gsgs Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Jag har en dator innehållandes ett audiophile 24/96 som går ut till en vanlig äldre förstärkare och ett par standard-högtalare. När volymen på förstärkaren ligger på noll och jag öppnar något program där ljudkortet initialiserats (ex cubase eller reason) så uppstår ett skumt oljud med brus och någon ton. När jag drar upp volymen på förstärkaren så försvinner ljudet men när jag flyttar fönster etc i programmet så rasslar ljudet synkat till musrörelserna. Jag har experimenterat med kablarna på baksidan för att se om audio, ström och monitorkablar stör varandra, men ingenting har hjälpt. Jäkligt irriterande, var ska jag lägga energin på att fixa det?
slaptap Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 F-n va skumt... 🙂 Har du en trådlös mus, en sk blåtandare? Grunnar på om din förstärkare är dåligt skärmad så att det induceras störningar i elektroniken?
Claes Holmerup Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Är det en CRT-skärm, så har den ett ganska stort störfält. Står förstärkaren nära den? Kör du ojordat...?
lavrell Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Kör du ojordat...? Jag tror Claes har lösningen (som vanligt 🙂) Hade själv problem med ett helvetes brus i allt jag höll på med tills jag såg att ett av min uttag ej va jordade. Bara att byta så vips, så funkade allt perfa! 😲
gsgs Postat 5 januari 2005 Trådstartare Postat 5 januari 2005 Nej, ingenting är jordat så det kan mycket väl vara lösningen. Problemet blir väl att hitta ett jordat uttag i den här lägenheten där jag bor inneboende. Tack för hjälpen
Claes Holmerup Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 För att prova om det hjälper, så kan du tillfälligt dra en jordad förlängningskabel från köket - där det alltid finns jordade urtag. Det är inte en lösning som är godkänd att använda annat än som tillfälligt test, utan du ska ta dit en elektriker som drar in jord till studiorummet om det skulle visa sig att det hjälper med jordning.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.