Jump to content
Annons

VST-instrument tystnar

Recommended Posts

mattias_k (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Skummade igenom de första sidornas rubriker, men hittade inget som verkade passa. Så som rubriken lyder:

Ibland när jag sitter och leker med VST-instrument av olika slag så kan det ibland komma ett litet klick, och sen tystnar allt. Då måste jag starta om programmet för att sedan få ljud i skiten igen. Det är ganska provocerande, eftersom det ibland sker väldigt ofta. Jag kan tänka mig att detta beror på att systemet blir överbelastat, men dock så sker det även när jag bara spelar upp typ två spår, så ja, jag vet inte. Den lilla mätaren för override (vet inte vad den heter på riktigt) peakar inte, det lyser alltså inte rött. Grejen är att när jag sedan klickar på play igen, efter att musiken stannat, så rör sig alla parametrar i Cubase, men inget ljud går ut. Så det är fel någonstans på vägen ut. Någon som vet vad det beror på och om man kan "reseta" mitt ljudkort eller något sånt i Cubase?

Tacksam för svar 😄

Edit efter förslag:

Jag har ett EMU-0404 USB, Cubase 5 och använder ofta Halion (som följde med Cubase) eller Edirol Orchestra när ljudet dör. Datorn är ett hemmabygge med AMDAthlon x2 (kommer inte ihåg siffran efteråt) 2 gb RAM, 100 gb ledigt på hårddisken, integrerat (dessvärre) grafikkort och Windows XP.

Redigerat av Gäst
Annons
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Börja med att precisera vad du har för dator, ljudkort och Cubaseversion så går det nog lättare.

Postat

Hej!

Jag har precis samma problem. Sitter med externt emu 0404 usb, med en hyffsad hemdator med vista på. Hur låg latens kan du köra med?

S

å fort jag har 2 vst-spår eller fler så reagerar datorn som att den blir överbelastad på något sätt. Ibland klarar den av att spela upp, men då skrapar det och knastrar mycket. Problemet visar sig mer om jag tar stora ackord(fler toner samtidigt) än om jag t.ex bara lägger basspår(vst).

Mvh Magnus

Postat
Hej!

Jag har precis samma problem. Sitter med externt emu 0404 usb, med en hyffsad hemdator med vista på. Hur låg latens kan du köra med?

S

å fort jag har 2 vst-spår eller fler så reagerar datorn som att den blir överbelastad på något sätt. Ibland klarar den av att spela upp, men då skrapar det och knastrar mycket. Problemet visar sig mer om jag tar stora ackord(fler toner samtidigt) än om jag t.ex bara lägger basspår(vst).

Mvh Magnus

Då är det nog så, att du försöker köra med lägre latency än datorn orkar med.

Postat
Skummade igenom de första sidornas rubriker, men hittade inget som verkade passa. Så som rubriken lyder:

Ibland när jag sitter och leker med VST-instrument av olika slag så kan det ibland komma ett litet klick, och sen tystnar allt. Då måste jag starta om programmet för att sedan få ljud i skiten igen. Det är ganska provocerande, eftersom det ibland sker väldigt ofta. Jag kan tänka mig att detta beror på att systemet blir överbelastat, men dock så sker det även när jag bara spelar upp typ två spår, så ja, jag vet inte. Den lilla mätaren för override (vet inte vad den heter på riktigt) peakar inte, det lyser alltså inte rött. Grejen är att när jag sedan klickar på play igen, efter att musiken stannat, så rör sig alla parametrar i Cubase, men inget ljud går ut. Så det är fel någonstans på vägen ut. Någon som vet vad det beror på och om man kan "reseta" mitt ljudkort eller något sånt i Cubase?

Tacksam för svar 😉

Edit efter förslag:

Jag har ett EMU-0404 USB, Cubase 5 och använder ofta Halion (som följde med Cubase) eller Edirol Orchestra när ljudet dör. Datorn är ett hemmabygge med AMDAthlon x2 (kommer inte ihåg siffran efteråt) 2 gb RAM, 100 gb ledigt på hårddisken, integrerat (dessvärre) grafikkort och Windows XP.

AMD? Vilket chipset är det på moderkortet - nForce4...?

Om det är nForce4 så ligger åtminstone en del av förklaringen där, eftersom det chipsetet orsakar problem långt innan mätarna går upp så att man borde förvänta sig problem.

Postat
Jag har testat att i cubase dra upp till 200ms, och ingen skillnad. Har 2 GB Ram

Har du något annat som kör i bakgrunden, som t ex virusdödare?

Är det en bärbar dator, så är det vanligt att nätverkskortet ställer till problem - speciellt trådlösa sådana.

mattias_k (oregistrerad)
Postat
AMD? Vilket chipset är det på moderkortet - nForce4...?

Om det är nForce4 så ligger åtminstone en del av förklaringen där, eftersom det chipsetet orsakar problem långt innan mätarna går upp så att man borde förvänta sig problem.

Det där låter mycket bekant.... Kan mycket väl vara det. Synd... Men jag får väl köpa ett nytt moderkort och en ny processor, så slipper jag köpa en heeelt ny dator i alla fall 😄

Jag kan för övrigt köra med 8 ms latency och typ 7-8 spår utan att det skiter sig/knastrar osv. Det är bara ibland som det plötsligt hugger till. Och när jag har typ 18 spår samtidigt så dör allt typ.... :rolleyes:

mattias_k (oregistrerad)
Postat
Hej!

Nu löste det sig!

jag bockade i ''use latency lowering'' eller något sådant i cubase!

Mvh Magnus

Du har inget mer exakt? Var hittade du det?

Postat

Det här blir bara konstigare och konstigare. Du hittar den i Device setup - VST audio system. Bocka sedan i ''Lower Latency'' om den inte redan är ibockad. Nu fungerar det att ha ca fem spår... Men när jag har med ett piano som tar ackord, så är där samma fel igen. Återkommer när jag vet något.

mattias_k (oregistrerad)
Postat
Det här blir bara konstigare och konstigare. Du hittar den i Device setup - VST audio system. Bocka sedan i ''Lower Latency'' om den inte redan är ibockad. Nu fungerar det att ha ca fem spår... Men när jag har med ett piano som tar ackord, så är där samma fel igen. Återkommer när jag vet något.

Hmm, okej... Ska kolla det när jag kommer hem ☺️ Du nämnde tidigare däruppe angående line-in-problem, men det har jag inte haft. Orkade inte läsa igenom den andra tråden, men jag hoppas det löste sig!

Jag tror att det beror på min dator i mitt fall. Något som jag har gjort är att ha bockat av "Release ASIO Driver in Background". Då funkar saker lite bättre, eftersom (om jag har förstått rätt) ljudkortet endast koncentrera sig på Cubase. Lite jobbigt dock om man vill spana in någon YouTube-video mellan varven... Typ.'

Det som dock är lite jobbigt är att TROR att jag inte hade samma problem när jag brukade göra grejer med det inbyggda ljudkortet i datorn (Hej Latency!). Men jag hoppas att det var samma sak då, så att det inte är ljudkortet som bråkar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.