Taner Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 Hur pass farligt är det om det överstiger 0 dB? Är det något lyssnaren kan höra? Nu syftar jag på 0 dB till högst +20 dB. Distar det? Är det ett tecken på dålig mixning?
Emil Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 Om man mixar digitalt är 0 dB det högsta som går, allt däröver klipper och drabbas av digitaldist som visserligen kan låta ballt som en effekt ibland men annars mest låter skit.
Taner Postat 4 januari 2010 Trådstartare Postat 4 januari 2010 Om man mixar digitalt är 0 dB det högsta som går, allt däröver klipper och drabbas av digitaldist som visserligen kan låta ballt som en effekt ibland men annars mest låter skit. Kan man höra den här digitaladisten då? Jag hör inte det iallafall, i och för sig så har jag inga studio högtalare precis. Ska prova med hörlurar lite senare.
mickestrang Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 Om det digitaldistar hör du det garanterat...
desvaenger Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 (redigerat) Eftersom han nämner "upp till +20 dB", antar jag att det är analog-bord det handlar om. I så fall är det inge fara om det går över det ibland. Snittvolymen bör ligga vid, eller strax under 0:an och med peakar uppåt +10 dB. Det är en kamp emellan distorsion och signal-till-brus-förhållande. Ju bättre bord, desto mer headroom ovanför nollan innan det börjar låta apa. Jag har för mig att jag läst att de vassare Neve-borden och liknande har taket runt +26 dB. Redigerat 4 januari 2010 av desvaenger
Emil Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 Tänk på att du bör lyssna efter att du mixat ner låten. Dom flesta musikprogrammen jobbar med 32 bitar internt så även om det slår över i programmet är det inte säkert att det hörs. Om du däremot mixar ner låten lär du höra det.
Taner Postat 4 januari 2010 Trådstartare Postat 4 januari 2010 (redigerat) Arbetar i Fruityloops Studio och använder iZotope Ozone 4 för att mastra och mäta. Kan helt ärligt inte svara på om jag arbetar i en 32 bitars miljö, tror det snarare är 24. EDIT: Överdrev nog lite med +20 dB, ändrar det och säger + 6 dB istället . Gilbert, när du länkade till den tråden, syftade du då på att olika vst/program visar olika mätningar? Vad ska man då lita på? Redigerat 4 januari 2010 av Taner
Claes Holmerup Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 Arbetar i Fruityloops Studio och använder iZotope Ozone 4 för att mastra och mäta. Kan helt ärligt inte svara på om jag arbetar i en 32 bitars miljö, tror det snarare är 24. EDIT: Överdrev nog lite med +20 dB, ändrar det och säger + 6 dB istället . Internt brukar nog alla DAW-programmen jobba i 32-bit FP, så om du går över 0dB på de olika kanalerna i DAW-programmet, så är det ingen fara i de flesta programmen eftersom 32-bit FP tillåter hiskliga 1520dB dynamik (fungerar perfekt internt, men måste dras ner innan man skickar ljudet till ljudkortet, eftersom det aldrig kan spela upp så stort bitdjup) - men om du går över 0dB på masterutgången, är det en helt annan femma. Du kan aldrig gå över 0dBFS någonsin, eftersom det låter för j-t oavsett högtalare (det blir en ren fyrkantvåg i stället för musik, eftersom du bara får ettor i den digitala ljuddatan), så om du tror att du gör det och ändå inte hör något fel, så handlar det nog om att mätaren som du tittar på, har ett inräknat headroom för att det inte ska gå åt skogen...
Taner Postat 4 januari 2010 Trådstartare Postat 4 januari 2010 Internt brukar nog alla DAW-programmen jobba i 32-bit FP, så om du går över 0dB på de olika kanalerna i DAW-programmet, så är det ingen fara i de flesta programmen eftersom 32-bit FP tillåter hiskliga 1520dB dynamik (fungerar perfekt internt, men måste dras ner innan man skickar ljudet till ljudkortet, eftersom det aldrig kan spela upp så stort bitdjup) - men om du går över 0dB på masterutgången, är det en helt annan femma.Du kan aldrig gå över 0dBFS någonsin, eftersom det låter för j-t oavsett högtalare (det blir en ren fyrkantvåg i stället för musik, eftersom du bara får ettor i den digitala ljuddatan), så om du tror att du gör det och ändå inte hör något fel, så handlar det nog om att mätaren som du tittar på, har ett inräknat headroom för att det inte ska gå åt skogen... Mätaren i iZotope Ozone 4 visar vid nåt tillfälle +10 dB i Input (alltså innan låten går igenom mastringen). Outputen (efter mastringen) är självklart 0 dB.
Claes Holmerup Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 Mätaren i iZotope Ozone 4 visar vid nåt tillfälle +10 dB i Input (alltså innan låten går igenom mastringen). Outputen (efter mastringen) är självklart 0 dB. I så fall är input-mätaren förmodligen kalibrerad för att visa något annat värde än 0dBFS som 0dB. Kolla i manualen i så fall, så att du inte råkar lura dig själv på något sätt. 🥰
Emil Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 I så fall är input-mätaren förmodligen kalibrerad för att visa något annat värde än 0dBFS som 0dB. Kolla i manualen i så fall, så att du inte råkar lura dig själv på något sätt. 😕 Inputen till en limiter (Ozone) styr man ju själv över och kan gasa på hur mycket man vill. Är ju egentligen bara ett annat namn för treshold.
Claes Holmerup Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 Jag har inte koll på Ozone, så därför vet jag inte hur det ser ut eller ens vad det är. 😕 Det finns alltså ingen input-mätare som ligger före några regleringar i Ozone? Då är det ingen fara, utan det handlar bara om hur du själv skruvar, som Emil säger.
Taner Postat 4 januari 2010 Trådstartare Postat 4 januari 2010 Slängde in T-Racks Metering Suite innan Ozone och den visar +2.6 dB.
Claes Holmerup Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 (redigerat) Finns det inte någon mätare på utgången i FL Studio? Testa annars med denna: http://www.sonalksis.com/index.php?section_id=99 och se vad den visar. Det är som sagt inte säkert att "input" på en effektplugin verkligen visar insignalen, utan den kan visa något annat. Redigerat 5 januari 2010 av Claes
Lars XLN Audio Postat 5 januari 2010 Postat 5 januari 2010 jag skulle inte säga att digitaldist hörs supertydligt alltid. om enstaka samples klipper så lär man inte höra det. Det fanns i början av digitalåldern en del omvandlare som "flippade" signalen när man touchade 0an, dvs det blev en spik i ljudformen, med ett tydligt sprak som lät rent för jävligt! Då kom en massa "du får ABSOLUT ALDRIG GÅ NÄRA NOLLAN!!!"-varningar från alla fronter, som fortfarande lever kvar... men egentligen är det bara en stenhård limitering som såklart inte låter jättefint om man trycker på för mycket.
evilrocker Postat 5 januari 2010 Postat 5 januari 2010 Jag undrar lite över det också, för många skivor som jag haft slår upp på rött i pro tools iaf, nu kanske inte mätarna i pro tools är dom allra bästa men, det verkar ju slå över ibland iaf och det verkar ju inte va någon fara.
Demonproducenten Postat 5 januari 2010 Postat 5 januari 2010 Jag undrar lite över det också, för många skivor som jag haft slår upp på rött i pro tools iaf, nu kanske inte mätarna i pro tools är dom allra bästa men, det verkar ju slå över ibland iaf och det verkar ju inte va någon fara. en del mätare reagerar på ett visst antal klippta samples i följd - även om dom inte går över 0 så är dom klippta/mosade/fyrkantiga inget att sträva efter som regel
evilrocker Postat 5 januari 2010 Postat 5 januari 2010 (redigerat) Ahaa okej. Men vilken mätare ska man gå på för att se om man verkligen överstiger nollan? Hade inte ssl (x-ism) en gratisplugg, den kanske funkar? Edit: Njae läste snabbt om den verkar inte vara till för det utan för inter sample errors 😄 en del mätare reagerar på ett visst antal klippta samples i följd - även om dom inte går över 0 så är dom klippta/mosade/fyrkantigainget att sträva efter som regel Redigerat 5 januari 2010 av evilrocker
Demonproducenten Postat 5 januari 2010 Postat 5 januari 2010 (redigerat) Ahaa okej. Men vilken mätare ska man gå på för att se om man verkligen överstiger nollan? Hade inte ssl (x-ism) en gratisplugg, den kanske funkar? den gör exakt det jag beskrev och den tycker jag du kan använda även om den är lite liten http://www.solid-state-logic.com/music/X-ISM/index.asp lite förklaringar om det hela också på den sidan man pratar om "inter sample peaks" - dvs en punkt mellan två exakta samplingar som överstiger 0 så min förklaring ovan var kanske lite förenklad Redigerat 5 januari 2010 av Demonproducenten
laxlaxlax Postat 5 januari 2010 Postat 5 januari 2010 (redigerat) Och om vi ska snacka digitaldist och snygg digitaldist så tycker jag echo layla har snygg digitaldist på sina ingångar. Körde i frustration in en trummaskin tillsammans med en pro one på en elektropoplåt för några år sedan på full patte så det var konstant röd lampa. Ville att det skulle låta argt och tyckte det lät bra när det slog över. EDIT: Letar upp ett ljudexempel från den låten. En sequential circuits monosynt och en trummaskin in på en kanal i ett echo layla. Bara refrängen urklippt digitaldistad_pretty_girl.mp3 Redigerat 5 januari 2010 av laxlaxlax
Claes Holmerup Postat 5 januari 2010 Postat 5 januari 2010 den gör exakt det jag beskrevoch den tycker jag du kan använda även om den är lite liten http://www.solid-state-logic.com/music/X-ISM/index.asp lite förklaringar om det hela också på den sidan man pratar om "inter sample peaks" - dvs en punkt mellan två exakta samplingar som överstiger 0 så min förklaring ovan var kanske lite förenklad Kanonbra tips! 🙁 Den har ju en bitmätare också, så den är nog mer användbar än Sonalksis' gratis mätare/fader, som jag föreslog.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.