Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Antar att många brukar göra musiken i en session, bounca ut ett stereospår och lägga sången och sen mastra i ytterligare en session?

Jag tänkte höra om ni använder limiter flera gånger?

(Kanske en gång när ni mixar musiken innan sång-pålägg osv)

Nu använder limiter på bas och i vissa fall sång och en limiter på mastern.

När blir det för mycket av det goda?

Tacksam för svar och egna erfarenheter.

Annons
Postat

Jag tycker attt det låter piss med limiter över mastern, så jag brukar endast låta den blinka till ibland så att det inte blir några overshoots.

Postat

Jag använder bara 3 Waves L2-limitrar på mina 3 slutbussar ut från Cubase när jag kör ner materialet som slutmix från ena datorn till andra för att slippa overshoot på några transienter,threshold ligger på -0,3db vilket bara klipper dom översta topparna..

I mixning händer det, beroende på mix, att jag kör mina UAD LA1176 kompressorer på vissa delar för att instrumenten ska sitta bättre i ljudbilden..

På sång blir det i stort sett alltid kompression.

Postat
Antar att många brukar göra musiken i en session, bounca ut ett stereospår och lägga sången och sen mastra i ytterligare en session?

För att vara säker på att kunna anpassa musiken till sången (i stället för tvärtom...), skulle jag aldrig göra en separat musikmix innan jag lägger sången...

Jag håller allt öppet tills allting är färdiginspelat och gör inga mixdowns förrän som ett sista steg - vid slutmix. Enligt min mening kan man inte mastra musiken för sig och sedan musik + pålagd sång. Man måste hålla ihop det som en helhet för att det ska kunna bli så bra som möjligt.

Postat
Jag tänkte höra om ni använder limiter flera gånger?

[...] Nu använder limiter på bas och i vissa fall sång och en limiter på mastern. När blir det för mycket av det goda?

Jag använder nästan aldrig brickwall-limiter i tracking eller mixningsfasen. Några undantag är om jag gör råmixar och inte orkar ha full kontroll på nivåerna eller om jag har problem med ett par starka transienter i en mix.

Det finns flera andra sätt (som enligt mig oftast ger bättre resultat) att kontrollera nivåer, t ex: eq, kompressorer, nivå-automatisering.

Däremot vid mastring tycker jag att brickwall-limiters är ett bra verktyg för att maximera de slutgiltiga nivåerna för en produktion. De där sista dB är svåra att fixa med enbart eq och kompressor på ett snyggt sätt.

Postat

Vid större projekt har jag 2 st arr i SX. Först skapas instrumentalen och sedan läggar jag sången i ett nytt arrangemang. Om jag inte skulle göra det så skulle jag tugga burken med alldeles för många spår.

Kompliserade sånginspelningar kan bli upp till 20-30 (kanske 40) spår och då är det skönt att ha all processorkraft tillgänglig för mixningen av alla körer osv (vilket tar en jävla massa kraft med reverb, delay, kompressorer osv).

Limiter använder jag bara på preampen vid inspelning på all vocal eller instrument. Jag brukar komprimera körerna ganska hårt och en och en annan L2:a här och var för närhetens skull.

Aldrig limiter på masterbussen. Usch!!

Mastring är en annan kategori, vilket jag inte tycker man ska blanda ihop med mixning. :rolleyes:

Postat

Jag brukar först göra marginell limit på exempelvis sången i råmaterialet.

Jag brukar ibland köra limit flera gånger lite hårdare, om exempelvis sången "krockar" med exempelvis gitarren eller andra instrument som arbetar i samma frekvensområde.

När blir det för mycket av det goda?

Två nackdelar med limit är att man höjer brusgolvet rejält samt att effekterna av "kanalläckage" märks mera, musiken får också i vissa fall ett lägre "ljudtryck".

På mastern ska man vara försiktig att köra limit, om man trots allt tänker köra så ska man bara klippa "övertopparna" som inte gör någon relevevant substans till musiken.

För mycket limit på mastern leder ofta till att man får ett sound som kan vara bra i bilen eller i en gammal radio, men det känns ihopklämt på en bra stereo ungefär på samma sätt som många moderna låtar som spelas på radion.

Postat
Nej, ingen limiter på mixen INNAN sången. Däremot EFTER sången är pålagd. Fast då som masttringssteg.

Tro mig om du har en stor svart sångerska med otroligt stor lungkapasitet så kan det vara nödvändigt att koppla in en limiter vid inspelning... annars går fan ljudkortet sönder när hon tar i vid slut refrängen.. :rolleyes:

Postat

Oki, tack för all info!

Nu har jag all musik klar, gjort en mix som jag tagit in i en ny session och lagt sång.

Då följande tankar kom upp när man jobbar med fler sessions.

1. Ska master regeln stå på 0 db i min första session när jag bouncar ut musiken till min sång session för bästa ljud eller lite under?

2. I min sångsession (med musiken som ett stereospår) har jag sen lagt lagt

EQ, C1 sc, 4 bands comp och Limiter. Ska masterregeln så så nära 0 db som möjligt här med? det är oerhört lätta att limitern "pumpar" eller distar sönder musiken.

3. Ska jag istället för mastereffekter i sång session bounca mixen (musik+sångspår= allt i wave) till ytterligare en ny session för masterings effekterna? Blir det någon skillnad på ljudkvaliten eller hur allt "smälter ihop"?

4. eller :-).. ska jag vänta med alla master effekter till jag lagt upp alla låtar på en demo i wavelab? jag kör pro tools pc 6.4

Postat
Oki, tack för all info!

Nu har jag all musik klar, gjort en mix som jag tagit in i en ny session och lagt sång.

Då följande tankar kom upp när man jobbar med fler sessions.

1. Ska master regeln stå på 0 db i min första session när jag bouncar ut musiken till min sång session för bästa ljud eller lite under?

2. I min sångsession (med musiken som ett stereospår) har jag sen lagt lagt

EQ, C1 sc, 4 bands comp och Limiter.  Ska masterregeln så så nära 0 db som möjligt här med? det är oerhört lätta att limitern "pumpar" eller distar sönder musiken.

3. Ska jag istället för mastereffekter i sång session bounca mixen (musik+sångspår= allt i wave) till ytterligare en ny session för masterings effekterna? Blir det någon skillnad på ljudkvaliten eller hur allt "smälter ihop"?

4. eller :-).. ska jag vänta med alla master effekter till jag lagt upp alla låtar på en demo i wavelab? jag kör pro tools pc 6.4

1. Vid en bounce eller mixdown ska alltid masterregeln/masterbussen optimeras så nära nollan som möjligt (ej över).

2. Om du inte har lagt effekterna på masterregeln (vilket du inte heller bör göra) se 1.

3. Musik och sångspåret skulle du i detta fall enklast mixa ihop och nu har du din slutmix dvs "original master" skapad.

4. Master effekter använder du dig egentligen bara av när du själv ska ge dig på att mastra, det kan bli riktigt bra om man vet vad man gör. Men likaså riktigt dåligt om du inte vet vad du gör..

Postat (redigerat)
I min sångsession (med musiken som ett stereospår) har jag sen lagt lagt EQ, C1 sc, 4 bands comp och Limiter.  [...] det är oerhört lätta att limitern "pumpar" eller distar sönder musiken.

Undvik att limitera materialet. Limiter är inget universalverktyg för att få saker att låta bättre, däremot starkare. Och ju starkare den jobbar, desto större risk för pumpande och distande ljud.

Edit: förtydligade

Redigerat av joachime
Postat

Enligt min mening kan man inte mastra musiken för sig och sedan musik + pålagd sång.

Det är ju många numera som faktiskt mastrar olika "paket". Om du lämnar in material till någon som ska mastra så får man oftare frågan om man har tex trummorna på ett stereospår, gitarr+bas på ett och kanske sång med körer på ett tredje stereospår.

Nu säger jag inte att alla jobbar så eller att det är bäst att jobba så heller......men det blir allt vanligare.

Jag provade själv att göra en mastring på trummorna och en annan för det övriga o sen "smälla" ihop materialet. En fördel var ju faktiskt att jag ville "krispa" till virveln lite i trumljudet och kunde då göra det utan att sången skulle bli för vass, så på så sätt var det positivt. Men det gäller ändå att lyssna på allt tillsammans så att det inte är något som sticker iväg.

Postat

Till staf:

Blir det någon skillnad om jag lägger master FX på master regeln i sång sessionen (som du beskrev) gentimot att öppna ytterligare en session för mastering på ETT stereospå i tex wave lab?

(När musik och sång är mixad)

Postat
Till staf:

Blir det någon skillnad om jag lägger master FX på master regeln i sång sessionen (som du beskrev) gentimot att öppna ytterligare en session för mastering på ETT stereospå i tex wave lab?

(När musik och sång är mixad)

Alltså, jag skulle personligen skilja mastring från övriga mix arrangement. Göra först en sk "original master" bounce/mixdown. Det rekomenderar jag starkt att du alltid har orginal mastern om du skulle behöva den i framtiden typ.

Om du vill mixa/mastra och spela in sång i en och samma arrangment så är ju inte det helt omöjligt, fast du kommer vara begränsad med CPU (även om du har en burk på tex P4 3.5Ghz med typ 2 gig ram).

• 2 veckor senare...
Postat

Jag har kommit fram till detta efter mycket prövande fram och tillbaka..

Kör Pc PT 001 6.4 (en vecka till)

En session kallad t.ex. "Dr. Love" med musiken, sen döper jag om session med tillägget mix och drar/fixar alla tidsförskjutningar på Pluggarna med rätt antal samples.

Öppnar en ny session kallad "Dr. Love med tillägget vox.

Därefer importerar jag musiken, lägger sången och masterpluggarna

(inte på mastern) och tar bort masterregeln. (Japp ;-) har med pre/post regel att göra.

Importerar stereospåren till wave labb och sänker 0,1 db och städar/fixar tiden mellan låtarna.

Detta är som sagt inte "THE way" att göra det för alla men jag hoppas det kan vara till någon hjälp.

Vad tycker maestro Chris B? 😏

• 4 veckor senare...
Postat

För att vara säker på att kunna anpassa musiken till sången (i stället för tvärtom...), skulle jag aldrig göra en separat musikmix innan jag lägger sången...

Jag håller allt öppet tills allting är färdiginspelat och gör inga mixdowns förrän som ett sista steg - vid slutmix. Enligt min mening kan man inte mastra musiken för sig och sedan musik + pålagd sång. Man måste hålla ihop det som en helhet för att det ska kunna bli så bra som möjligt.

håller med. Låter ganska oklippskt att mixa separat.

jag gillar att använda 1176:an på bas o sång etc.

Sen kan man slutligen köra t ex PSP vintage warmer på mixen

Postat

Det händer att jag lägger en limiter på en buss där jag lagt baskanalerna. På en rockmix med ett stort (i ljudbild) trumset så tycker jag det är viktigt att basen är stadig för att mixen ska kännas bra. Annars så använder jag limiter sist i kedjan när jag mastrar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.