hackeman Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Tyckte det var en schysst gest av Aftonbladet.se att stänga ner sin sida i tre minuter... för er som missade det, så här såg det ut: http://mera.hacke.nu/flash/ettljussombrinner.swf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GeckoYamori Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Konstigt nog så förväntade jag mig ett sånt där läskigt ansikte som ploppar upp och skriker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 De 3 tysta minuterna på radio var de mest inte tysta minuterna jag hört. Och nu ska vi till Stockholm där de har tre tysta minuter för offren: tyst i 25 sekunder. Och nu ska vi till Göteborg där de har tre tysta minuter fö offren: Tyst i 20 sekunder. Och nu ska vi till... osv. Eh. tysta minuter är väl ändå tysta? Eller har jag missat något? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
johahl Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Det var iaf tre tysta minuter på biografen jag var på om man bortser från snorungen som självklart ska börja fnissa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Jag jobbar på Gekås i Ullared, för er som inte vet vad det är så är det nordens största varuhus! Och här var det knäpptyst i 3 minuter, det var en mäktig känsla! I varuhuset så var det ändå drygt 3000 pers! Det är RESPEKT! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laslo Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Vi gick ut från kontoret ut på Kungsgatan och nästan hela gatan och Stureplan stod helt stilla. Tom. bilarna. Jävligt mäktigt med en sådan tystnad kl. 12.00 mitt i stan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dbd Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Jag sov. Så nog var jag tyst 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 De 3 tysta minuterna på radio var de mest inte tysta minuterna jag hört. Och nu ska vi till Stockholm där de har tre tysta minuter för offren: tyst i 25 sekunder. Och nu ska vi till Göteborg där de har tre tysta minuter fö offren: Tyst i 20 sekunder. Och nu ska vi till... osv. Eh. tysta minuter är väl ändå tysta? Eller har jag missat något? Ja, jag hörde det också på radion... Det var minst sagt lite märkligt... jag hade gärna haft 3 minuters tystnad i radion med. Sen efteråt kunde dom berättat hur det hade sett ut på olika håll i landet.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
perdefinition Postat 7 januari 2005 Dela Postat 7 januari 2005 Varför var det tre minuter egentligen? Har alltid trott att det hette "tyst minut" men det kanske beror på hur många som omkommit? Finns det några regler? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dbd Postat 7 januari 2005 Dela Postat 7 januari 2005 (redigerat) Varför var det tre minuter egentligen? Har alltid trott att det hette "tyst minut" men det kanske beror på hur många som omkommit? Finns det några regler? Ja. Det är brukligt att ha en tyst minut per 50000 döda. Så alltså: 1-49999 döda: 1 min 50000-99999 döda: 2 min 100000-149999 döda: 3 min Observera att man brukar räkna dödssiffran 10 dagar efter händelsen, och på de grunderna avgör den tysta tidsperioden. EDIT: En liten anekdot: Det har under lång tid (sedan Pompei-katastrofen) tvistats om var minutövergången ska ske, men nu är det alltså stadgat att när 50000 rapporterats döda ska två tysta minuter hållas, istället för en. Redigerat 7 januari 2005 av dbd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
perdefinition Postat 7 januari 2005 Dela Postat 7 januari 2005 Tack DBD, då vet jag. Din outtömliga kunskapskälla upphör aldrig att förvåna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 7 januari 2005 Dela Postat 7 januari 2005 Finns det någon övre gräns? Jag tycker för övrigt att det numera verkar ha blivit standard med "tre tysta minuter" istället för en. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dbd Postat 7 januari 2005 Dela Postat 7 januari 2005 (redigerat) Finns det någon övre gräns? Jag tycker för övrigt att det numera verkar ha blivit standard med "tre tysta minuter" istället för en. Ja. Den övre gränsen är när alla dör. Då blir det 2148 tysta timmar och 43 tysta minuter enligt mina kalkyleringar. Hur som helst tycker jag vi borde avskaffa tysta minuter. Istället borde vi hedra de döda i Asien genom att göra vågen! EDIT: Noggrannare kalkylering. Redigerat 7 januari 2005 av dbd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJMusik Postat 8 januari 2005 Dela Postat 8 januari 2005 Finns det någon övre gräns? Jag tycker för övrigt att det numera verkar ha blivit standard med "tre tysta minuter" istället för en. Ja. Den övre gränsen är när alla dör. Då blir det 2148 tysta timmar och 43 tysta minuter enligt mina kalkyleringar. Hur som helst tycker jag vi borde avskaffa tysta minuter. Istället borde vi hedra de döda i Asien genom att göra vågen! EDIT: Noggrannare kalkylering. haha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
perdefinition Postat 8 januari 2005 Dela Postat 8 januari 2005 (redigerat) Jag tyckte att DBDs fakta verkade lite märkliga, så jag vidarebefodrade frågan till UD och fick följande diagram som svar: EDIT: I fallet där alla dör som DBD nämner, så använder de sig av följande diagram: Redigerat 8 januari 2005 av perdefinition Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.