså 🙂

Ventilationen ska vi försöka fixa lite senare tror jag! Ska först testa mig fram lite för att så hur varmt det blir 😛

Har lagt alla pengar nu på båset så ventilationen kommer senare 🙂

Byggandet står still just nu för farsan har ju ett jobb att sköta och jag har skolan men jag försöker få tag på ett litet fönster och får jag tag i ett till helgen så finns det nog stor chans att allt blir färdigt denna helg 😛

Hittade dock ett perfekt fönster på blocket för 300 spänn men han var bortrest och kommer hem nästa onsdag 🙁 Några förslag på hur man kan göra?

Och vad är det för glas man helst ska ha?

Farsan tycker vi ska klä sån där gul isollering (stenull!?) med tyg och sätta upp inuti båset men jag tror mer på pyramid format akustik skum från t.ex thomann! Vad tror ni? Jag vill ju inte heller döda allt där inne.. Vill få det lagom liksom 🙂 Några förslag på hur jag ska sätta upp akustik plattorna? (om det nu blir att jag köper sånna)

Golvet tror jag kommer bli skit snyggt 😄 Pappa hade kvar skit snyggt trä golv från när vi la det här hemma! Precis sånt som ni ser på bilderna!

Vad för färg tycker ni jag sedan ska måla båset i? Och hur ska jag göra inuti? Sätta upp tyg? Tycker gipset känns lite fult och ömtåligt (!?)

Lite mer kommentarer hade jag hoppats på, men men..

Ge mig lite tips 🙂

Mvh Douglas

Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Yes självklart isollerade vi under spånskivorna ochså 😆

MDF är det väl ändå?

Vad är det för trägolv ni har? Laminat? Parkett?

Redigerat av creel
Dela på andra sajter

Farsan tycker vi ska klä sån där gul isollering (stenull!?) med tyg och sätta upp inuti båset men jag tror mer på pyramid format akustik skum från t.ex thomann!

Vanlig mineralull är troligtvis mycket mer effektivt än Thomanns leksaksskum (förutsatt att det inte är för tunt lager och för liten luftspalt).

Vad tror ni? Jag vill ju inte heller döda allt där inne.. Vill få det lagom liksom 😆 Några förslag på hur jag ska sätta upp akustik plattorna? (om det nu blir att jag köper sånna)

I ett sådant extremt litet "rum" så har du inget val; döda helt och hållet. Du kommer inte att kunna få några reflexer utanför Haas-zonen i detta utrymme. Det är p g a detta jag oftast avråder folk från att bygga bås.

Dela på andra sajter

Det blir säkert bra men vad jag menar är att den "akustik" som kommer att råda i detta rum om man inte dämpar helt, inte är att föredra då rummet helt enkelt är för litet för att låta bra. Om man inte dämpar så kommer du att få reflexer som kommer alldeles för tidigt i förhållande till direktljudet. Att försöka diffusera reflexer kommer heller inte att fungera då man måste ha ett visst avstånd mellan diffusorer och lyssnare/mikrofon som i detta fall är större än rummet.

I ditt fall så skulle jag gå loss rätt så friskt med t ex 120mm ull och t ex 100mm luftspalt (mellanrum mellan ullen och väggen) och eventuellt i rummets nedre del bygga perforerad panel för att ta hand om ev. basproblem (högbas i detta fall då rummet är så litet).

Dela på andra sajter

bygg du nu ditt bås och bry dig inte om det där tramset. Ser fint ut tycker jag!

Bara det isolerar väl och låter någorlunda torrt kommer det nog funka kalas.

Självklart ska jag bygga klart det 🙂

Okej Gilbert jag förstår! Men hur ska jag fixa det där mellanrummet igentligen? vad ska isolleringen sitta fast i? :s

Det jag har tänkt är att sätta upp isollering på gipset på insidan sedan klä det med tyg! Hur fungerar det tror du?

Jag trodde riktig studio isollering var mycket bättre än sån där gul bygg isollering 🙁 Gud vilket slöseri med pengar om ull är bättre!

Dock är ju thomann's pyramid formade plattor mycket snyggare men det är ju inte direkt det första man tänker på 😆

Gilbert din hjälp uppskatts grymt mycket! Så du bara vet 🙂

Fler tips och förslag? 🙂

Dela på andra sajter

Alla väggar o.s.v är färdiga nu 🙂 Lägger upp bilder senare idag..

Så nu återstår: Spackla, lägga golv, måla, fixa spottar i båset & fixa akustiken 🙂

Okej jag behöver bra råd på hur jag ska fixa akustiken! Nu när jag går in och skriker så echar det liksom.. (inte mycket men mer som ett kort litet fult reverb^^) Men när jag ställde en madrass mot väggen bara för att kolla så inget var fel då försvann nästan allting 😄 Och det var bara 1 madrass.. Så det bör bli bra det här 🙂

Men tips? Ska jag köra stenull och sedan klä i tyg och sätta upp eller köpa plattor från thomann? Ser nu att dom har paket pris.. 4 1x1 meters plattor för typ 380 spänn elr nått! Grymt billigt ju! Men det kanske blir mycket sämre? :/ Säg vad ni tror blir bäst 🙂

Var och köpte mer stenull igår på byggmax (hade köpt isover ull från k-rauta innan) och den såg skit konstig ut, haha ☺️ Den var typ mer brun :s Den andra var liksom gul! Men det kan väll inte spela någon roll? Måste ju vara samma? Eller? 😏

Mvh Douglas

Dela på andra sajter

Men tips? Ska jag köra stenull och sedan klä i tyg och sätta upp eller köpa plattor från thomann? Ser nu att dom har paket pris.. 4 1x1 meters plattor för typ 380 spänn elr nått! Grymt billigt ju! Men det kanske blir mycket sämre? :/ Säg vad ni tror blir bäst 😏

Eftersom det är ett litet bås föreslår jag att du dämpar väggar och tak så gott det går.

Tänk bredbandsabsorbenter.

Dela på andra sajter

Fann en gammal artikel som kanske ger lite mer i alla fall. Men det är riktigt att i små utrymmen bör man dämpa mycket för att slippa en massa snabba reflexer. Dock kan man det ibland kännas instängt som tusan att sjunga där, men med en bra monitormix i lurarna går det oftast bra.

http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/studiosos.htm

Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Tja!

Känner igen designen 😄! Kul att se att du kört igång!

Kör på bara. Ett lager stenull på insidan och sedan tyg över det! Kommer bli kalas!

Jag har inga problem med dålig akustik i mitt bås iaf.

/Viktor

Dela på andra sajter

sp0ven: Har försökt efterlikna ditt bås så mycket som det går 😎 Fått grymt mycket inspiration ifrån ditt bygge! Tack så jätte mycket!

Just nu är det bara målning och isollering på insidan kvar så snart kommer et säkert ljud test och sånt 🙂

Ska bara hitta ett bra tyg 🙂

Mvh Douglas

Dela på andra sajter

FreddySafari (oregistrerad)

ljuddampare_UD10401_63.jpg

Marknadens bästa ljuddämpare!! Pendla några sådana i taket.... 🙂

Skämt åsido, ditt bås ser mycket bra ut. Tänk på att låga frekvenser är svårast att "stoppa" om du även är ute efter att hindra ljud från att gå ut ur rummet/båset. Dubbel eller trippel gips hindrar mycker mer än tjocka madrasser. (jag förstår att du främst vill stoppa reflexer inne i båset...)

Lycka till med bygget! Fan jag blir nu själv sugen på att köra till Byggmax..... 🙂

Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

jävla snyggt bygge...jag är också inne på att bygga ett sångbås...men först ska jag lära mig hur fan jag räknar ut var jag ska ställa absorbenterna i mitt rum osv där jag mixar...

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Idag fixade jag och pappa nästan klart tyg och isollering på väggarna! Bygget har stått stilla väldigt länge nu p.g.a att pappa inte varit hemma o.s.v men imorgon kommer det bli klart 😑 ÄNTLIGEN!!

Här är lite bilder iallafall:

DSC00160.jpg

DSC00161.jpg

DSC00162.jpg

Ska sätta dessa på dörren och i taket 🙂 Hoppas det blir bra!

DSC00163.jpg

Den ska kapas där uppe och sedan målas! Skärmen ska stå på hyllplanet 🙂

Vad tycker ni om färgvalet på tyget? 😄 Och vad tycker ni om hela båset?

Redigerat av prototyp
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.