Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Är dags att göra något åt akustiken i kontrollrummet börjar jag känna, och jag tänker börja i de låga frekvenserna. Jag har ett ganska litet rum, 3x2 eller något däromkring. På grund av platsbrist och brist på ork har jag bestämt mig för att inte bygga åtminstone basabsorbenterna själv, utan köpa färdiga. Då undrar jag, är de här något att ha? http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics..._burgundy_4.htm Och räcker det med fyra? Vart ska jag isåfall placera dom för bästa resultat? Givetvis har jag mycket flutter och så i rummet också, men det fixar jag senare då det verkar som en lättare uppgift att ta sig an. Kan också tillägga att väggarna är pararella, så ja, jag har nog stående vågor i något område.

Annons
Postat

Vad som "räcker" är egentligen upp till dig. Vill man vara noggrann måste man mäta. De där du länkade till är till för hörnen och generellt är väl hörnen bra att behandla.

Postat

Jo det låter ju rätt logiskt. Förmodligen kommer jag inte att ordna någon helmholtz eller liknande i det här rummet då det är en ganska tillfällig lösning, men med dessa skulle det bli en markant skillnad jämfört med nu, då jag inte har nånting alls tror ni?

Postat

Tackar, dom har jag läst åtskilliga gånger! 🙁 Nu gäller ju frågan just det här absorbenterna, och inga hemmabyggen. Helst från någon som kanske till och med har köpt ett par stycken av just dessa!

Postat

LENRD-hörnabsorbenterna är bra, men porösa absorbenter står sig ganska slätt mot stående vågor, så om du har problem med sådana (och det har du i ett så litet rum), så krävs avstämda basfällor för att få bukt med det. LENRD är effektiva bredbandigt mot flutter och efterklang, men stående vågor har de i bästa fall en ytterst marginell effekt på. 😎

Hur de står sig mot andra populära metoder, kan du se i detta test: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536

Märk väl att det är Mega LENRD som har testats och inte de mindre LENRD - men de har alltså i det närmaste identisk effekt som om man lägger massor av jobb på att bygga hörn med trianglar av mineralull (s.k. superchunks).

Postat
LENRD-hörnabsorbenterna är bra, men porösa absorbenter står sig ganska slätt mot stående vågor, så om du har problem med sådana (och det har du i ett så litet rum), så krävs avstämda basfällor för att få bukt med det. LENRD är effektiva bredbandigt mot flutter och efterklang, men stående vågor har de i bästa fall en ytterst marginell effekt på. 😄

Hur de står sig mot andra populära metoder, kan du se i detta test: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536

Märk väl att det är Mega LENRD som har testats och inte de mindre LENRD - men de har alltså i det närmaste identisk effekt som om man lägger massor av jobb på att bygga hörn med trianglar av mineralull (s.k. superchunks).

Okidoki, tack för ett uttömmande svar 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.