Fertan Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Vet inte om en del här kanske sett den här förut, men tyckte att det kunde vara värt att spridas ytterligare ifall någon missat... Man ser ofta folk som undrar varför deras inspelningar inte låter professionella, och blir tipsade om dyra mikar, preamps osv(särskilt på Gearslutz, vilket iofs är GEARslutz), så Kelly McGuire, singer/songwriter, gjorde en låt med enbart Sm57or för att bevisa att det handlar mer om arrangemang än utrustning. Som max använde han tre Sm57or samtidigt, vilket var på trumsettet(kagge, virvel och OH). Tycker det visar rätt bra vad man faktiskt kan åstadkomma med bara ett par tusenkronorsmikar! The All 57 Song by Kelly McGuire
Demonproducenten Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Tycker det visar rätt bra vad man faktiskt kan åstadkomma med bara ett par tusenkronorsmikar! håller med även om det kanske inte helt låter riktigt färdigpolerat pro men mer en mixsak kanske men visst visar det att kunskapen att använda det man har är MYCKET mer värd å viktig än vad plånboken kan köpa
soulistic Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 håller med även om det kanske inte helt låter riktigt färdigpolerat promen mer en mixsak kanske men visst visar det att kunskapen att använda det man har är MYCKET mer värd å viktig än vad plånboken kan köpa +1
Fertan Postat 9 januari 2010 Trådstartare Postat 9 januari 2010 håller med även om det kanske inte helt låter riktigt färdigpolerat promen mer en mixsak kanske men visst visar det att kunskapen att använda det man har är MYCKET mer värd å viktig än vad plånboken kan köpa Inte fullt ut, men som sidan säger så låg det 15 min mix bakom det, och resultatet är grymt jämfört med vad man hör ibland när folk köpt på sig en massa gear och spikat i timmar på sina mixar utan att komma i närheten av hans resultat. Känns nästan lite nedlåtande mot de som köpt en massa fina prylar och sen inte lyckas kräma ur det de vill som slutresultat, men man har ju själv varit där och allt handlar om erfarenhet/kunskap... Låten har fastnat i mitt huvud om inte annat, to be head over heels nanaaa!
oscarb15 Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 jävligt häftigt, alltid roligt att bli förvånad över folks mixing skills
Vakuumanka Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 Oj! Blev väldigt förvånad över hur bra det lät! Helt otroligt vad man kan åstadkomma med 3 st SM57'or och bra arrangemang! Kille har skills!
crillemannen Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 I min studio är det Sm57 mania som gäller. Jag använder dem på det mesta, virvel, pukor gitarr etc. Fungerar utmärkt, ska du trigga baskaggen så skulle det säkert fungera jätte bra på kaggen också. Sång, visst men där föredrar jag något dyrare, som min Peluso 2247LE
Anders F Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 (redigerat) Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte varför alla tycker det är så fantastiskt (nu får jag väll en j-vla massa folk på mig för att jag säger så). Men det jag menar är att det är ju så en 57:a låter. Sedan att det lät helt OK håller jag med om. Svagaste länken i hans kedja var sången då 57:an inte innehåller någon snygg diskant. En grej jag brukar göra ibland är att ha både 57:a och en cm3:a för sång. Låter cm3:an ta diskanten istället för 57:an. MVH Anders Redigerat 9 januari 2010 av Gizmozis
laxlaxlax Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 Får hålla med dig där, Gizmozis. Tyckte inte det lät särskilt speciellt - snarare åt det tråkiga, nämickade sm57-hållet. Synd att han la så lite tid på mixning, vore kul om det hade blivit riktigt polerat så High-fidelity-gänget hade satt punchen i halsen.
JJMusik Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 fattar inte heller hypen kring det här... tyckte det lät rätt illa faktiskt. Sedan spelar och sjunger ju grabben bra men allting låter som en stor HF rolloff från 8khz Helt instängt och tråkigt
Linus Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 Basen är väl lajnad? Låter som det behövts mer EQ-jobb, framförallt akustisk gitarr och OH. Så frågan är om det är miken eller mixen... Det är inte mycket till briljans i ljudet, men en god demonstration av 57:an. Den passar ju bra på elgitarrstärkare/virvlar/pukor osv. så iom att det är gitarrbaserad pop/rock får 57:an visa sig från sin bästa sida.
woollie Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 Jag håller med om att arrangemang, framförande och erfarenhet är mycket viktigare än den dyraste utrustningen men man kan ju ändå fundera på om det inte skulle låta bättre med andra mickar. Bara för att man kan få ett okej ljud med enbart 3 sm57or betyder inte det att man ska nöja sig med det enligt min mening. Det är ett bra exempel för de som säger att det inte går att göra någonting bra med billig utrustning och det är väl iof vad den här tråden handlar om men ta hans erfarenhet och musikalitet och släng på bättre utrustning så kommer det låta bättre.
Alexho Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 (redigerat) Låten är bra, arret helt ok, lite tråkigt kanske men soundet faller mig absolut inte i smak! Närmickat och som att det ligger en tunn filt över diskanten på högtalaren. Hade han backat 20cm från micken och lagt på mer gain och boostat kring 8-10k så hade det varit en annan 5a, på sången iaf! Ang trummorna så påverkar stämningen mer än mickarna! Vet en skiva som sålt guld där teknikern använde ett "drum set" för 2k men låter HELT ok. Varför han valde de mickarna är en gåta i sig! Anslag och känslan hos musikern är också otroligt viktigt! Även om ett nub-band kommer in i en 10milles studio så låter det ändå bara demo för att de inte presterar i samma klass som utrustningen! Ska också ta och göra en sån här inspelning nästa gång jag är i studion. 🙂 Redigerat 9 januari 2010 av Alexho
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.