Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 270
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Om man har tillgång till en Roland D-50 så är det absolut förbjudet att använda preseten "Staccato Heaven" ...... Fast ni ungdomar är antagligen för unga för att minnas det ljudet ☺️

Korg M1 - preseten "Universe"

Redigerat av synthjx
Postat (redigerat)
Fast å andra sidan kan ju själva idén med en trummaskin vara att det INTE ska låta som en trummis eller två.

Men det kan vara bra med tomtoms kanske? (Gary Numan live 1990)

Redigerat av synthjx
Postat

"Jou", "Ahh", "yee baby", "möh" över och över (nästan vilken som helst hip-hop eller rap).

FÖR VAD? Tankar stoppar bara.

På början av låten "Microfon check ok, yee baby, now I am back"

fattar inte, FÖR VAD? Har dem inget att adda till?!

Postat
Nja, jag tänkte snarare försöka göra en så bra låt som möjligt... fast så dåligt som möjligt.

jag hoppas att resultat blir ungefär som att se en trafikolycka, man kommer inte kunna vända bort öronen men samtidigt kommer låten vara så plågsam att det skriker i varenda cell i smakcentrum.

Spara det för aprilskoj tycker jag. ☺️

Medan från radio är möjligt att lyssna liknande saker alltid, varje dag, är din låt parodi.

Postat
Helt? Hur gör du för att fasvända en kanal delvis?

om vi utgår från masterns högerkanal å du fasvänder en av två identiska kanaler sång helt utpanorerade i vänster resp höger som ingår i det samlade ljudet i mastern så blir bara en del av högerkanalen fasvänd - ie delvis fasvänd - gentemot vänster

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

"Get your ass on the dancefloor". I hur många danslåtar har vi inte hört den frasen? Så tröttsamt.

Redigerat av DieHard
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sjunga om sig själv i tredje person. Eller någon som Scooter(urk)och måste skrika i var och varann låt (som jag råkat höra)this is Scooter. Nä är det? Å fan. 😆

Redigerat av DieHard
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
om vi utgår från masterns högerkanal å du fasvänder en av två identiska kanaler sång helt utpanorerade i vänster resp höger som ingår i det samlade ljudet i mastern så blir bara en del av högerkanalen fasvänd - ie delvis fasvänd - gentemot vänster

Men fortfarande så är den aktuella kanalen helt fasvänd. Det du menar är att summeringen blir delvis fasvänd och det är alldeles riktigt. 😆

Postat

DieHard: innan jag blev Indiepopare på heltid så pysslade jag uteslutande med Hard Trance och lite intilliggande genres. Jag kan ett par sånna där fraser som borde förbjudas. "Pump up the jam", "lett the beat kick", "put your hands in the air". Dessutom borde crowdsamples, det vill säga när man lägger in publikljud så att det låter som om det skulle vara live på en klubb, i alla breaks osv. Fruktansvärt dåligt. Hard Dance förstörde all Trance för mig.

Postat
Men fortfarande så är den aktuella kanalen helt fasvänd. Det du menar är att summeringen blir delvis fasvänd och det är alldeles riktigt. 🙂

hence "ie" 😉

det var mest en spekulation kring definitionen

Postat

Ezdrummer-virvel.

Gitarrister som inte kan vara tysta (det är ALLTID gitarrister).

Gitarrister som när man ska soundchecka gitarren står och lirar sweeparpeggios. Spela ett komp för helvete, jag skiter i hur snabbt du kan lira!!!!!

När en person, eller ett band, kommer in i studion och inte alls kan sin egen låt.

Folk som TROR de är multiinstrumentalister men som i själva verket nästan egenhändigt sänker hela projektet på grund av sin övertro till sin egen kapacitet.

Band som spelar in låtens olika delar, EN gång var för sig och sen vill att man klipper ihop delarna. Hur lat går det bli???

Postat

När man gain-checkar och frågar musikern (oberoende av instrument) om han verkligen ska spela så klent varpå denne svarar "Nej för fan, jag drar ju på sen i inspelningen!" frasen avslutas med ett "dough" och en lätt huvudskakning och jag dör lite på insidan.

Postat
Gitarrister som inte kan vara tysta (det är ALLTID gitarrister).

Gitarrister som när man ska soundchecka gitarren står och lirar sweeparpeggios. Spela ett komp för helvete, jag skiter i hur snabbt du kan lira!!!!!

När en person, eller ett band, kommer in i studion och inte alls kan sin egen låt.

Folk som TROR de är multiinstrumentalister men som i själva verket nästan egenhändigt sänker hela projektet på grund av sin övertro till sin egen kapacitet.

Band som spelar in låtens olika delar, EN gång var för sig och sen vill att man klipper ihop delarna. Hur lat går det bli???

Eh, jag tror inte det var det här laxen var ute efter, i alla fall tolkar inte jag trådtiteln (och laxens tips-samling i första inlägget hittills) så. Tycker i allmänhet folk klagar lite väl mycket... En del av att spela in och prodda åt andra är ju att kunna hantera de konstnärspersonligheter det (nästan) alltid rör sig om!

Nä, droppa det här med att klaga på musiker o dyl, musikgenrer i allmänhet eller saker som förekommer i dagens professionella musikbransch men som någon stör sig på. Jag tror att vill man komma med på laxens ärofyllda lista så får man fundera på saker som inte går att bortförklara med smak - ALLA ska tycka att det låter kasst (och inte bara du som kom på det liksom). Fler konkreta förslag nu folk (förlåt laxen för att jag domderar i din tråd)! Typ:

Ezdrummer-virvel.
Hammurajen (oregistrerad)
Postat
Rimma på fire-desire

Att (nöd)rimma på together-forever är värre, och dessvärre pinsamt vanligt!

Postat
När man gain-checkar och frågar musikern (oberoende av instrument) om han verkligen ska spela så klent varpå denne svarar "Nej för fan, jag drar ju på sen i inspelningen!" frasen avslutas med ett "dough" och en lätt huvudskakning och jag dör lite på insidan.

🥰😎

Postat
ALLA ska tycka att det låter kasst (och inte bara du som kom på det liksom). Fler konkreta förslag nu folk (förlåt laxen för att jag domderar i din tråd)!

Domdera på! Gör detsamma som utser mig själv till redaktör för vad som samlas i listan och inte.

Håller med om Ez-drummer-virveln!

Känner att det finns gott om material för en spännande låt eller flera. Det kommer bli en svår balansgång mellan kräk och polerat kräk. än så länge har jag funderat på om man kan sjunga med lite tomas-ledin-aktig, hes röst och använda mobiltelefonstörningen som ett rymtiskt element. Med en seinfeldbas som gåller grundtonen och ahhh-midikören som pad.

Jag är glad att ingen nämnt det svenska nittiotalsrap-breaket förresten.. jag tänker på stakka Bo och dylikt. Men antar att det måste med nu.. Kommer nån på mer usla grejjer så nämn gärna dom!

DieHard (oregistrerad)
Postat
Domdera på! Gör detsamma som utser mig själv till redaktör för vad som samlas i listan och inte.

Håller med om Ez-drummer-virveln!

Känner att det finns gott om material för en spännande låt eller flera. Det kommer bli en svår balansgång mellan kräk och polerat kräk. än så länge har jag funderat på om man kan sjunga med lite tomas-ledin-aktig, hes röst och använda mobiltelefonstörningen som ett rymtiskt element. Med en seinfeldbas som gåller grundtonen och ahhh-midikören som pad.

Jag är glad att ingen nämnt det svenska nittiotalsrap-breaket förresten.. jag tänker på stakka Bo och dylikt. Men antar att det måste med nu.. Kommer nån på mer usla grejjer så nämn gärna dom!

Ja nittiotalrap-breaket verkar vi alla andra ha glömt. Så kör på det med. I övrigt så har du bra saker att köra på.

Postat
* Skitlånga, in-fadande trumvirvlar på ful, torr trummaskinsvirvel i trance-musik.

* När ett metalband tror att tjejsång är auto-win oavsett om tjejen kan sjunga eller om hennes stil passar. Nej! Falsk och o-inlevelsefull sång är tvärtom auto-fail, vad sångaren än har för kön! Exempel:

* Jimi Hendrix gitarrljud: http://www.youtube.com/watch?v=C2bGUeDnqPY Fy fanken vad illa det låter.

Måste säga emot dig lite på tvåan, tycker det kan låta ganska coolt, om man gör det bra. Däremot var ju både stråkarna och pianot i låten groteskt fula..

Postat
Måste säga emot dig lite på tvåan, tycker det kan låta ganska coolt, om man gör det bra. Däremot var ju både stråkarna och pianot i låten groteskt fula..

Visst finns det undantag, där sångaren faktiskt kan sjunga. Men alltför ofta tycks man bortse från det, bara för att kunna ha dessa eftertraktade femäjl vokals!

Och ja, det där bandet är uselt på rätt många sätt. Att mixa rytmgitarren så lågt att den knappt hörs och låta ljudbilden domineras av synt i metal är en annan sak som skulle kunna listas med den som exempel. Lyssna gärna efter basen i låten också. Se om ni hittar den. 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.