SadamJR Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Fan vad dålig stämning det blev helt plötsligt.. Det var förmodligen mitt fel. Vill därför förklara, med key change menar jag tonartshöjning, som i schlagerfestivalen.
Carle Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 SadamJR: AHA, då kan jag nog bara hålla med dig till viss del. Det är fult när det känns omottiverat men i vissa låtar är det bra.
joachime Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Nä, det tror inte jag heller; låtskrivaren finns ju redan där hela tiden, "under the influence" eller inte. För visst fattar väl till och med du att jag syftar på verken och inte på kompositören ... ? Hej Valle! Du verkar irriterad. Inte min mening att provocera. Menar du att verken ligger i drogerna?
debatt Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Intressant vore att veta om tex Miles Davis, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Kurt Cobain mfl låtit lika kreativa utan substanser i kroppen. Ja inte fan kunde de låta sämre iaf. Fy fan vilka skit"artister"! 😮
Guitar Nilsson Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 (redigerat) Japp! Intressant vore att veta om tex Miles Davis, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Kurt Cobain mfl låtit lika kreativa utan substanser i kroppen. Till topicen: Spela in och mixa aspackad för då låter det skit och skriv låten när du är nykter 😮 (lite skämtsamt för de som inte förstår ironi) Jimi Hendrix kunde inte spela överhuvudtaget alls, inte ens dåligt, om han tagit nån sorts knark eller druckit sprit. Det sa Noel redding och Mitch Mitchell i en intervju, de var förbannade på allt skitsnack att knark skulle gjort Jimi till den han var. Bla Eric Clapton glorifierade Jimis knarkande och sa att det bidrog till musiken. Nuförtiden är Clapton nykter och tar tillbaka det där. Inte fan gör man nånting bättre när man är full, möjligtvis snackar man skit mkt bättre. Redigerat 16 januari 2010 av Guitar Nilsson
Valle Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Hej Valle! Du verkar irriterad. Inte min mening att provocera.Menar du att verken ligger i drogerna? Hej, joachime! Klart att du vill provocera — du har ju kämpat dig blå genom hela tråden. Däremot är jag inte irriterad. Tyvärr. Och jäpp, många verk är frukten av "under the influence". Håller du inte med? (Ska bli intressant hur du läser mitt inlägg den här gången. Alltid lika spännande. Liksom lite lotteri över det.)
joachime Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Hej, joachime! Klart att du vill provocera — du har ju kämpat dig blå genom hela tråden. Okej, då säger vi det. Bla Eric Clapton glorifierade Jimis knarkande och sa att det bidrog till musiken. Nuförtiden är Clapton nykter och tar tillbaka det där. Appropå Clapton tycker jag att han gjorde ett av sina bättre album efter torken, Money and cigarettes.
Valle Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Nej Inga verk är alltså frukten av "under the influence"?
joachime Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Inga verk är alltså frukten av "under the influence"? Jag håller alltså inte med om att jag "kämpat mig blå" för att provocera. Vissa verk är gjorda "under the influence", andra inte. Vissa har blivit klassiker, andra inte.
Valle Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Vissa verk är gjorda "under the influence", andra inte.Vissa har blivit klassiker, andra inte. Hmm... är inte det liksom vad jag har sagt ovan, men som du har ifrågasatt. Kom och skriv mig det på näsan...
joachime Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Hmm... är inte det liksom vad jag har sagt ovan, men som du har ifrågasatt. Kom och skriv mig det på näsan... Det kanske det är. Vad är det i så fall som triggade dig?
slejnard Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Jimi Hendrix kunde inte spela överhuvudtaget alls, inte ens dåligt, om han tagit nån sorts knark eller druckit sprit. Det är fel! Han tog ut svängarna och skapade ackord/harmoni/melodier som ingen annan innan! Det skulle han inte ha fixat i bakfyllan. ☺️
Guitar Nilsson Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Okej, då säger vi det. Appropå Clapton tycker jag att han gjorde ett av sina bättre album efter torken, Money and cigarettes. Skitbra album. Har det på vinyl... Fruktat bra bas och trumspel, Aint going down, är svinbra. Handlar kanske om att säga adjö till knark o skit. Fy fan vad trummis o basist spelar bra på solona...
slejnard Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Det var förmodligen mitt fel. Vill därför förklara, med key change menar jag tonartshöjning, som i schlagerfestivalen. Tänk att det förstod jag och säkert de flesta som inte ifrågasatte. Däremot gillar jag sånt..på rätt ställe och när stämmorna samtidigt ändras,,
Guitar Nilsson Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Det är fel! Han tog ut svängarna och skapade ackord/harmoni/melodier som ingen annan innan! Det skulle han inte ha fixat i bakfyllan. ☺️ Det där visste Mitch mitchell och noel redding bättre då, än vad du och alla andra tror sig veta idag. Han hade allt i skallen. Alla låtar han skrev spelade han rakt av, de fanns färdiga i huvud och fingrar på honom. Jag tycker han sjöng ännu bättre än vad han spelade.
Valle Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Det kanske det är. Vad är det i så fall som triggade dig? Triggade mig? Lägg av tramsbyxa — det var du som "triggade" först; you know, "växthuseffekten och skattebrotten"...
SadamJR Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 SadamJR: AHA, då kan jag nog bara hålla med dig till viss del. Det är fult när det känns omottiverat men i vissa låtar är det bra. Ok, Eagles - New Kid In Town har en läcker key change, men i övrigt?
DieHard (oregistrerad) Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Det där visste Mitch mitchell och noel redding bättre då, än vad du och alla andra tror sig veta idag. Han hade allt i skallen. Alla låtar han skrev spelade han rakt av, de fanns färdiga i huvud och fingrar på honom. Jag tycker han sjöng ännu bättre än vad han spelade. Klart underskattad både som låtskrivare och sångare. Hans låtar skulle inte stå sig än idag om det inte varit för att han var bra på det med.
Guitar Nilsson Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Klart underskattad både som låtskrivare och sångare. Hans låtar skulle inte stå sig än idag om det inte varit för att han var bra på det med. Han hade visst supernoja och vågade inte sjunga, tyckte inte han kunde. När han hörde Bob Dylan tänkte han om, kan han sjunga så där, kan jag sjunga på mitt vis. Angel är en favorit för mig.
Guitar Nilsson Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Klart underskattad både som låtskrivare och sångare. Hans låtar skulle inte stå sig än idag om det inte varit för att han var bra på det med. Svårt för yngre idag att fatta hans storhet. Nu finns influenser från miljoner gitarrister att lära och apa efter, när han kom existerande inget av allt det han startade. Allt idag är väl plagiat på plagiaten. Kanske inte Sting... Såg hans julkonsert nyss, det var ganska sanslöst. Vilket jävla, och då sitter de i knäna på varandra i en stenkyrka! De flesta ljudtekniker hade nog lett överseende och berättat att man inte kan spela in så, alla måste sitta i varsin lufttät låda. ☺️
slejnard Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Det där visste Mitch mitchell och noel redding bättre då, än vad du och alla andra tror sig veta idag. Han hade allt i skallen. Alla låtar han skrev spelade han rakt av, de fanns färdiga i huvud och fingrar på honom. Jag tycker han sjöng ännu bättre än vad han spelade. +1 Ja jag vet. ☺️
Guitar Nilsson Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Jimi kunde visst ingen teori. Visste inte vad vanliga ackord hette. Samma är det visst med Carlos Santana. Och BB King, han kan inte spela ackord alls, bara solon!
Carle Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Ok, Eagles - New Kid In Town har en läcker key change, men i övrigt? Finns ju massa bra. Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg av Håkan till exempel. Har både tonartshöjning och sänkning. Det jag menar är att det är bra när det känns naturligt. Men låten insister på det. Det är däremot fruktansvärt dåligt när det känns krystat och bara för att man hoppas på att det ger den annars tråkiga melodin och låten det lyft den behöver.
Assar Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Tonartshöjning - i betydelsen 1 eller ½ steg - är en (1) form av tonartsbyte (key change), och den är ganska uttjatad. Däremot finns ingen anledning att tro att tonartsbyten generellt sett skulle vara "fel". Tvärtom, det är en harmonisk effekt att lära sig hantera och sen använda konstruktivt.
Guitar Nilsson Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Tonartshöjning - i betydelsen 1 eller ½ steg - är en (1) form av tonartsbyte (key change), och den är ganska uttjatad.Däremot finns ingen anledning att tro att tonartsbyten generellt sett skulle vara "fel". Tvärtom, det är en harmonisk effekt att lära sig hantera och sen använda konstruktivt. Att gå neråt, från tex G till E är snyggt. Det låter nästan som en höjning. Sen kan man höja till Fiss och sen tillbaka till G. Man får då illusionen att låten höjts tre ggr, ändå är det samma tonart som från början.
SadamJR Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Men bara att en typiskt sunkig key change passar bra in i laxens idé.
klauskalas (oregistrerad) Postat 4 juli 2010 Postat 4 juli 2010 Rhodespiano. Säger bara fy fan för det! Finns det något jag verkligen hatar så är det det. Så såsigt, sliskigt och äckligt det bara kan bli. Ja det tillsammans med autotunesång. Ääääää!! Fram med spyhinken. menar du då ett misslyckat digitalt sådand? för de analoga rhodesen (de riktiga) från 70talet är ju guld! beroende på hur man spelar kan man ju uppnå allt annat än sliskigt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.