Jump to content
Annons

Instrumentens spelsätt i EastWest Orchestra

Recommended Posts

mattias_k (oregistrerad)
Postat

Hej allihopa!

Jag tänkte arrangera lite i East West Orchestra Gold i Cubase, men jag får verkligen inte bukt med hur man ska göra. Jag kör den som ett VST-instrument (eftersom det är så jag har jobbat med samplade instrument förut, och det tycker jag är lätt och behändigt). Dock så ställer det till det lite för mig vad gäller EWOG. Jag ska försöka fatta mig kort och innehållsrikt: (ni måste nog ha programmet för att förstå)

När man får upp VSTi rutan med orkestern så kan man där välja instrument. Jag går in och väljer t.ex. 18 fioler (eller nåt) som nummer ett i listan (den får du midi-channel 1 tilldelat sig). Där kan jag välja hur fiolerna ska uttrycka sig, typ. Jag väljer "Legato blabla". Sedan skriver jag in ackorden i ett MIDI-track. Sen vill jag då att de ska spela staccato ett tag. Så jag tar och väljer "Staccato blabla" som nummer två i listan (den får då midichannel 2 i listan). Då tycker jag att det skulle vara väldigt smidigt att ha den i samma MIDI-track, men eftersom midi-Outputen ligger på EWOG's midi-channel 1 så blir det fortfarande legato. Då kan jag skapa ett nytt MIDI-track som har outputen EWOG's midi-channel 2, och där kan jag skriva in det som jag vill ha staccato. Om jag dock vill ha väldigt många instrument och väldigt många olika uttryck på varje som kommer det ju resultera i flera hundra (överdrift) midi-spår i mitt projekt. Måste det vara så? Eller kan man ha flera olika Midi-channels i samma Midi-track?

Väldigt rörigt, sorry. Men nu när jag skrev detta så är väl det jag egentligen vill veta: "Kan man ha olika midi-kanaler i samma midi-track i Cubase?"

/Mattias

(jag har sökt, men inte hittat något. om det redan finns en liknande tråd så ber jag om ursäkt)

Annons
Postat (redigerat)

Kan du inte assigna typ C1 på midikeyboarden som tex legato, pizzicato eller dylikt? En polare gjorde det med Symphonic Orchestra som följer med Cubase 5:an.

Isf slipper du ju ha flera spår till samma instrument.

Redigerat av Guitarslayer
Postat

Vet ej hur den nya PLAY-versionen är men i gamla EWQLSO Gold så fick man ladda en speciell multipatch. Brukade stå instrument och sen keyswitch (C1-F1) eller liknande. Då kan du göra keyswitches mellan olika artikulationer såsom legato, staccato osv.

Postat (redigerat)

Precis som RH säger. Antar här att du har PLAY-versionen.

Gå till intrumentbrowsern och klicka på det instrument du vill använda, välj "Keysw" i listan. Väljer du sedan "Keyswitch Master" så ha du typ alla artikulationer på samma ljud.

När du sedan arrangerar så lägger du in korta toner på "Asign-tangenterna" med den ton som triggar igång den artikulation som du vill att det kommande ska spela.

Dessa tangenter ligger oftast längst ner på klaviaturet och fungerar alltså som knappar för vilket ljud man vill använda, därav namnet Keyswitch.

"Asign/Trigg-tonerna" som då ligger bland dina melodier ligger utanför instrumentets register och hörs alltså inte.

Väldigt smidigt.

Inte för att vara sån men manualen är faktiskt väldigt pedagogisk vid förklarandet av detta, och allt annat såklart. En av de bästa manualer jag läst. Lycka till!

Med vänliga hälsningar Memphis

(Förkortningen är förresten EWSOG, inte EWOG, eftersom det heter East West Symphonic Orchestra Gold, så du vet i andra sammanhang där det kan komma att nämnas. 😑)

Redigerat av Memphis
mattias_k (oregistrerad)
Postat
Precis som RH säger. Antar här att du har PLAY-versionen.

Gå till intrumentbrowsern och klicka på det instrument du vill använda, välj "Keysw" i listan. Väljer du sedan "Keyswitch Master" så ha du typ alla artikulationer på samma ljud.

När du sedan arrangerar så lägger du in korta toner på "Asign-tangenterna" med den ton som triggar igång den artikulation som du vill att det kommande ska spela.

Dessa tangenter ligger oftast längst ner på klaviaturet och fungerar alltså som knappar för vilket ljud man vill använda, därav namnet Keyswitch.

"Asign/Trigg-tonerna" som då ligger bland dina melodier ligger utanför instrumentets register och hörs alltså inte.

Väldigt smidigt.

Inte för att vara sån men manualen är faktiskt väldigt pedagogisk vid förklarandet av detta, och allt annat såklart. En av de bästa manualer jag läst. Lycka till!

Med vänliga hälsningar Memphis

(Förkortningen är förresten EWSOG, inte EWOG, eftersom det heter East West Symphonic Orchestra Gold, så du vet i andra sammanhang där det kan komma att nämnas. 😄)

Tack så mycket! Jag är ingen manual-människa, dessvärre 😛 Men jag ska prova det där, det låter riktigt bra! :-)

Tack till ovanstående också, som gav liknande svar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.