Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kanske konstig fråga men jag har alltid haft en skum fobi mot att öppna projekt och exportera om i tron om att det inte blir exakt likadant igen 🙂 Jag vet att det är bara är en samling ettor och nollor som sätts samman och att det inte alls fungerar som i den analoga världen där ett mixerbord t ex kan ha en dålig dag...

Men jag menar ungefär såhär: Jag är klar med en mix och kör en export i realtid.

Lyssnar sedan på mixen och känner att yes allting sitter och det låter gött och fint och allt det där. Dessvärre hittar jag någon liten detalj som stör mig som jag bara måste rätta till. Om jag då öppnar projektet igen och bara rättar till denna lilla detalj men låter alla andra reglage vara, blir den nya exporten likadan? (naturligtvis bortsett från den ändrade detaljen)

Kan jag vara säker på att allt det andra som jag inte rört kommer låta likadant som i den första exporten?

Bara ett hjärnspöke?

Alltså: Om man exporterar - stänger ner cubase helt - öppnar igen och exporterar och gör så 5 gånger - kommer man att få 5 identiska wav-filer?

Annons
Postat
Kanske konstig fråga men jag har alltid haft en skum fobi mot att öppna projekt och exportera om i tron om att det inte blir exakt likadant igen 🙂 Jag vet att det är bara är en samling ettor och nollor som sätts samman och att det inte alls fungerar som i den analoga världen där ett mixerbord t ex kan ha en dålig dag...

Men jag menar ungefär såhär: Jag är klar med en mix och kör en export i realtid.

Lyssnar sedan på mixen och känner att yes allting sitter och det låter gött och fint och allt det där. Dessvärre hittar jag någon liten detalj som stör mig som jag bara måste rätta till. Om jag då öppnar projektet igen och bara rättar till denna lilla detalj men låter alla andra reglage vara, blir den nya exporten likadan? (naturligtvis bortsett från den ändrade detaljen)

Kan jag vara säker på att allt det andra som jag inte rört kommer låta likadant som i den första exporten?

Bara ett hjärnspöke?

Alltså: Om man exporterar - stänger ner cubase helt - öppnar igen och exporterar och gör så 5 gånger - kommer man att få 5 identiska wav-filer?

Yes, det blir exakt likadant varje gång sålänge du inte ändrar något... Rent logiskt tycker jag??

Postat

Skulle säga att nej, det blir inte likadant. Inte med tron ( eller rädslan ) att det kommer bli annorlunda. Då kommer du nog lyssna annorlunda.

Låt gå för det - det går väl ändå inte att göra något åt. Mixa och var glad.

Om du vill övertyga dina känslor med förnuft så lägg in dom i ett DAW och fasvänd. Jag skulle bara köra på, hakuuna matata liksom.

Postat
Yes, det blir exakt likadant varje gång sålänge du inte ändrar något... Rent logiskt tycker jag??

Inte nödvändigtvis. I Addictive Drums t.ex. så hoppar den ju mellan olika samplingar när samma not med samma velocity triggas flera gånger, så det blir lite olika från gång till gång. Sen finns det väl phaser-effekter som ligger och sveper hela tiden, d.v.s som inte går tillbaka till noll när man kör låten från början?

Postat
Varför exportera i realtid?

Outboards 😉 De måste du väll expotera i realtid om du inte har spelat in dem på ett audiospår?

MVH

Anders

Postat

Nu har jag iofs inte kört någon outboard i detta projektet men jag har alltid exporterat i realtid...

Har hört någon gång för hundra år sedan att det är bättre/mer stabilt ??? Det kanske inte spelar någon som helst roll?

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat
Nu har jag iofs inte kört någon outboard i detta projektet men jag har alltid exporterat i realtid...

Har hört någon gång för hundra år sedan att det är bättre/mer stabilt ??? Det kanske inte spelar någon som helst roll?

Inte idag iaf. Om du inte använder DSP-kort kanske. Det kanske är olika. Skulle jag använda mitt vid mix skulle jag behöva köra realtid.

Postat

Snarare tvärt om.

Postat
Snarare tvärt om.

Utveckla gärna Gilbert

Jag kan ingenting om det utan det är bara något jag hört för länge sedan av en osäker källa. Du har med all säkerhet rätt men det hade varit intressant att veta lite mer om saken i fråga

Postat

I offline-läge så tar datorn ”den tid den behöver” på sig att rakna ihop allt men om man kör i realtid så kan saker hända om systemet jobbar på gränsen av sin förmåga.

Postat
Inte nödvändigtvis. I Addictive Drums t.ex. så hoppar den ju mellan olika samplingar när samma not med samma velocity triggas flera gånger, så det blir lite olika från gång till gång. Sen finns det väl phaser-effekter som ligger och sveper hela tiden, d.v.s som inte går tillbaka till noll när man kör låten från början?

Det förstås, tänkte inte så långt. Det är dock smådetaljer som på det stora hela inte borde göra nån hörbar skillnad, kan man tycka.

Jag exporterar också alltid i realtid! ...men det är inte för jag inte kan göra nått annat... 😉

...ProTools, skärp er 🙂

Postat

Kan någon som vet bekräfta detta? Det känns lite flummigt om det inte blir samma sak varje gång.

Postat

Jag har också för mig att det alltid blir lite sämre när man kopierar, även om det är helt digitalt. Om jag gjort en bra mix och bränner den till en cd, blir det verkligen exakt samma som orginal stereospåret?

Postat
Jag har också för mig att det alltid blir lite sämre när man kopierar, även om det är helt digitalt. Om jag gjort en bra mix och bränner den till en cd, blir det verkligen exakt samma som orginal stereospåret?

Vet inte om jag förstod frågan men en digital kopia är en exakt kopia av originalet.

Postat
Kan någon som vet bekräfta detta? Det känns lite flummigt om det inte blir samma sak varje gång.

Det är väl inte så konstigt... tänk dig en plugg som t.ex. slumpar ut värden varje gång den triggas...

Postat
Det är väl inte så konstigt... tänk dig en plugg som t.ex. slumpar ut värden varje gång den triggas...

Tror det är en fråga om definition av "slump".

Postat
Åh... definiera...

OK, börja du.

Jag menar att något som vi upplever som slump kanske egentligen inte är slump i dess korrekta form. En dator kan t ex aldrig ge äkta slump då en dator aldrig gissar.

Men det kan kanske hända att AD väljer olika samples på ett för oss slumpmässigt vis men det tycker jag samtidigt vore lite konstigt p g a just detta att det blir olika resultat i exporterna. Vore det inte bättre om programmet valde olika samples men i samma "slumpade" ordning varje gång?

Postat

Kan inte någon med AD måla upp en virvel med samma velocity på alla slag och rendera detta (off line) två gånger efter varandra och lägga upp (okomprimerat t ex 24bit / 44,1kHz) så kan vi kolla hur det ter sig?

Postat

Det är alltså i teorin möjligt att man i ett fall renderar ut en låt och ligger precisunder 0 dBFS men nästa rendering (p g a annan virvelsampling som denna gång interagerar i fas med något annat element i mixen) så klipper plötsligt mixen? Känns en smula olustigt…

Postat

Slumpgenereringen i datorer utgår från klockan och en drös andra faktorer om jag inte kommer ihåg fel - och slumpgenereringen har ingen koppling alls till när du trycker på play eller påbörjar en export.

Formellt sett så är det däremot inte "äkta" slump, men för oss som inte är vetenskapsmän, så är det ändå slump eftersom det blir olika från en gång till nästa när det "slumpas" fram saker.

När det handlar om en mixdown utan sådana slumpfaktorer inblandade, så blir det däremot precis samma resultat varje gång man gör en export.

Postat

Ja, det blir exakt samma. Det är därför det är så mycket rabalder kring fildelning... 😐

Postat
När det handlar om en mixdown utan sådana slumpfaktorer inblandade, så blir det däremot precis samma resultat varje gång man gör en export.

Men nu verkar det ju faktiskt vara så att det "slumpas" fram olika samplingar så resultatet skulle då skilja sig från en export till en annan. Knasigt men det verkar inte vara bättre.

Postat (redigerat)

CITAT (Claes @ 2010-01-07, 11:40)

Hörde för ett par år sedan att man inte ska bounca ner alltför mycket i Logic eftersom det skulle färga ljudet något vid varje nedmixning. Jag tyckte att det lät lite hum-bug om det eftersom jag resonerade att nedmixningen görs ju digitalt, alltså inga förluster eller tillägg på vägen.

Men härom veckan såg jag detta klipp på youtube som visar hur Logics EQ lägger till information vid nedmix.

Lite segt i början men dra fram klippet till runt 2:30

http://www.youtube.com/watch?v=fLcWfvVXY0g...feature=related

Redigerat av JimBeam
Postat
Men nu verkar det ju faktiskt vara så att det "slumpas" fram olika samplingar så resultatet skulle då skilja sig från en export till en annan. Knasigt men det verkar inte vara bättre.

Med vissa pluggar/VSTi är det kanske så - men om man inte använder sådana, utan tar andra pluggar/VSTi där det inte slumpas något, så kan man sluta fundera på det. 😐

Postat

Men... Jag vet 😳

(se min signatur)

Postat

Egentligen är det komiskt... Först anmärker "alla" på att det inte finns någon tillräckligt bra [t.ex. trum-]plugg med (om än fejkad) mänsklig "feeling", även om den "slumpar" anslagen. Sedan tycker vi att samma plugg är knasig för att den har fräckheten att inte "spela" om EXAKT samma skit när man väljer att mixa ner/bouncea två eller fler gånger.

Postat
Egentligen är det komiskt... Först anmärker "alla" på att det inte finns någon tillräckligt bra [t.ex. trum-]plugg med (om än fejkad) mänsklig "feeling", även om den "slumpar" anslagen. Sedan tycker vi att samma plugg är knasig för att den har fräckheten att inte "spela" om EXAKT samma skit när man väljer att mixa ner/bouncea två eller fler gånger.

Om det hade varigt en riktig trummis som spelats in så hade spåren låtit exakt likadant varje gång man exporterade så ja, det är mer naturligt än att det slumpas fram olika varianter vid varje export.

Postat
Med vissa pluggar/VSTi är det kanske så - men om man inte använder sådana, utan tar andra pluggar/VSTi där det inte slumpas något, så kan man sluta fundera på det. 😄

Killen i you-tube klippet menar ju att information dessutom läggs till slumpmässigt också...

Känns ju lite skrämmande att Logics egna EQ verkar bete sig så, samt på nån waves EQ-plug. 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.