Neandertalaren Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 Hej !! Ja har läst runt lite om det här, men förstår inte riktigt, är ingen ljudtekniker alls, men har spelat in, mixat, och nu Mastrar ja min musik. Vill gärna få så hög volym som möjligt, har ställt in maximizern o kompressorn så det funkar för låtarna, volymregeln (i mitt cubase) står på 0.00 , Men det "klipper". Har läst om dBFS o RMS men fick inte riktigt grepp om vad det är (och max hit o dit), men kan det funka med en inspeling där Masterregeln (Stereo Out) under Mastringen går på rött och "Klipper?". Det känns ju inte bra, men förlorar volym om ja sänker, och tycker mig inte höra någon skillnad... Mycket tacksam för visdom ! Mvh Erik 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 Om masterkanalen går på rött så får du ju börja sänka på dina audiokanaler, masterregeln ska stå på 0. Sen får du använda kompressorer, clippers och limiters i flera steg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJMusik Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 Det är inge vidare om mastern går över 0dbfs - dB har många olika benämningar. Just dBFS använder man när man talar om digital mätning av dB. FS står för Full Scale 0dBFS är det absoluta maxvärdet för digitalt ljud innan det börjar dista och då snackar vi digital dist - not nice. Tanken med en maximizer är att du kan sätta ett "tak" som signalen ej får överstiga. I din maximizer finns det antingen något som heter "output" eller "ceiling" står den på 0 kommer maximizern att pressa signalen så mycket det går under 0dbfs. Jag litar dock inte på mätningen i de flesta DAW då de ofta inte ibland upptäcker peakar som går över 0dbfs. Jag brukar därför backa outputen på min maximizer/limiter till -1 dB för att vara säker. Till sist, använd dina öron när du mastrar. Bli inte så fanatisk över volymen. Högst ljud vinner inte. Det är bara trams. Folk har volymrattar på sina stereos. Pressa upp volymen lite men mosa inte din musik så att andetagen innan en sångfras är lika starka som själva sången 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neandertalaren Postat 7 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 7 januari 2010 Evilrocker - Ja har bara ett audiospår som ja Mastrar, ska ja sänka det isåfall tills det inte clipper vid Masterregeln (den går på rött)? För ja kan inte höra att det distar även om det går på rött, men det kanske hörs längre fram i processen (mp3, konverterat hit o dit, olika stereos?) Hullan - kan man säga att dBFS = Volymen ? -10 på en volymregel = -10 dBFS ? Haha ja känner mig så dum, men vill få bukt med det här en gång för alla ! Har min maximizer output på -2, har hört att de ska va bra. Jo ja använder mina öron, är väldigt noga med att inte förstöra dynamiken för mycket, men vill samtidigt ha så fräsh volym som möjligt. Tack för svar båda två ! Hälsningar Erik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djbolton Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 Visdomen i svaret blir att, inget ljud får ju någonsin överstiga 0dB, varken vid mix, eller mastring. Nu använder inte jag Cubase, men jag misstänker att när det "går på rött" så har du passerat den gränsen. Antagligen behöver du mixa om, och se till att nivåerna är bra. En väldigt snabb tum-regel kan vara att hålla alla enskilda instrument mellan -6dB till -12dB redan från början så har du nog headroom kvar vid mastring. /Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neandertalaren Postat 7 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 7 januari 2010 djbolton - Tack för svar ! Mixen går inte på rött, alla instrument är mellan -3 till -1 , men ja vill gärna ha ett starkt motargument mot att höja volymen över "0db" i mastringen isåfall, för det enda som händer med mina mixar verkar ju vara att dom blir lite högre i volym ?! Ja hör verkligen ingen dist, om ja inte höjer för mycket vill säga. Inte ens när det är nerbouncat. Tycker det är skumt. Men ja kan ju inte ett skit om mastring heller 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 Om det går på rött direkt utan några pluggar på så får du mixa om. Annars om det går på rött när du lägger på pluggar får du ju minska på gain i pluggen och dra ner volymen. En limiter på spåret gör ju (oftast) så att den inte släpper över signaler över nollan, vanligt kan vara att man ställer taket till 0,2 typ på ceiling. Jag vet ju inte alls vilka pluggar du använder nu så det kan vara svårt att säga något exakt. Om du vill få ner stereospåret några db så kan ju vilken trimplugg som helst fixa det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djbolton Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 djbolton - Tack för svar ! Mixen går inte på rött, alla instrument är mellan -3 till -1 , men ja vill gärna ha ett starkt motargument mot att höja volymen över "0db" i mastringen isåfall, för det enda som händer med mina mixar verkar ju vara att dom blir lite högre i volym ?! Ja hör verkligen ingen dist, om ja inte höjer för mycket vill säga. Inte ens när det är nerbouncat. Tycker det är skumt. Men ja kan ju inte ett skit om mastring heller 😆 Men om alla instrument ligger mellan -3 till -1 och med master-regeln på 0dB så låter det som om det skulle kunna slå rött på mastern iallafall... Jag vet ärligt talat inte hur det funkar i Cubase, men i Logic som jag kör, så kan man markera alla kanalreglar och dra ned dem på en gång, så att man får mindre än 0dB på mastern. Ärligt talat så behöver du inte vara rädd för att mixen blir för svag, det fixar nämligen mastringen. /Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 Dra ner mastern tills det inte peakar över 0dBFS över hela RMS-nivån, dvs att du begränsar peakarna så dom bara slår över 0dBFS på transienterna. När du gjort det så provar du att muta tex basen. Om det slutar slå över på mastern när du mutat basen så kan du förskjuta basens transient några ms så den hamnar något efter kicken så att deras transienter inte kommer exakt vid samma tidpunkt. Fortsätt sedan så med alla transientrika signaler så kommer du kunna ha en högre RMS-nivå. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neandertalaren Postat 8 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 8 januari 2010 Alltså, Mixen är klar ! Den går inte på rött nånting, den e lugn, och det finns lite headroom. Ja har exporterat den som audiotrack, och öppnat igen i cubase för att Mastra min mix. Men det är nu som det går på rött (om ja drar upp volymen för högt). Min fråga är egentligen om man ska bry sig om det sålänge det låter bra i högtalarna ? (alltså ingen hörbar digital dist (för tillfället?) även om det Klipper litegrann. Mvh Erik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neandertalaren Postat 8 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 8 januari 2010 Fan ja måse få veta ! SKa man I MASTRINGEN bry sig om att mätaren går på rött, även om man inte hör någon digital dist ? Tacksam för svar, även om vissa sagt emot, Varför ska man isåfall sänka volymen om det inte märks nån skillnad i mixen annat än rent volymmässigt ? Har nämligen för mig att man inte behöver bry sig egentligen... har snackat med nån för aslängesen om detta tror jag... nåja.. Tack ! Mvh Erik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ake Postat 8 januari 2010 Dela Postat 8 januari 2010 Nu kan man ju i cubase lägga effekterna både före och efter regeln. Du har inte lagt limitern efter ? Åke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plankis Postat 8 januari 2010 Dela Postat 8 januari 2010 Ja, man ska verkligen bry sig om mätaren går röd. Den ska aldrig göra det. Limiters och clippers är lösningen på detta problem. En typisk masteringkedja brukar se ut ungefär så här: comp -> clipper -> limiter -> Dither(om nu limitern inte har det. ). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 januari 2010 Dela Postat 8 januari 2010 En typisk masteringkedja brukar se ut ungefär så här: comp -> clipper -> limiter -> Dither(om nu limitern inte har det. ). "clipper"? Man ska aldrig (om man ska vara noga) lägga en limiter om det redan limiterats redan. Det är p g a detta som jag undviker limiters i mixläge. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plankis Postat 8 januari 2010 Dela Postat 8 januari 2010 "clipper"? Man ska aldrig (om man ska vara noga) lägga en limiter om det redan limiterats redan. Det är p g a detta som jag undviker limiters i mixläge. Det är verkligen inte alls samma sak. En clipper klipper som sagt, ingen limitering. Målet med den är inte att få upp volymen utan att klippa bort transienterna som tex virveln har. Att göra så här räddar virvelns punch jämfört med om man bara hade lagt limiter på. Limiters brukar inte gilla transienter och suger ofta bort livet i virveln. Kan rekomendera GClip. Limitern drar man upp volymen med för den funkar bättre till just det. Eftersom man har klippt bort transienten så brukar man kunna få ett ännu högre RMS-värde utan att det låter jätteuselt, jämfört med utan clipper. Men visst vissa får till bra ljud utan clipper också och det är inget konstigt med det tycker jag. Och givetvis ska man inte ha limiters i mixläge. Kanske om man själv tänkt mastra men verkligen inte om man ska låta någon annan göra mastringen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 januari 2010 Dela Postat 8 januari 2010 Det är verkligen inte alls samma sak. En clipper klipper som sagt, ingen limitering. Målet med den är inte att få upp volymen utan att klippa bort transienterna som tex virveln har. Om en limiter inte "klipper topparna", vad gör de då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 januari 2010 Dela Postat 8 januari 2010 Sådana saker som för starka transienter på virveln (eller andra instrument), är för sent att försöka ge sig på vid mastering. Det bör man i stället åtgärda på det enskilda spåret vid mix för att det ska bli bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plankis Postat 8 januari 2010 Dela Postat 8 januari 2010 (redigerat) Om en limiter inte "klipper topparna", vad gör de då? Komprimerar jättejättejättesnabbt har jag för mig... Jag kan inte svara exakt för jag har ingen aning själv, jag vet däremot att det är stor skillnad på dom. Testa själv med GClip. 😛 Sådana saker som för starka transienter på virveln (eller andra instrument), är för sent att försöka ge sig på vid mastering. Det bör man i stället åtgärda på det enskilda spåret vid mix för att det ska bli bra. Tycker du. Jag tycker att masterkompressorn reagerar på ett trevligt sätt när den får reagera på transienten också. Redigerat 8 januari 2010 av Plankis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 9 januari 2010 Dela Postat 9 januari 2010 Komprimerar jättejättejättesnabbt har jag för mig... Jag kan inte svara exakt för jag har ingen aning själv, jag vet däremot att det är stor skillnad på dom. Testa själv med GClip. 🙂 ...en limiter m a o... 😑 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plankis Postat 9 januari 2010 Dela Postat 9 januari 2010 ...en limiter m a o... 😑 ja precis vad jag skulle beskriva för dig också. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neandertalaren Postat 9 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2010 Tack för en mycket givande diskussion ! Jag har iallafall kommit mer på det klara vad gäller mastring... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.