Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska köpa slutna lurar med en budget på ca 1500 kr. Har tyvärr inte möjlighet att testa lurarna i affär varför jag undrar om någon på forumet kan ge lite tips. Kanske någon som provlyssnat alla tre? Jag ska använda lurarna dels för inspelning av musik (inkl sång) på dator i hemmet, dels för att lyssna på musik (både från dator och stereo).

AKG K271 MKII

Beyerdynamic DT770 pro

Audio Technica ATH-M50

Tacksam för hjälp!/Andreas

Annons
Postat (redigerat)

Alla du nämde skall vara bra. Har hört gott om dem ifrån polare som använder dessa burkar.

Speciellt;

Beyerdynamic DT770 pro

Audio Technica ATH-M50

Redigerat av soulistic
drloop (oregistrerad)
Postat
Av de du nämner skulle jag välja ATH-M50.

Svinbra för pengarna! 😛

Håller med om ATH-M50.

Postat

Köpte ATH M50 för ett tag sedan och ihop med K601.an de som jag använder mest numera. De ger ett ganska fläskigt bas-kalas utan att tappa ärligheten, man får m.a.o bra koll på lågbasen.. DT 770 öppnar upp mixen på att annorlunda sätt och har aningen vassare diskant, kanske lite mer svårmixade i jämförelse med ATH, men i vissa mixar och på vissa sound är de att föredra så de är ett bra komplement.

Jag tror att du ska lyssna på lite fler lurar i denna klass då dessa du räknat upp skiljer sig åt ganska markant i lyssningsupplevelse och eftersom det är just uppfattningen av en mix du är ute efter som ska matcha soundet du får hos ett par monitorer är det viktigt att du lyckas relatera till det du hör och inte bara ha fet bas och ljuvlig diskant + lite krafs i mittregionen.

Shure och sennheiser har nog också ett par som kan vara jämförbara i denna prisklassen..

Lycka till

Postat

OT: Fan va kul att läsa detta om ATH M50...dom är på väg... 😛

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

58336_l.jpg

Själv funderar jag på dom här. 🙁

Postat

Fick ett par k271 i julklapp.. dom låter grymt bra enligt mig. man får med 2 sladdar, i spiral o en vanlig, och ett par extra muffar.

Postat (redigerat)
Fick ett par k271 i julklapp.. dom låter grymt bra enligt mig. man får med 2 sladdar, i spiral o en vanlig, och ett par extra muffar.

Jag har 2 par K271 och jag har klippt bort minitelen på samtliga kablar och lött dit Neutrik NP3 kontakter istället. 😑

AKG-lurarna kan jag tipsa trådskaparen om ifall du vill ha lurar som är behagliga att jobba med långa pass.

Redigerat av Analogfreak
Postat
58336_l.jpg

Själv funderar jag på dom här. 😄

Spela WOW? 😑

maart (oregistrerad)
Postat

jag provlyssnade AKG K240 och K271 och Beyerdynamic DT770pro när jag skulle köpa. Det var inget snack om vilka som var bäst, det blev ett par Beyerdynamic. Älskar dom fortfarande efter drygt 2 års användande, flera timmar så gott som varje dag. Gillade inte alls K271, tyckte den kändes tunn, platt och tråkig. Därmed inte sagt att Beyerdynamic förskönar men musiken blir intressant i dom och det finns otroligt mycket detaljer.

Postat

TAck för alla tips! Slutar nog med att jag köper alla tre...😄

Beyerdynamic och ATH sladdarna är 3 m och jag skulle behöva förlänga till 5m när jag ligger på soffan, tappar man något i ljud med förlängning?

Postat
TAck för alla tips! Slutar nog med att jag köper alla tre...😉

Beyerdynamic och ATH sladdarna är 3 m och jag skulle behöva förlänga till 5m när jag ligger på soffan, tappar man något i ljud med förlängning?

Nej, du tappar ingenting (annat än teoretiskt, på supernörd-nivå... 😉 ). Det du riskerar i realiteten, är att det blir glapp i honkontakten i förlängningskabeln efter ett par år (beroende på hur ofta du kopplar in/ur förstås).

Postat (redigerat)
Nej, du tappar ingenting (annat än teoretiskt, på supernörd-nivå... 😉 ). Det du riskerar i realiteten, är att det blir glapp i honkontakten i förlängningskabeln efter ett par år (beroende på hur ofta du kopplar in/ur förstås).

Bättre att byta ut hela kabeln mot en längre eftersom honor har en tendens att glappa med stigande ålder då dom blir slekiga.

Redigerat av Analogfreak
Postat
Bättre att byta ut hela kabeln mot en längre eftersom honor har en tendens att glappa med stigande ålder då dom blir slekiga.

fick du nytt medlemskap i julklapp? 😉

Postat

Ja - men det är inte alla lurar som det är så enkelt att byta ut kabeln på - och det tar ändå ett tag innan honkontakterna börjar glappa - och att köpa en ny sådan förlängningskabel typ någon gång vartannat år är ingen gigantisk kostnad precis... 😉

Postat
fick du nytt medlemskap i julklapp? 😮

Har du saknat mig? 😉

Postat

TAck! Ser att impedansen är betydligt högre för Beyerdynamic (250) jämfört med ATH och AKG. Kan det vara svårt att köra Beyern i laptop dator el mp3 spelare tror ni?

Postat
TAck! Ser att impedansen är betydligt högre för Beyerdynamic (250) jämfört med ATH och AKG. Kan det vara svårt att köra Beyern i laptop dator el mp3 spelare tror ni?

Du behöver hög impedans till mp3-spelaren eftersom steget i den inte orkar så tunga laster.

Postat
Ja - men det är inte alla lurar som det är så enkelt att byta ut kabeln på - och det tar ändå ett tag innan honkontakterna börjar glappa - och att köpa en ny sådan förlängningskabel typ någon gång vartannat år är ingen gigantisk kostnad precis... 🙂

210_353645006.jpg

Men i så fall bör man ha en sån här. 😄

Postat

Jag trodde det var tvärtom....dvs mp3 spelare klarar inte att driva lurar med särskilt hög impedans, volymen blir lägre. Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Postat
Jag trodde det var tvärtom....dvs mp3 spelare klarar inte att driva lurar med särskilt hög impedans, volymen blir lägre. Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Ja... :rolleyes:

Hög impedans innebär svagare ljud vid samma volyminställning. Låg impedans innebär däremot högre belastning på slutsteget, eftersom det drar högre ström och därmed innebär större risk för distorsion - och dessutom innebär det högre batterikonsumtion.

Postat (redigerat)

Jämför 2 elmotorer. Eluttaget är säkrat för 10A enfas på 230V. Den ena motorn har en effektförbrukning på 1KW och den andra 5KW. 1KW-motorn förbrukar mindre ström eftersom det är högre växelströmsmotstånd (impedans) genom lindningarna än 5KW-motorn och säkringen håller för att ge 1000W. Men 5KW-motorn har grövre lindningar som innebär större induktion och ett högre maagnetiskt flöde dvs motståndet (impedansen) är lägre och motorn slukar mer ström. Säkringen på 10A tillåter bara en effekt på 2300W då fasspänningen är 230V. Det blir precis samma fenomen med energislukande hörlurar som Claes bekräftade. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat

Tack för förklaringen! Börjar så sakta fatta nu...

Och just nu lutar det åt Beyerdynamicen, vi får se om jag hinner ändra mig innan jag beställer.

Postat (redigerat)
Tack för förklaringen! Börjar så sakta fatta nu...

Och just nu lutar det åt Beyerdynamicen, vi får se om jag hinner ändra mig innan jag beställer.

Har du lyssnat på dem?

Skulle aldrig någonsin köpa en hörlur (eller mikrofon, högtalare o s v) utan att ha hört dem innan.

EDIT: ok, läste första posten... Jag tycker personligen att DT770 Pro låter som ett finger i halsen jämfört med ATH-M50 men det är min åsikt och den är inte värd mycket i sammanhanget då det är du som kan använda dem.

Redigerat av Gilbert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.