Jump to content
Annons

Hemstudiohjälp

mira (oregistrerad)

Recommended Posts

mira (oregistrerad)

Så här ligger det till: Jag behöver kunna spela in mina gitarrbyggen. Folk vill ju gärna höra hur gitarrerna låter.

Vad behöver jag? jag har en dator.......och sen då? Vilka programvaror, mickar etc för att få en helt fungerande hemstudio?

Behöver kunna spela in både elguror som akustiska nylongitarrer.

Mycket tacksam för era studiokunskaper.

MVH mira

Dela på andra sajter

Annons

För att spela in akustisk gitarr skulle jag rekommendera dig att titta in på min testsite (länk i signaturen) - och kolla vilken mic du gillar.

En mic som många gillar till akustisk, är Oktava MC012. Cardioidkapsel är troligen lämpligast i hemstudiomiljö om du väljer en sådan. En annan mic som också kan vara bra, är Studio Projects B1, som är förvånansvärt ofärgande för att vara en stormembranare...

När det gäller att spela in elgitarr, så är det lite klurigare. Om man ska höra karaktären riktigt, så blir det lätt lite tråkigt om man inte kör med en uppmickad förstärkare - och till den kan du använda en Shure SM57 - och kanske också en kondensatormic på lite längre avstånd (varför inte MC012 eller B1... 😄 ).

Vidare behöver du en bra preamp för att ta in ljudet till en lineingång på ditt ljudkort. Line Audio Design DMP är en 2-kanalig sådan med fantommatning och det är en mycket högklassig och ofärgande preamp. 😄

Har du ett ljudkort som duger...? Annars kan ett sådant också behövas...

Programvara. Det räcker med Cubase SE, som är den enklaste och billigaste versionen från Steinberg. Du behöver inte sikta in dig på SL eller SX om du inte ska göra mer avancerade saker - men om du känner att du vill fortsätta uppåt, så går det att uppgradera till dem. 😆

Dela på andra sajter

mira (oregistrerad)

Just nu har jag en Packard bell skräp dator men är på gång att köpa en ny och har blivit erbjuden en dell dimension XPS till ett bra pris.

Vad gäller hur mycket jag vill hosta upp: Så lite som möjligt men okey-rå 10000:- och jag kan slänga till ytterliggare 10000:- om det skulle behövas. Men som sagt jag är nybörjare och vill börja försiktigt för att sedan om intresse finns köpa till alla onödiga leksaker.

Claes: Tack för infot.

MVH Mira

Dela på andra sajter

Om du bara ska spela in hur gurorna låter, men inte spela in egen musik behövs knappt cubase heller. Finns nog rätt billiga andra inspelningsprogram som sköter jobbet enklare. Men å andra sidan kanske du vill börja lattja med musik när du väl fått in sakerna på datorn. Och 10 pix räcker nog gott för att komma igång med.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.