Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Om det hade varigt en riktig trummis som spelats in så hade spåren låtit exakt likadant varje gång man exporterade så ja, det är mer naturligt än att det slumpas fram olika varianter vid varje export.

Eller ser man på det såhär: När trumpluggen ligger på en kanal och "arbetar" är det som en "virtuell trummis" som spelar varje gång du kör igenom låten. Och ställer man in pluggen på vissa slumpmässiga grejer såsom att välja olika samplingar vid samma velocity, eller någon form av "random quantize", som också ofta finns, så blir det ju olika resultat varje gång låter körs igenom. Precis som när en trummis spelar samma låt två gånger.

Vill man "bränna in" det den "virtuella trummisen" spelar är det ju bara att exportera till rena audio-spår, så slipper man det bekymmret 😳 Då har man en exakt version som aldrig ändras vid varje mixdown...

Redigerat av Limpan
Annons
Postat (redigerat)
Om det hade varigt en riktig trummis som spelats in så hade spåren låtit exakt likadant varje gång man exporterade så ja, det är mer naturligt än att det slumpas fram olika varianter vid varje export.

Kanske ska nämna att det rör sig om väldigt små skillnader inom samma velocity layer. Man kan ju alltid bounca ut trummorna som audio om man tycker det är läskigt med slumpfaktorn 😆

EDIT: Limpan hann före ☺️

Redigerat av jarlo
Postat

Men ni är alltså flera stycken här som är överens om att det kvalitetsmässigt är bättre att exportera offline än att göra det i realtid?

Gäller detta även om jag använder VSTis som EZdrummer?

Intressant, har alltid varit säker på att realtid är det som gäller. Har man tid att vänta så blir det bättre då allting liksom går mer sakta och korrekt 😆 Så fel man kan ha som glad amatör...

Gilbert, du säger alltså att datorn/cubase har mer tid på sig att räkna ihop all information från insertpluggar och sendar när man exporterar offline?

Postat
Men ni är alltså flera stycken här som är överens om att det kvalitetsmässigt är bättre att exportera offline än att göra det i realtid?

Gäller detta även om jag använder VSTis som EZdrummer?

Intressant, har alltid varit säker på att realtid är det som gäller. Har man tid att vänta så blir det bättre då allting liksom går mer sakta och korrekt 😛 Så fel man kan ha som glad amatör...

Gilbert, du säger alltså att datorn/cubase har mer tid på sig att räkna ihop all information från insertpluggar och sendar när man exporterar offline?

När man lyssnar på det i realtid och man har maxat projektet, så att det ibland börjar hacka/klippa när datorn jobbar på helvarv, bör det bli samma sak när man exporterar i realtid... Av den anledningen är det nog en bra idé att exportera offline eftersom datorn kan ta precis så mycket tid på sig som den behöver, är det en tung passage kan den ta lite extra tid där för att bearbeta allt istället för att den börjar stamma och man får en sabbad export. I realtid måste den räkna ut precis allt som händer just då...

Dock märkte jag när jag bouncade några spår med EWQL häromdagen(grymt med freewarepluggen förresten, har varit sugen i ett par månader på att prova och nu kom tillfället) att den började spöka när man körde offlineexport - däremot var det problemfritt i realtid. Kan ha med min dator att göra, men då jag gjorde det i ett eget projekt utan några som helst andra pluggar eller spår borde den kunna driva EWQL problemfritt kan man tycka. Har inte hänt med någon annan plugg vad jag kan komma på dock!

Problemet ligger alltså mest hos olika VSTi's och saker som phasers som inte reagerar likadant varje gång... Dock verkar olika pluggar vilja ha det på olika sätt, vilket komplicerar det. Så länge man har spåren bouncade är det nog inga problem, det enda jag brukar exportera med instrumentpluggen igång är EZ Drummer då jag för tillfället tycker det är det smidigaste sättet att hantera den.

Postat

Jag var tvungen att testa detta i självlärningssyfte. Exporterade samma sak två gånger och fasvände den ena. Då det bara var ljudspår inblandade blev det absolut tystnad vilket innebär att båda ljudfilerna var identiska. När trummorna sedan kom igång så lät det, vilket bekräftar att i alla fall den trumpluggen jag använder (superior drummer 2.0) slumpar fram olika slag vid olika exporteringar.

Postat
Jag var tvungen att testa detta i självlärningssyfte. Exporterade samma sak två gånger och fasvände den ena. Då det bara var ljudspår inblandade blev det absolut tystnad vilket innebär att båda ljudfilerna var identiska. När trummorna sedan kom igång så lät det, vilket bekräftar att i alla fall den trumpluggen jag använder (superior drummer 2.0) slumpar fram olika slag vid olika exporteringar.

åhå! Gött med lite konkreta bevis =)

Det e bra att veta sånt här ju, har inte tänkt så mkt på det innan.

pme (oregistrerad)
Postat
Jag menar att något som vi upplever som slump kanske egentligen inte är slump i dess korrekta form. En dator kan t ex aldrig ge äkta slump då en dator aldrig gissar.

Men det kan kanske hända att AD väljer olika samples på ett för oss slumpmässigt vis men det tycker jag samtidigt vore lite konstigt p g a just detta att det blir olika resultat i exporterna. Vore det inte bättre om programmet valde olika samples men i samma "slumpade" ordning varje gång?

Nu är du lite väl slarvig. En matematisk algoritm kan inte ge äkta slump, men en dator har ofta kopplingar till omvärlden

som kan ge slump. Kan man mäta tiden mellan två tangent nedtryckningar, eller tiden mellan två inkommande paket från internet. Adderar man sedan dessa till slumpen medans dator kör så får man bra slump, tyvärr är den slumpen ganska begränsad i sin bandbred. Har man tex ett ljudkort så kan man använda det termiska bruset i AD omvandlaren och behovet är så stort att många processorer idag har inbyggd hårdvara för att generera äkta slump, så slump idag är viktigt för att få till säkra internetförbindelser. Om realtime ner mixningar. I VST systemet så finns det 3 moder. Realtime,Prefetch,Offline. Dee flesta pluggins använder nog samma algoritmer i alla varianter. Men jag vet att tex Kontakt använder sig av en bättre interpollation av sampledata när man kör offline än när man kör realtime. Man kan även använda sig av en djupare look-a-head vid offline än realtime. Men jag tror nog att de flesta användare vill att det ska låta exakt lika som när man jobbar med prylarna i realtid. Men kör man i realtid så måste pluginen vara klar i tid så har man hög last på tex en disk så blir det knaster pga av underruns i ljudströmarna.

Postat

Att exportera ur en DAW blir inte exakt lika varje gång. Däremot blir en digital kopia exakt lika varje gång.

Sitter du med Windows som operativsystem är detta enkelt att kolla upp. Det finns nämligen ett Dos kommando som heter FC (File Compare) du kan köra och jämföra filer med.

Välj kör på startmenyn och skriv cmd för att få upp ett dosfönster. Skriv "fc /?" för att få upp hjälpen om hur du skall köra kommandot.

Postat

Men det är alltså ingen faktisk skillnad på ihopräkningen som görs vid offline eller realtime? Utan datorn får alltså mer tid på sig vid offline om det skulle vara en svår passage?

Jag är fortfarande skeptisk till att köra offline när man har trumpluggar som ez drummer igång, det går liksom för snabbt för att det skulle vara bra, haha...

Det "känns" liksom bättre och mer "real" när det görs i realtid

Someone enlighten me and explain please!

Postat

Det blir ingen skillnad. Det är ettor och nollor som gör det de ska göra oavsett om du bouncar offline eller i realtid.

Så. You've been enlightened.

Postat

Precis!

Det är som med CDR-skivor. I början var det säkrast att bara bränna i 1X om man ville ha godkänd kvalitet på audioskivor och det är fortfarande många som tror att det gäller, men idag är brännarna och skivorna mycket bättre, så att man kan köra betydligt snabbare utan att riskera någon försämring. Med bränningen är det visserligen större risker eftersom det också handlar om mekanik, men i datorn blir det alltid likadant oavsett hastighet. Enda gången man måste köra mixdown i realtid, är om man har externa effekter som också ska med... 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.