andreashc Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 Hej. Jag har sökt SAE Institute. Jag tänkte gå till en början första året Audio Engineering program, och sedan eventuellt gå vidare till examen-nivån någon annan stans. Men innan jag helt binder mig och betalar dom stora pengarna så tänkte jag se om det är någon här ute som har gått den linjen? Vad finns det ätt säga om den? Känns det värt pengarna? Vad gör ni idag efter att ha pluggat SAE. Jobbar ni med ljud på något vis? Utväcklades ni mycket i denna värld? Vad fick ni med er som känns mäst värdefullt idag? Mvh Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godhead Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 Jag har inte gått den, men jag tycker det verkar väldigt onödigt att gå sådana utbildningar. Om det är något man behöver om man tänkt sig tjäna pengar på musik/ljudläggning så är det att lära sig entreprenörsskap och hur man driver företag. Det mer avancerat tekniska kan man lära sig ändå på en rad olika sätt. För att överleva på sin hobby, så behöver man mycket mer än något annat lära sig business. Intresset och det tekniska kunnandet har man ju redan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 Det som kan vara en fördel att gå en sådan utbildning är ju kontakterna du knyter på skolan. Men rent tekniskt m.a.o diplomet du får eller vad dom nu kallar det smäller inte så högt längre då fler och fler studios inte söker tekniker längre och Låtskrivande är inget man direkt kan lära sig att bli bra på genom en utbildning. Man kan ju visserligen få jobb på nån TV eller Radio kanal som ljudtekniker , dom brukar ibland vilja att man gått nån form av utbildning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magnetic Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 Hej. Jag har sökt SAE Institute. Jag tänkte gå till en början första året Audio Engineering program, och sedan eventuellt gå vidare till examen-nivån någon annan stans. Men innan jag helt binder mig och betalar dom stora pengarna så tänkte jag se om det är någon här ute som har gått den linjen? Vad finns det ätt säga om den? Känns det värt pengarna? Vad gör ni idag efter att ha pluggat SAE. Jobbar ni med ljud på något vis? Utväcklades ni mycket i denna värld? Vad fick ni med er som känns mäst värdefullt idag? Mvh Andreas Tjena Gick denna utbildning 2003 på SAE i Solna. Så här i efterhand kan jag tycka att man fick lite med studiotid för en så pass dyr terminsavgift. Man lärde sig dock massor och kul hade man. Sen är det väl så med alla utbildningar av den här typen att jobben inte direkt annonseras ut på arbetsförmedlingen. Så för min del blev till att gå tillbaka till det gamla slitgörat i landstinget. // Klas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 (redigerat) Kolla in den här tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=1527 Där finns en massa information om både SAE och andra utbildningar. EDIT: För övrigt gick jag två år på Kulturamas musikproduktionslinje och är jättenöjd, så säg till om du undrar nåt. Redigerat 5 januari 2010 av jarlo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rsound Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 Gick en liknande utbildning och tycker peronligen att det var riktigt givande. Dels får man tid attverkligen ägna sig åt det man älskar, utöka sin kunskap samt knyta nya viktiga kontakter. Men det krävs som sagt mycket mer än bara kunskap för att kunna leva på ljud/musik. Men tar man vara på tiden och knyter kontakter, jobbar hårt och har en bra attityd så ger utbildningar i denna klassen ett bra försprång. Ska man söka jobb så är det en bra referens även om flera års erfarenhet kanske smäller högre. Dom flesta som tog utbildningen jag gick och praktikperioder på allvar jobbar eller har jobbat med ljud på proffs-nivå. Har även kompisar som pluggat SAE som e riktigt nöjda och nu jobbar i studios och en av dom turnerar med ett par av sveriges största band. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreashc Postat 7 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 7 januari 2010 Hej alla. Tack för era inlägg. Jag fortsätter att fundera och väga för och nackdelar mot varandra. Det är nyttigt att höra vad andra har för uppfattning kring detta tycker jag. mvh Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sonefors Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 Hej Andreas! Jag gick samma utbildning som du funderar på och är väldigt nöjd. Hade tidigare en del förkunskaper då jag hade jobbat i cubase i ca 5 år innan jag började på SAE. Men när jag började där gick jag över till Logic och Mac. F.ö det bästa jag gjort. Ang utbildningen. Bra lokaler, bra lärare, lärorika lektioner och mycket studiotid. Men hela utbildningen blir vad man gör den till. Mycket eget ansvar. Jag själv är inte ifrån Stockholm och hade därför inte så mycket att göra förutom att hänga på skolan. Så jag var där så mycket jag kunde och det är viktigt. Försök hänga på andra under deras studiotid. Det bästa med utbildningen var nog alla kontakter och vänner jag fick, i kombination med allt jag lärde mig och förmågan att tro att jag verkligen kan. Lycka till med ditt val. //Fredrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 Jag har precis postat en ansökan till det programmet i sommras. Har en vän som gick där förra året som tycker att det var lite för inriktat på analog utrustning och att det kändes lite sponsrat av digidesign. Men det blir väl vad man gör det till. Angående det härmed entreprenörsskapet så tror jag att det till viss del ingår i Saes utbildning. Min plan är att bli musikproducent dels för att slippa betala någon när jag vill göra en skiva själv och dels för att tjäna lite extra på att mixa andra band. Kanske dagtidsjobba på någon radiokanal som tekniker eller något. Jag tror Sae är bra, men jag tror absolut inte det är allt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
psykfrans Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 Hej Andreas! Jag gick samma utbildning som du funderar på och är väldigt nöjd. Hade tidigare en del förkunskaper då jag hade jobbat i cubase i ca 5 år innan jag började på SAE. Men när jag började där gick jag över till Logic och Mac. F.ö det bästa jag gjort. Ang utbildningen. Bra lokaler, bra lärare, lärorika lektioner och mycket studiotid. Men hela utbildningen blir vad man gör den till. Mycket eget ansvar. Jag själv är inte ifrån Stockholm och hade därför inte så mycket att göra förutom att hänga på skolan. Så jag var där så mycket jag kunde och det är viktigt. Försök hänga på andra under deras studiotid. Det bästa med utbildningen var nog alla kontakter och vänner jag fick, i kombination med allt jag lärde mig och förmågan att tro att jag verkligen kan. Lycka till med ditt val. //Fredrik +1 Om man verkligen har intresset och hänger mycket i skolan kan man lära sig väldigt mycket. Som tidigare nämnts, det är upp till dig själv vad du får ut av utbildningen. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreashc Postat 8 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 8 januari 2010 Hej alla. Jag håller med er. Det är som ni säger. Så tänker jag med. Det blir vad man gör det till. Jag känner att jag är tillräckligt seriös i detta och har ganska höga mål men är samtidigt berädd på jäkligt hårt arbete. Egentligen har jag redan laggt upp en plan men för att vara på den säkra sidan så vill jag höra mig av. Det kan dyka upp saker jag inte varit berädd på. Tack för alla kloka inlägg. /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 8 januari 2010 Dela Postat 8 januari 2010 Hej alla. Jag håller med er. Det är som ni säger. Så tänker jag med. Det blir vad man gör det till. Jag känner att jag är tillräckligt seriös i detta och har ganska höga mål men är samtidigt berädd på jäkligt hårt arbete. Egentligen har jag redan laggt upp en plan men för att vara på den säkra sidan så vill jag höra mig av. Det kan dyka upp saker jag inte varit berädd på. Tack för alla kloka inlägg. /Andreas När jag bestämde mig för att plugga musikproduktion tänkte jag att om jag inte får nåt jobb inom det så har jag iallafall haft jävligt kul och lärt mig en massa grejer som jag kan använda för att fortsätta ha kul på fritiden. Det hade känts rätt värdelöst att sitta på nåt dötrist kontorsjobb några år senare och tänka "undrar vad som hade hänt om jag hade testat att satsa på musiken" 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.