Danson Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Hej Jag har kört med Windows 2000 fram tills i dagarna och har sällan haft problem med CPU/ ljudkortet mm. Jag kör bland annat med : 3,0 processor 2 giga minne ESI Wave 192 L (Ljudkort) Mm, mm Men nu så har jag Win XP pro. och visst går det bra med allting, lättare med installationer, många egna drivrutiner som fixar det mesta mm. Sen jag testade att köra igång Cubase Sx2, allt funkar bra osv. Pressade ner latency till 5 ms som jag hade när jag körde Win 2000. Det är nu som jag förstod att många kör vidare med win 2000 ??? CPU studsade som fan när jag körde igång mitt senaste projekt med samma inställningar som tidigare, när jag körde Win 2000. 😛 Helt enkelt så orkade inte CPU att köra på samma kraft ? Utan jag fick gå in i ljudkortet och flytta upp latency ett steg Så blev det bättre men ändå inte samma kraft…. 😠 SÅ någonting suger ju musten ur CPU eller någonting annat, som finns i XP. Jag har gått in och tagit bort det mesta typ skräm avstängning/ telefoni tjänster/ bildskärms inställningar + annat som man vet man kan trycka av.... 😱 😄 Finns det någon här som har gått in på djupet i XP och stängt av en massa onödiga tjänster/aktiva startprogram mm, som stör oss användare för hemma studio makare….. 😲 Någon som vet? Som har lyckats få ner XP till närmare Win 2000 modellen Dela gärna med dig dina egenskaper till oss som inte vet och inte vågar ta tag i det… 😄 Tack på förhand /Danson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Har du ställt om till att optimera för bakgrundstjänster...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Palm (oregistrerad) Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Kolla: http://www.tascam.com/Products/US-428/W2k_XP_Optimize.pdf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Origin-One Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Titta in på MusicXP.net Finns en hel del tips där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danson Postat 5 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 5 januari 2005 Har du ställt om till att optimera för bakgrundstjänster...? Vad menar du med optimera bakrundtjänster???? Nätverk mm är stängda för tillfället. Förklara gärna mer vad bakrundtjänster 😕 /Danson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 jag tyckte min dator gick sämre när man optimerade den för bakgrundstjänster. Det den gör är väl att inte växla programprocess lika ofta, och det låter ju som att det är bra att musiken får mer tid - men borde inte de andra processerna stjäla mer tid också, och på så vis generera latencyspikar? Men står det på proffssidorna så är det säkert bra, men jag är inte övertygad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Har du ställt om till att optimera för bakgrundstjänster...? Vad menar du med optimera bakrundtjänster???? Nätverk mm är stängda för tillfället. Förklara gärna mer vad bakrundtjänster 😕 /Danson https://www.studio.se/index.php?showtopic=273 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danson Postat 5 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 5 januari 2005 Har du ställt om till att optimera för bakgrundstjänster...? Vad menar du med optimera bakrundtjänster???? Nätverk mm är stängda för tillfället. Förklara gärna mer vad bakrundtjänster 😕 /Danson https://www.studio.se/index.php?showtopic=273 😆 Tack så hjärtligt... Nu börjar man få grepp på det 😆 Jag skall ge XP en chans innan jag bryter mönstret till Win 2000.. 😉 Finns det andra saker man bör titta på ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Inte kollat länkarna, men virusprogram och allt vad sånt heter är också monster. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tokas Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 många egna drivrutiner som fixar det mesta Va?? Använder du Windows XP's egna drivrutiner?? Då får du nästan skylla dig själv att det går segt. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BosseL Postat 5 januari 2005 Dela Postat 5 januari 2005 Jag skulle rekommendera dig att skapa ett konto i XP som du använder när du gör musik. På det kontot kan du stänga av en massa bakgrundstjänster som du annars kan tänkas behöva. Ett tips är att kolla in Black Vipers (har inget med musik att göra, men är mkt pålitlig) sida om tjänsterna, vilka som gör vad etc. Stäng av så mycket som möjligt, virusprogram med mer. Black Viper Själv så tänker jag gå tillbaka till Win2000 så fort som jag bara kan...XP är ju segt i alla sammanhang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.