Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Nybliven UAD2 Duo kort här tillsammans med en del pluggar. Har som sagt en hel del att gå igenom och testa mig fram.. men det skulle vara grymt att få lite tips på vad ni verkligen gillar att använda de olika pluggarna på?

Lär ju ta ett tag att lära sig soundet på dessa så tips kan verkligen komma till nytta!

De pluggar jag har nu är:

UAD 4k ch strip SSL style.

UAD 4k buss compressor.

Fairchild 670 compressor.

LA2A och LA3A leveling limiter.

Roland space echo.

Roland Dimension D chorus.

Precision EQ.

Precision Multibandscompressor.

Precision Limiter.

1176 LN, 1176 SE compressor.

Neve 1081, 1081 SE EQ.

Cambridge EQ.

SPL Transient designer.

Pultec pro EQ.

pultec EQ.

Dreamverb.

Plate 140 reverb.

CS ch strip.

Realverb.

Mvh Bass

Annons
Postat (redigerat)

Harrison EQ - det mesta

Pultec - sång och akustisk gitarr

LA2A - Sång

LA3A - Slagverk, mallets

1176 - akustisk gitarr

Fairchild - stereobussen

Redigerat av Tophe
DieHard (oregistrerad)
Postat

Det är väl bara att testa dig fram till vad du gillar bäst och på vad. De allra flesta brukar skaffa UAD när de har lärt sig använda pluggar tillräckligt bra minst och vet vilka sorters pluggar de vill ha och varför. Och som Yllet skrev går det inte att generalisera. Vad jag använder för kompressor t ex beror ju på vad jag är ute efter för sorts ljud. Lite överkurs skaffa sig saker som man inte än vet riktigt vad man använder dem till och hur. Men men det är ju dina stålar.

Postat (redigerat)
Det är väl bara att testa dig fram till vad du gillar bäst och på vad. De allra flesta brukar skaffa UAD när de har lärt sig använda pluggar tillräckligt bra minst och vet vilka sorters pluggar de vill ha och varför. Och som Yllet skrev går det inte att generalisera. Vad jag använder för kompressor t ex beror ju på vad jag är ute efter för sorts ljud. Lite överkurs skaffa sig saker som man inte än vet riktigt vad man använder dem till och hur. Men men det är ju dina stålar.

😄 Jo det är klart, nu råkade jag få ett så pass skysst pris på detta att jag slog till trots att jag inte har full koll.. sen har jag lyckats dra in fina kulor på musiken nyligen och valt att se detta som en investering..

Minns när jag bestämde mig för att köpa en elgitarr fast jag aldrig rört en sträng, lustigt nog sitter jag här 25 år senare och spelar fortfarande... trots att jag inte var säker på om jag ville ha en Strata eller banjo. Det köpet gjorde mig lycklig och redan efter kort testande av dessa pluggar så känns detta som en grymt klokt köp 😄

Vilket fall.. självklart kommer jag testa mig fram. Men jag är övertygad om att vissa har pluggar dom nästan alltid slänger på akustiska guran pgr av att det känns rätt. Dessa tips är jag ute efter och sen får jag väl testa om det känns rätt för även mig.

Tack Yllet och Tophe 😉

Redigerat av Bazz
Postat

Tycker hur som helst att du kan vara nöjd med ditt inköp, det är väldigt bra pluggar. Speciellt finner jag mycket användning för kompressorerna, la2a. la3a, 1176 och de-essern. Men som sagt, testa dig fram, bara för att la2a är "sångkompressorn" så betyder inte det att den inte funkar på annat. Men visst lite tips är aldrig fel, så jag råder dig återigen att kolla filmerna på uads hemsida 😄 Lycka till.

/Jon

• 2 veckor senare...
DieHard (oregistrerad)
Postat

Måste uppgradera till 2:an 😕

Postat (redigerat)

LA2 - Underbar på sång

1176 - Lika bra om inte bättre på sång, komplementerar LA2 sjukt snyggt. Schysst att köra i serie.

Funkar även bra på trummor, speciellt virvel.

LA3 - Underbar på akustisk gitarr, även elgitarr om man gillar att komprimera det.

Funkar också bra på sång.

Pultec - Svinbra på trummor och mixbus, eller egentligen vad som helst.

Dock inte min go to på sång.

Precision buss comp - Demoade den igår för första gången, lät riktigt jävla bra!

Neve 33609 - Grym på muxbuss och trummor

Redigerat av mietek
Postat (redigerat)

1176 - Kick, virvel och trumbuss. Givet!

EDIT: Överhäng är också fint att krossa med den.

Redigerat av desvaenger
DieHard (oregistrerad)
Postat

1176:an har använts på många klassiska låtar på sången. Min favorit på trummor. La3 hamnar på OH och rumsmicar. Men fairhild funkar skönt till trummor den med. Använder den på basen. Där gillar jag inte att använda 1176:an. Nevestrippen är också grymt på trummor. Demat den minst ett par gånger och kommer köpa den vid ett senare tillfälle. Plate 140 på virveln.

Postat (redigerat)

Aha?!

Har själv letat efter på "vad som komma skall" från Universal Audio! Det där ser ju riktigt nice ut! Manley och Ampex, inte illa. Undrar vad Harman kommer att leverera? Lexicon?

Blir att slå till på ett ytterligare QUAD! 😲

Redigerat av KillwithSkill
BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Sorry om jag är lite of toppic nu men, vilket kort behöver man för att kunna göra en nra mic egentligen?? går och funderar på om jag kan klara mig på det som heter duo eller om ja gska slå till på ett quad..jag har ett solo just nu och det räcker ju inte länge när man kör dom krävande pluggarna...

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

jo jag vet att den finns gilbert, men frågan är mer om man kommer kunna växa i ett solo kort plus ett duo, vad har ni?? läste om nån som hade två quad men det verkar ju lite overkill??

Postat
jo jag vet att den finns gilbert, men frågan är mer om man kommer kunna växa i ett solo kort plus ett duo, vad har ni?? läste om nån som hade två quad men det verkar ju lite overkill??

Det beror ju på hur du skall använda det. Vill du ha 30 kanalers SSL 4k channelstrip så äter bara det ett duo.

Jag använder UAD mest som komplement när jag vill ha nån bättre plugg så jag behöver inte så mycket.

Åke

Postat

Jag använder UAD för pluggarnas skull. Det sitter ett UAD-1 och ett UAD-2 duo den DAW jag arbetar med. Har fortfarande inte maxat det systemet. Men då använder jag även AU/VST-pluggar från andra tillverkare.

Postat

sorry för lite trådkapning men....

Hade ett UAD 1 innan och tyckte väldigt mycket om dessa pluggar, speciellt 1176:an.

Sålde sedan eftersom jag bytte till iMac(ingen PCi ingång).

har suttit och prövat stillwell audios 1176 variant "the rocket" och tycker att den gör jobbet bra.

Är det någon som skulle vilja göra ett A/B på denna mot UAD's.

Enbart för skoj skull. Inget vetenskapligt .

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
DieHard (oregistrerad)
Postat
Är det någon som skulle vilja göra ett A/B på denna mot UAD's.

Enbart för skoj skull. Inget vetenskapligt .

Nu går inte dem att jämföras eftersom the rocket är inte en exakt kopia av 1176:an. Men det är en bra plugg och till ett bra pris.

Postat
Nu går inte dem att jämföras eftersom the rocket är inte en exakt kopia av 1176:an. Men det är en bra plugg och till ett bra pris.

Jasså. Men de måste ändå ha haft den som modell.

För den har vissa väldigt lika funktioner. till o med "all button".

Men sedan skiljer den sig lite på attack o release inställningarna.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jodå och det finns även andra, och gratis, som haft den som modell. Men det är skillnad på att ha den som modell och vara en bra emulerad modell. 🙂 Man får inte låta lura sig av utseendet. Allt för vanligt och bedrägligt. Slående likhet i utseende är inte detsamma som den modellen.

Redigerat av DieHard
  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.