andreashc Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 Hej alla. Jag har en fråga. Det pratas mycket om att man ska kräma på till max på vissa förstärkare för att få det att dista snyggt i viss musik. Ofta punkrock/hårdrock. Men jag undrar, ibland hamnar man vid stärkare som har en separat "volume" ratt för denna kanal, och utanför så finns det även en "master" ratt. Vad är då tanken att man ska vrida på? "volume". "master" eller båda? mvh Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 Så är det på nästan alla moderna gitarrförstärkare. Man kan ställa mastervolymen lågt, tex bara på ettan, sen gasa på med den vanliga volymen, det heter "gain" på en del stärkare. Vill man ha brötigt vrålljud ställer man den på fullt. Sen kan man höja även mastern. Är det en kraftig förstärkare, tex 100 rörwatt, då blir det troligen olidligt starkt och farligt för hörseln att vrida även mastern på fullt. Ofta räcker 25, 40 watt väldigt långt, i alla fall om det är rörförstärkare. Rörförstärkare är oftast det bästa till just gitarr, tyvärr också dyrast. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 Det är också en regel jag använt mig av i alla år, dock vet jag inte varför, hade bara hört att det är så. Tills jag ganska nyligen lyckades få bra ljud genom min rörtopp (50w) på låg volym. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 Vid inspelning kan man ofta ha mastern ganska lågt och ändå få det bästa ljudet. Min Fendercombo låter inte lika bra på full mastervolym, då låter den en anings transistorstärkare. Det finns ju nåt som kallas bla "powersoak" också, en grej att sätta på högtalarkabeln, ett kraftigt motstånd som bromsar ner ljudet. Då kan man ha även mastern på fullt. Såna brukar man använda till gamla Marshalltoppar utan mastervolym. Det kan låta riktigt fett utan att öronen går åt h-e. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MBerger (oregistrerad) Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 Volymratten eller gainratten ställer in nivån i preampen. Mastervolymen bästämmer nivån i slutsteget. Fullt ös i slutsteget ger oftast en mjukare och skönare vräng än om man hämtar allt från preampen. Typiskt slutstegsdist används mycket i blues och "classic" rock, medans preampgain oftast används i hårdare rock och metal. Om man ska generalisera... Det många vill ha är hög volym både i preamp och slutsteg, som ofta resulterar i allt för hög volym om man har t.ex. en 50- eller 100 watts amp. Lösningen på detta är att gå för en mindre amp (20 w räcker!) eller att dämpa volymen mellan amp och högtalare med en "attenuator", t.ex. THD HotPlate eller Marshall Powerbrake. Själv har jag en 30 watts combo som jag tänker byte i nåt mindre. 15-20 watt räcker båda i replokal och på scen, man mickar ju upp på större scener oavsett. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jasi Postat 7 januari 2010 Dela Postat 7 januari 2010 det beror på... om man höjer på volymen på den enskilda kanalen så tror jag inte powerampen gör så mycket. Om man ökar Master så används nog powerampen mer, och beroende på så kan det kanske låta olika. Iaf på rörstärk antar jag. Jag har en Solid State (randall) förstärkare och höjer oftast på själva kanal volymen för det tycker jag är bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreashc Postat 7 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 7 januari 2010 Tack alla för era svar. Jag tror absolut att jag har blivit klokare av era detta. mvh Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MBerger (oregistrerad) Postat 8 januari 2010 Dela Postat 8 januari 2010 http://www.ultimate-guitar.com/forum/archi...p/t-697506.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.