Jump to content
Annons

Sångövningar hemma?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har sjungit en hel del i mitt liv men aldrig tagit sånglektioner, det låter alltså skiiit...Vågar knappt lägga upp mina låtar på forumet här för fan.. ..=)

Funderar att gå till en sångpedagog även om jag är 23 bast nu, men finns det några övningar man kan göra hemma??? vilka övningar är bra? är det bara att nynna några skalor på pianot eller???

Annons
Postat

Kan rekommendera dig att köpa "Stora Sångguiden" av Daniel Zangger Borch. Den inkluderar en skiva med massa sångövningar som är bra att träna på, förutom all fakta boken bjuder på. Men man utvecklas mycket genom att ta kontakt med en sångpedagog så det råder jag dig till att göra.

Lycka till!

/Linus

Postat

Okej..Jag har alltid velat göra det men har haft så mycket andra hobbys innan som tagit mkt pengar...har jagat och fiskat mkt o det kostar en del..som att va musiker:) vad är rimligt pris för en sångpedagog??? timpris??

Postat (redigerat)

Själv gick jag en kurs på gymnasiet så det var ju kostnadsfritt så har inte så jätte stor koll. Men det är nog hyfsat dyrt, såg att medborgarskolan tog 2150:- för 6h.

Sångvideos på internet är ju alltid gratis och användbara, annars kanske du kan sjunga i nån kyrkkör om det lockar. Har aldrig gjort det själv men har förstått att det verkar vara nyttigt för sångträningen.

Redigerat av Linos
Postat

hahaha ahh va fan g¨i krykokör kommer jag aldrig göra...

videos på nätete låter fint, ska ringa en sånpedagog på måndag här i malmö...

• 4 månader senare...
Postat

Kyrkokörer är jättebra för att lära sig hålla tonen bland "störande moment" dvs när andra sjunger / spelar någonting helt annat. Du sjunger stämmor alltså. Du får även en inblick i tonernas samspel och hur man bygger harmonik. Någonting du själv sedan kan tillämpa i din vardagliga sång.

Om du är nybörjare så kommer du stöta på massor av olika toner du "aldrig hört förut" då du kommer ibland sjunga helt raka stämmor och ibland stämmor som går in & ut i varandra hela tiden. Du kommer med andra ord ibland ta VÄLDIGT suspekta toner, men kommer märka att det låter jättefint i vissa sammanhang.

För att summera en kyrkokör enligt mig så får du ett nytt bibliotek utav toner som du inte hade innan, som du sedan kan ta fram när du vill, samt att du får självförtroendet att trycka på de toner som ibland kan kännas "fel".

Jag har sjungit Gospel många timmar varje dag under en längre period men jag älskar 80tals Rock´N´Roll t.ex.

Allt för att bygga på mitt tonspråk och helhet som sångare.

Jag har ett par års studier med Gospel / Rock & Pop i ryggen & massor av gigs och egen övning, med detta tänkte jag försöka mig på en surprise till en polare som vill lära sig och sjunga, helt enkelt göra ett litet kompendium med de övningar jag tycker har hjälpt mig mest och tillsammans med detta en CD med exempel och som hör till övningarna.

Säger absolut inte att jag är världsbäst, långt ifrån. Men nog har jag lärt mig nånting under årens lopp iaf, och kunskap är till för att delas!

Så om intresse finns kan jag slänga upp allting här när det är klart, det dröjjer nog några veckor / nån månad dock.

drloop (oregistrerad)
Postat

När man är lite färsk på att spela in sig själv och sjunga så är det inte ovanligt att man inte får det att låta bra med sången.

Det beror oftast på att man inte kan sin egen låt tillräckligt bra.

Man behöver sjunga sin låt gång på gång på gång för att öva sig och få lite muskelminne i stämbanden.

När man väl kan sin låt så kan man börja jobba med sitt uttryck.

Det kan ta en till två veckors övande på låten innan du får till det.

Ingenting kommer gratis, övning ger färdighet.

Du kan naturligtvis också köra sångpedagog, men inget är så bra som att öva, öva, öva, öva, öva, öva.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.