Guitar Nilsson Postat 6 januari 2010 Postat 6 januari 2010 Så här smidigt packar jag allt jag behöver för att spela in en kör på tio tjejer plus pianissa i Söderala kyrka. Det mesta av kabeldragningen är gjord redan hemma så jag räknar med att montera upp allt på en kvart eller fortare. I plyfalådan finns långa elkablar o reserv micksladdar. Stativ är det enda som tillkommer. Plyfalådan får även tjänstgöra som studiomöbel framför en kyrkbänk. Tjejerna står som tur för mig, alltid i en halvcirkel o sjunger, de brukar liksom alla tjejkörer ha problem med att sopranerna låter starkare än altarna, det ska jag försöka räta upp lite på inspelningen. Huvudmick blir en mono NT2-A som jag kopplar genom Aphex 230 preampen, kommer att använda den svinbra kompressorn som sitter i den också. Höll nyss på att testa micken i omni-läge. Man kan snacka från vilket håll som helst och det låter likadant och lika starkt, även ovanifrån, inte bara runt åt alla håll om den sitter normalmonterad. Tom under micken, på golvet, med hela elektronik-klunsen som membranen sitter på i vägen, låter det lika vad jag kunde höra på rossligt snack i alla fall. För att få stereo och kunna höja altstämmorna lite i mixen tar jag två NT1-A genom Tascamportans egna preampar. Pianot spelar jag in med två CM3, det har jag gjort förr med lyckat resultat. Blir inte inspelningen bara tok och skandal lägger jag ut nån låt. Sticker iväg om ungf två timmar, det är 20 minusgrader, hoppas jag inte fryser ihjäl i kyrkan. Får kanske ta med även en "bandyportfölj"... 😉
Guitar Nilsson Postat 6 januari 2010 Trådstartare Postat 6 januari 2010 Nu är det inspelat. Blev inte nå värst vidare. Det var ett reverbeko tyg 3 ggr så stort å långt som i normala kyrkor. Mickade flygeln underifrån ca 15 cm från, men det låter som om mickarna står 50 meter bort, i en kaklad kulvert! 😄 Flygeln var märkligt dov också, även på ovansidan med locket öppet, och med huvet nere i lådan . En och annan låt blev nog godkänd ändå. Kören omgrupperade friskt hela tiden, ibland stod de skapligt bra till i förhållande till mickarna ibland inte. Med lite eq kanske hälften är värt att spara.
Anders F Postat 6 januari 2010 Postat 6 januari 2010 Nu är det inspelat. Blev inte nå värst vidare. Det var ett reverbeko tyg 3 ggr så stort å långt som i normala kyrkor. Mickade flygeln underifrån ca 15 cm från, men det låter som om mickarna står 50 meter bort, i en kaklad kulvert! 😄 Flygeln var märkligt dov också, även på ovansidan med locket öppet, och med huvet nere i lådan. En och annan låt blev nog godkänd ändå. Kören omgrupperade friskt hela tiden, ibland stod de skapligt bra till i förhållande till mickarna ibland inte. Med lite eq kanske hälften är värt att spara. Tråkigt att höra att det inte gick sådär kanon, men man får se det som att man lär sig nya saker för varje situation man hamnar i. Hoppas du kan få ut något gött av materialet iaf. MVH Anders
Guitar Nilsson Postat 10 januari 2010 Trådstartare Postat 10 januari 2010 (redigerat) Mixade ihop konserten idag. Rymdljudet i en stenkyrka med fyra kor är enormt. Det låter som att mickarna sitter i andra änden av kyrkan fast de är ganska nära. Den fina ganska stora flygeln var knepigt dov tycker jag. Jag flyttade CM3orna till undersidan eftersom de ville kunna stänga locket på vissa låtar, men den var typ lika dov på ovansidan med locket öppet. Jag tjatade en del på solisterna i förväg att stå nära mickarna, men de har nog noll vana av inspelningar så det funkade inget vidare, förutom i det som jag länkar till här. Annica Karlsson heter solisten, hon är tämligen grym på att sjunga. Sången går genom två NT1-A, panorerade lite lagom isär och en NT2-A i mitten. När man satt i kyrkbänken och lyssnade som vanligt ekade det typ sju ggr värre ändå än på inspelningen, det är ju en tröst. Eq-ade bort en del av kyrkans mummelefterklang. Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 10 januari 2010 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 10 januari 2010 Trådstartare Postat 10 januari 2010 Bump. Ingen som vill klaga? Nåt måste väl vara fel? Eller bra... Your browser does not support the HTML5 audio tag
engson Postat 11 januari 2010 Postat 11 januari 2010 (redigerat) Solosången låter krispigt och klart... nästan för nära. Pianot är som du säger för dovt och murrigt (fast det låter mkt bättre i lilla introt innan sången börjar). Körinsatsterna är för låga jämfört med solosången. (sen gillar jag inte låten... men det är en typ parentes... 😉 ) edit: det låter som om tjejen sjunger skjuta istället för skydda... 😆 Redigerat 11 januari 2010 av engson
Mojje Cruncher Andersson Postat 11 januari 2010 Postat 11 januari 2010 Sitter och lyssnar... Jag tycker det är en fantastiskt skön inspelning som fångar stunden. Lite deessing på sången så är du hemma och klar. Att pianot är dovt känner jag inte är ett problem. Man hör ju vad som spelas! Bra jobbat! /Cruncharn'
Guitar Nilsson Postat 11 januari 2010 Trådstartare Postat 11 januari 2010 Sitter och lyssnar... Jag tycker det är en fantastiskt skön inspelning som fångar stunden. Lite deessing på sången så är du hemma och klar. Att pianot är dovt känner jag inte är ett problem. Man hör ju vad som spelas! Bra jobbat! /Cruncharn' Fångar stunden... Det var ju det som var meningen. Ska överlämna cdn till en i kören idag. De kanske tycker lika. Somligt blev mkt sämre än det här, men då försvann de riktigt långt bort från mickarna.
storpo Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Fångar stunden... Det var ju det som var meningen. Ska överlämna cdn till en i kören idag. De kanske tycker lika. Somligt blev mkt sämre än det här, men då försvann de riktigt långt bort från mickarna. Tjena! Jag har ju mest synpunkter på min sånginsats...men jag måste säga att jag är förvånad över hur bra ljudet blev. Förutsättningarna var ju som sagt inte de bästa. Tänker på akustiken i kyrkan bla. Nästa gång får du riva i ang hur vi står i förhållande till mikrofonerna. 😕 Tror inte alla uppfattade det... Det vore jättekul om du ville komma fler ggr. Du får ha oss som "försökspersoner".. /Annica
Radiogossen Postat 19 januari 2010 Postat 19 januari 2010 Precis sånt här som jag gillar! Både att lyssna på men mest att spela in. Känsligt och fint pianospel och en mycket bra solist. Kören är svår att ge omdöme om. Jag tyckte att det i stort lät bra. Men. Lite kritik (utifrån min smak): Lite för stor skillnad på ljuden från solisten, kören och pianot. Alla tre har olika karaktär och låter som om de är inspelade på olika platser. Exempelvis har pianot stor stereobredd medan solisten är parkerad i mitten. Solisten finns mycket nära medan kören anas längst bort i kyrkan. Jag skulle ha provat med ett stereo-par framför hela ensemblen som huvudmikar och sedan förstärka mixen med de andra. Kanske lite fasproblem men går nog att komma runt med rätt antal millisekunders fördröjning. Kjell
Guitar Nilsson Postat 19 januari 2010 Trådstartare Postat 19 januari 2010 Tjena! Jag har ju mest synpunkter på min sånginsats...men jag måste säga att jag är förvånad över hur bra ljudet blev. Förutsättningarna var ju som sagt inte de bästa. Tänker på akustiken i kyrkan bla. Nästa gång får du riva i ang hur vi står i förhållande till mikrofonerna. 😛 Tror inte alla uppfattade det... Det vore jättekul om du ville komma fler ggr. Du får ha oss som "försökspersoner".. /Annica Såg först nu att du skrivit här, solist-Annica. Man kan som inspelningtekniker inte härja för mycket en sån där gång. Ni var ju där mestadels för att sjunga för den publik som kommit dit, inspelningen blev bara som en liten biprodukt. Finns det nåt mer irriterande än tekniker som säger att man gör allt fel? Det bästa vore att spela in er när ni repar, så man kan ta en låt i taget och rikta om både er och mickarna beroende på om det är solist eller inte. Ni har väl många låtar som inte är julsånger också. En cd skulle ni ha och sälja...
Guitar Nilsson Postat 19 januari 2010 Trådstartare Postat 19 januari 2010 Precis sånt här som jag gillar! Både att lyssna på men mest att spela in. Känsligt och fint pianospel och en mycket bra solist. Kören är svår att ge omdöme om. Jag tyckte att det i stort lät bra. Men. Lite kritik (utifrån min smak): Lite för stor skillnad på ljuden från solisten, kören och pianot. Alla tre har olika karaktär och låter som om de är inspelade på olika platser. Exempelvis har pianot stor stereobredd medan solisten är parkerad i mitten. Solisten finns mycket nära medan kören anas längst bort i kyrkan. Jag skulle ha provat med ett stereo-par framför hela ensemblen som huvudmikar och sedan förstärka mixen med de andra. Kanske lite fasproblem men går nog att komma runt med rätt antal millisekunders fördröjning. Kjell Kul med lite åsikter! P Flygeln spelade jag in nära, ca 10 cm ifrån på undersidan, ändå låter den så långt borta. Flygeln låter ju lite in i de tre sångmickarna också på den här mixen, men lyssnar man på enbart flygelmickarna låter det ändå "långt bort". På andra låtar inspelade samtidigt hör man kören mer i sån stereo som du antagligen tänker på. Jag hade ett stereopar framför kören ca tre meter från varandra, körens bredd är grovt gissat fem, sex meter. Sen hade jag en tredje mick i mitten framför kören. Flygeln var placerad till vänster om kören så att ha ett stereopar mickar för både flygel o kör hade blivit skumt, mest flygel tv och kören åt andra hållet. Jag kanske ska ta och ladda upp nån av de andra låtarna också, där det är kören i sin helhet som sjunger.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.