Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har i min ägo en svensk transistorförstärkare som heter Nilson.

Den är ohyggligt fulsnygg. Träfärgad med en rottingfront (!).

Skulle platsa i vilket välsorterat IKEA-hem som helst.

Tror att den möjligtvis byggdes i Sverige i slutet av 70-talet eller början av 80-talet.

Ska ta en bild nästa gång jag är uppe och repar då den just nu står i replokalen.

Jag har funderat på att sälja den, men lyckas inte hitta någon info om den någonstans på webben trots ihärdigt sökande.

Är ju lite svårt eftersom den antingen bara är skräp, eller så är det en raritet...:-)

Vore jättekul om någon här visste något mer om förstärkaren i fråga: När och var den byggdes, om den har något värde osv...

Annons
Postat

Jag har också en Nilsson solid state förstärkare som jag köpte julen sjuttitre. Jag har den kopplad till en FBT högtalare med två tolvor i. Den byggdes av Göran Nilsson när vi gjorde lumpen på artelleriets kvartermästarskola på A9 i Kristinehamn. Han bodde nånstans i Öster-Västergötland, om jag hittar några gamla papper kan jag få mer info.

Jag blir ju nyfiken på var du har fått tag på din, vad jag vet byggde han väl mest till bekanta.

Postat
Jag har också en Nilsson solid state förstärkare som jag köpte julen sjuttitre. Jag har den kopplad till en FBT högtalare med två tolvor i. Den byggdes av Göran Nilsson när vi gjorde lumpen på artelleriets kvartermästarskola på A9 i Kristinehamn. Han bodde nånstans i Öster-Västergötland, om jag hittar några gamla papper kan jag få mer info.

Jag blir ju nyfiken på var du har fått tag på din, vad jag vet byggde han väl mest till bekanta.

Kan det vara samma månntro?

Jag minns faktiskt att jag såg den Nilson (OBS stavningen) som jag har i en katalog med musikinstrument som fanns i början av 80-talet.

Minns inte vad katalogen hette dock.

Köpte faktiskt mitt ex hos en musikhandlare här i Eskilstuna, Hammar Musik någon gång i slutet av 1980-talet.

Sökte efter något riktigt annorlunda och hittade det helt definitivt...:-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.