Jump to content
Annons

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu tänkte jag krångla till det lite 🙂

Bara för att en last har hög impedans innebär det inte automatiskt att belastningen är låg.

Ju grövre tråd spolen är lindad med desto lägre blir resistansen ( R) i förhållande till induktansen (Henry, (H)).

Ju fler varv spolen är lindad med desto högre blir induktansen och resistansen.

Har man en låg resistans men en hög induktans i spolen så kommer man få en högre reaktiv effekt vilket innebär

att det kommer flyta en högre effekt skenbar effekt ( S, anges i VA) än den aktiva effekten (U x I x α cos).

I praktiken innebär det att exempelvis en förstärkare måste lämna en högre effekt än vad högtalarna/hörlurarna tar vara på med tanke på den höga impedansen.

Men en högre impedans betyder inte att den skenbara effekten (S) blir lägre.

Det här kan diskuteras i oändlighet men intressant är det. Induktansen (L) är ett mått på en spoles förmåga att motverka förändringar (strömmens riktningsväxlingar) och det sker 2ggr varje period, en postitiv och en negativ. Antal såna perioder anges i Hz och kallas frekvens. 😄

Redigerat av Analogfreak
Annons
Postat

Tyvärr finns ingen av hörlurarna i närheten där jag bor för provlyssning....så jag får "chansa" denna gång.

Jag lyssnar mest på akustisk musik, jazz m.m. och knappt alls på t.ex. metal, techno. Kanske soundet i vissa lurar passar en viss musikstil bättre. Någon som har nån uppfattning när det gäller dessa lurar?

Postat
Jag tycker personligen att DT770 Pro låter som ett finger i halsen jämfört med ATH-M50 men det är min åsikt och den är inte värd mycket i sammanhanget då det är du som kan använda dem.

Håller med om att ATH-M50 är riktigt bra lurar, och även om jag inte skulle beskriva DT770 Pro som ett finger i halsen i jämförelse (hehe) så föll de inte heller mig i smaken. Jag upplevde diskanten i DT770 Pro som väldigt ilsken. Däremot är de skönare att ha på sig jämfört med ATH-M50.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.