Jump to content
Annons

distad gitarr EQfråga?

andreashc

Recommended Posts

Hej alla.

Jag har en fråga..

Finns det någon här på forumet som känner igen detta problem..?

När jag mixar musik med distade gitarrer (rock) så försöker jag få allt att låta kompakt utan att kopmprimera sönder något. Jag vill att tex virveln ska låta som en trumma som ligger i mitten och slår, och basen ska vara något som ligger och fluffar till det hela i mitten (jag tänker panorerings tankar när jag pratar om mitten osv). Sen vill jag att gitarrerna ska vara små smidiga och drivande då rockmusik ofta är väldigt gitarrbaserat.

Men mitt problem är att jag får allt att hamna på sin plats men ritarrerna låter så jäkla stora och mycket. Finns det något sätt att få dom mindre och mer kompakta.

Jag har skivor hemma som jag vet är inspelade med samma förstärkare som jag har, men jag har testat massa olika förstärkare, det blir alltid så.

Gitarrerna gå lixom inte ihop med resten av musiken. Det blir bara som en stökig matta som ligger och härjar på höger resp vänster sida av mixen.

Är detta en EQ fråga tror ni? Jag vet att det varierar från gång till gång och låt till låt och stil till stil men det verkar vara ett ständigt problem hos mig. Jag tror att dte är något jag inte nått fram till riktigt än.

Jag brukar spela in med en SM57a plaserad någonstäns mellan konen och kanten på membranet, ganska nära konen och kanska nära själva högtalaren. Mellan 1 cm och 2 mm kanske.

I mixen försöker jag lägga ett högpassfilter vid 100hz ungefär och kanske gröpa ur lite runt 500(?).

Basen brukar jag lägga h p filter runt 70, 80 (?) och gröpa ur lite runt kanske 250-350 för att jag tänker att det är där som gitarren har sin "botten"/"kropp".

Men finns det något mer man kan exprementera med för att få gitarrerna att kännas lite mindre och mer på sin "egna" plats?

Brukar man använda låg pass filter något på gitarrar? Brukar ni det?

Detta är bara lite funderingar, vore kul att höra lite hur ni tänker..

mvh

Andreas

Dela på andra sajter

Annons

vad är det för typ av rock. Släng upp en ljudfil. Så kan man höra problemet. Svårt att säga utan hört materialet.

Men lågpassfilter används ofta på gitarr. Men jag tror folk vill höra innan de ger några fasta tips.

Dela på andra sajter

Gitarrer kan du säkert skära en hel del i basen, på så vis kommer de att bråka mindre med basgitarren också och på den kanske ett lågpassfilter är lämpligare än ett högpassfilter.

Sen kan du gott kliva upp någonstans mellan 2-5 kHz och prova dig fram att boosta några db för att se vad det gör.

Personligen tycker jag att man får fram mycket sträng, värme och trä om man boostar några db nånstans runt 2 kHz.

Mellan 3-4 kHz kan man få bort en del "fräs" om man har det någonstans och få ett riktigt nice och briljant ljud som ligger bra i mixen.

Runt 5 kHz kan man få det att låta ganska crunchigt och runt 6 kHz kan man få ytterligare briljans på gitarrerna som kan göra att de ligger tydligare i mixen.

Gitarrer kan vara förvånansvärt tunna i ljudet och ändå låta både fett och rätt i själva mixen.

Men som MattisA säger är det lättare om man får lyssna på ett ljudexempel.

Dela på andra sajter

Spelade nyss in lite gitarr igen, Jag hade nästan ingen bas alls då lät det mindre mullrigt och mer "sammansatt" ihop med

allt det andra. Jag har fått lite hjälp ifrån online "kurser" om att man ska försöka hålla instrumenten särskillda med EQ.

Om man t.ex har mycket LÅÅÅG bas på bastrumman ska man inte ha så mycket på själva basgitarren, och inte heller så mycket bas

på elgitarren/gitarren, annars blir det mullrigt. Jag testade lite snabbt att göra så å det lät genast mer "klarare", så jag skulle

dragit ner på basen i gitarrerna, jag har nu själv fått pli på mig själv att lägga till mer burkighet på gitarrerna. cirkus ~400-750 hz,

en annan cool sak jag också börjat med är att köra lite vid 1000 hz sträcket också 😑

låter skitbra enligt mig. Testa.!

Dela på andra sajter

Stort tack ska ni ha!

Riktigt bra tips. Jag ska till studion i kväll och testa lite..

Jasi:

Har du några tips på bra onlinekurser?

Ni andra också för den delen..Jag har inte hittat något bra själv.

Stort tack alla!!

/Andreas

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kör också även med lågpass. Det verkar som väldigt många bortser från den och bara pratar om högpass. Lågpass finns där av en anledning.

Dela på andra sajter

Kanske inga såna jätte stora kurser med allt i sig.

Men en heter Audiomasterclass tror jag.

Så finns det en snubbe som kallas Khaliq O Vision eller nåt sånt. finns på youtube.

Det är bara sök på nåt t.ex How To EQ, Compress eller nåt sånt så hittar du säkert

nån profil där som har just såna videor.

Dela på andra sajter

Tänk om det fanns ett svar på frågan "Hur mixar man?" ;D

Håller med MattiasA. Släng upp något så vi kan höra för det första jag tänkte när jag läste var "falska gitarrer" / "Nu sitter han med 3 lead eller rythm gitarrer".

Svårt att säga något.

Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Audio masterclasss verkar riktigt seriös och bra tycker jag. Fast det är pengar som jag precis har laggt ner på andra studier nu, så det får nog vänta.

Jag ska till studion på Onsdag igen, då tänkte jag mixa ner låten för att lägga upp här så kan vi titta tillsammans.

mvh

Andreas

Dela på andra sajter

När jag lirar in gitarr så brukar jag använda 2st SM57. Placera den ena i kanten och den andra i mitten på elementet. Sen nivåställer man dom bara efter smak.

Brukar sen gröpa ur lite bas, Och boosta ett par DB beroende på vad jag vill åt för ljud!

Dela på andra sajter

Nu börjar jag få till det. Det är en liten bit kvar men det låter mycket bättre.

Tack för alla tips, och videosarna var kanon!

Jag känner mig mycket mer medveten om vad jag gör nu. Det har jag väntat på...

Är det stor skillnad på EQs? Waves pluggarna, vad tycker ni om dom?

/Andreas

Dela på andra sajter

Vilken av Waves pluggarna? 😄 Dom har många olika.

Till distad gitarr skulle jag rekomendera API-bundlen. API 550 låter bra på distgura.

Men tycker nog du ska titta på lite billigare pluggar. Waves är riktigt dyra.

Det finns riktigt bra pluggar som är gratis.

Dela på andra sajter

Jag personligen tycker inte det är så stor skillnad förutom att vissa eq har fler inställningsmöjligheter.

Tex waves q10 skulle jag klara mig på helt, finns gratisvarianter på den som är minst lika bra, har dock inget förslag.

Är ju bra om det finns både hög- och låg-passfilter sen typ minst två eller tre band som man kan leka med.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ok, har du några tips på bra gratispluggar?

Renisanspaketet med Waves? Är det Något att hänga i granen?

/Andreas

Det hänger inte på vilken EQ du använder. Det är användaren det beror på. Finns en hel del gratis om du bara googlar eller går in på kvr.

Dela på andra sajter

Ja, det är väl det man ska titta mäst på..om det finns hög och lågpass och 3-4 band att leka med. Jag förstår att det hänger mycket på användaren. Men jag märker att om jag boostar lite diskant med en av waves pluggar (renissans) och sen boostar samma frekvens på bordet (Trident serie 75) så låter waves så himla "lös". Det finns inget "bit/riv" alls där. Då funderade jag på om waves kanske är en halvkass budget variant av EQ men som bara kosta jävlar massa pengar.

Tack alla..

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Att priserna på Waves pluggar är rejält sockrade är inget nytt. Men ofta får man boosta eller skära med de flesta mjukvaruEQ lite mer innan man får någon effekt alls.

Dela på andra sajter

Om man fortfarande upplever ljudet som ganska grumligt och stökigt i botten frekvenserna trots att man har skurit gitarrerna rejält o basen och lyft en del i diskanten, vad kan man exprimentera med då? Brukar ni skära botten i basen?

Jag kan inte förstå vad det är som gör att gitarrerna låter så tajta och "små" i alla inspelningar jag hör.

Jag tror inte att det har med vilka förstärkare eller gitarrer dom spelar på att göra, även fast jag tror att det är vissentligt för karaktären på en inspelning.

Men precis alla skivor jag har har samma tajta härliga känsla i gitarrerna.

I mina öron så uppfattar jag det som att det är en väldigt städad mix. Och att därför blir det aldrig rörigt vilket jag tror skapar en liten och tajt känsla av ljudet.

Det är därför jag hela tiden är inne på det här med EQ, och hela tiden är nyfiken på hur andra tänker.

Jag har fått väldigt många fina tips på hur man kan jobba med gitarrerna, men basen har jag aldrig pratat så mycket om.

En tanke nu är att det kanske egentligen är ett ganska bra gitarrljud fast det får inte riktigt sin plats i mixen på grund av andra instrument som stör...

Hur brukar ni lägga basen i förhållande till elgitarrerna i pop/rock musik?

mvh

Andreas

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Spela in med mindre bas på både gurorna och basen till att börja med. Få till lite mer bas är lättare än att ta bort allt för mycket bas som gör det svårare få till något bra av det hela.

Dela på andra sajter

Jag själv lajnar alltid en fenderbas, skär som fan runt 600hz samt Lpfilter mellan 6000-8000 och ev Hpfilter mellan 30-50hz

sen komprimerar skiten ur den ratio ca 50 och -15db, + en limiter ibland, sen ligger den fan tajt och still.

Om man fortfarande upplever ljudet som ganska grumligt och stökigt i botten frekvenserna trots att man har skurit gitarrerna rejält o basen och lyft en del i diskanten, vad kan man exprimentera med då? Brukar ni skära botten i basen?

Jag kan inte förstå vad det är som gör att gitarrerna låter så tajta och "små" i alla inspelningar jag hör.

Jag tror inte att det har med vilka förstärkare eller gitarrer dom spelar på att göra, även fast jag tror att det är vissentligt för karaktären på en inspelning.

Men precis alla skivor jag har har samma tajta härliga känsla i gitarrerna.

I mina öron så uppfattar jag det som att det är en väldigt städad mix. Och att därför blir det aldrig rörigt vilket jag tror skapar en liten och tajt känsla av ljudet.

Det är därför jag hela tiden är inne på det här med EQ, och hela tiden är nyfiken på hur andra tänker.

Jag har fått väldigt många fina tips på hur man kan jobba med gitarrerna, men basen har jag aldrig pratat så mycket om.

En tanke nu är att det kanske egentligen är ett ganska bra gitarrljud fast det får inte riktigt sin plats i mixen på grund av andra instrument som stör...

Hur brukar ni lägga basen i förhållande till elgitarrerna i pop/rock musik?

mvh

Andreas

Dela på andra sajter

Har det hänt att någon av er har skurit runt 1000hz på elgitarr och fått bra resultat?

Jag sitter på jobbet och kom och tänka på om det kanske skulle kunna vara något att testa...

Fortfarande för att få det tajta, ogrumliga och mer kompakta ljudet med en tydlig diskant.

Jag vill trycka ihop den och lägga den på sin plats.

Gitarren är jäkligt kaxig mot mig..hjälp mig att slå tillbaka...

Dela på andra sajter

Själv tycker jag att shelving-filter är mycket bättre om man vill ta ner diskanten. LP låter oftast bara instängt på naturliga ljudkällor och passar bättre på syntar och kanske då och då på elbas och kagge (fast då mest för att rensa upp skit som läcker in).

Annars kan jag nog rekommendera kompressor om du vill ge gitarrerna en tydligare och mer kontrollerad plats.

Redigerat av SkunkFunk
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.