Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Jag har dokumnterade sömnsvårigheter och varit inne på sömnlabb i uppsala i omgångar.

Sömnpiller och grejor blir det förstås men även en hel del meditation eller självhypnos kanske man kan kalla det för.

Du kan koppla bort allt störande och negativa tankespiraler.

Skitenkelt men kräver lite självdiciplin och tålamod.

Ok lyssna på det här....RÄKNA!

Visst låter det skittråkigt?!

Om du har en klocka som tickar lite så kan det hjälpa till, annars så får du köra på andningen bara.

Andas lugnt och avslappnat helst lagom djupt, det ska inte kännas forcerat.

1...Inandning...fokusera på hur siffran 1 ser ut försök se den. Pressa bort alla andra tankar.

Utandning

2...Inandning... fokusera på hur siffran 2 ser ut fokusera så innerligt som du kan. Pressa bort allt annat.

Utandning

3...Inandning...fokusera.

Fortsätt med med det tills du kommer till 15.

Det låter väl inte så svårt va?

Det blir lite mer komplicerat och här kommer självdiciplinen in.

Om du tappar fokus och börjar flyta iväg och börjar att tänka på compressorer, en idiotchef, elak fru eller fula barn eller nåt sånt,

då är det bara att börja om från 1.

Man får inte fuska, det är bara att börja om.

1...Inandning...fokusera på hur siffran 1 ser ut försök se den. Pressa bort alla andra tankar.

Utandning

2...Inandning... fokusera på hur siffran 2 ser ut fokusera så innerligt som du kan. Pressa bort allt annat.

Utandning

Osv

När och om du kommer till 15 så räknar du baklänges ner till ett.

Om det blir för lätt så kan du göra det lite mer komplicerat...

Utandning

Inandning

2...Utandning... fokusera på hur siffran 2 ser ut fokusera så innerligt som du kan. Pressa bort allt annat.

Inandning

Utandning

Osv

Kommer du av dig med andningen så är det bara att börja om.

Fungerar för alla.

En del kan behöva öva lite innan det sitter.

Själv så övar jag ibland när jag väntar på tunnelbanan eller åker buss eller något annat långrandigt.

Vid sådana tillfällen så brukar jag försöka att andas lite djupare och forcera andningen lite grann.

Man blir så härligt avslappnad i kroppen och i huvudet.

Flummigt värre va?

Postat
Japp, det samma här. Jag räknade får men det blev över flera tusen och soluppgången, men inte alls sömn. 😄

Men... klockan 20 på vintras... hehee, det är illusion. Eftersom på sommaren är det redan klockan 21 och då börjar den naturens rytm. Att sömna klockan 22..23 är

väldigt försent. Och är det skillnaden om du sömnar klockan 22 eller klockan 17 om det är mörkt ute just nu? Men på sommaren soluppgången är klockan 3! 🙂

Dessutom en konstigaste sak i världen är att ställa klockan. Och därefter vad händer?!??? På somras provar vi sova vi klockan 23 och på vintras klockan 22?

Men när kommer den mars sista vecka "klipper vi" 1 timme från vart sömn!

Det är möjligt att öva sömna, men inte öva att vakna upp.

Jag menar inte att du ska "kliva upp" på det samma tid utan att du sover hitills du själv vaknar upp -- OBS! ingen väckarklocka. OCh det behöver att du har

alltid extratid för sömn. Om din arbetsdag börjar klockan 6 t.ex. spelar det kanske mindre roll om du sover till

klockan 2 eller 4.

Med andra exempel -- det är som att ha arbetsdag som börjar klockan 11 medan någon andra vaknar up

klockan 8 varje dag, men ibland sover till klockan 10. 😆 Du har extra "headroom" och så slipper du stressa.

Poängen med detta -- sömna väldigt tidigt och vakna upp jättetidigt är att så har du alltid reserv för extrasömn!

Och vi har hålla var sömnrytm på plats alltid oavsett dag eller någon fest. Det går inte.

Och nu om "vanliga"... ;-)

Kan du se... 7..8 timmar att "det räcker" är bara en fusk, eftersom vi har "ingen tid" att sova ordentligt och egentligen sover vi mindre än 7 timmar om vi

vaknar upp på natten även. Dessutom... varför har vi sovmorgoner på lediga dagar endast, men inte på arbetsdagar?! I naturen finns ingen skillnad, och om

du ska arbeta på skogen/landet finns bara kanske liten skillnaden. Så, varför att slita hårt alla dagar med otillräcklig sömn för att prova kompensera detta

på lediga dagar, istället att sömna alltid varje dag så mycket vi vill?! Jag själv föredrar gärna att jag har alltid tidreserv för sömn så att jag kan ha sovmorgonen

vilken som helst dag, men om jag känner bra, vaknar jag upp tidigare.

Dessutom en fenomen jag märkte är att vart sömnbehov varierar mycket beroende på när ligger jag själv -- 8 timmer räcker bara

om jag sömnar INNAN klockan 9. Om jag kan sömna innan klockan 9, behöver jag mindre sömn. Det är något att göra med naturen.

Men om jag sömnar klockan 23 behöver jag 9..10 timmar. Och alltid, om jag sömnar efter klockan

00 behöver jag 11..12 timmar sömn... så, livet var från klockan 14 till 2, när jag var 15 år gammal och det var sommar,

känner någon igen?!

Min "teori" är att tid för att vakna upp kan och får varieras, men tid att sömna måste vara alltid på det samma tid,

och dessutom människa får inte vakna upp p.g.a. klockan utan "nu fick jag lagom sömn".

Så, det är inte någon standard. Sömnbehov är väldigt varierande även om du är vuxen -- om det är sommar och är du frisk, sover du mindre,

på vintras och speciellt med virussäsongen sömnbehov ökar kraftigt -- kroppen kämpar med viruser och bygger upp immunsystem. Medan du är ung behöver du

mera sömn än äldre människor... och dessutom individuella skillnader -- biologisk klocka inuti.

När andra människor vaknar upp klockan 6 och har brådska till klockan 7 tåg, hinner dem knappt äta frukost även. Om jag vaknar upp klockan 3,

har frukost, tid för musik och när det är klockan 7 är det redan lunch till mig. Men även om jag ska sömna från klockan 19 till klockan 5 har jag haft 10

timmar sömn och lagom tid att ha frukost även då!

I alla fall, det är min råd bara och jag är också inte alltid rätt, men det fungerar till mig att bästa hälsa är om jag vaknar upp

alltid när jag har sovit lagom och vaknar upp utan larmklocka.

P.S.: vems idee var att ha festen på tiden när det är bättre att sova istället (nattklubber o.s.v.). Varför inte så att ha dessa

fester INNAN arbetsdag?!? Alltid när jag vaknar upp, om en timme nattklubb är stängt.

Hehee. 😄

Oj vilket inlägg 🙂. Väldigt intressant det du skriver om. Har inte tänkt på det så mycket faktiskt. Men känner igen mig mycket på det nu när jag läser och det stämmer ju 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.