Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Hoppas att jag postar i rätt forum nu.

Igår spelade jag in mitt bands framträdande på min Zoom H2 miniporta. Nu när jag försöker komma åt ljudfilerna går det inte särskilt bra. Filerna finns där, men jag kan varken kopiera dem eller lyssna på dem. Det går ej heller att importera dem till cubase. När jag försöker lyssna på dem så säger windows att filerna är skadade och att jag ska köra checkdisk, men jag har hört att checkdisk kan vara benäget att ta bort filer. Jag ser bara filerna när jag har minneskortet i H2:an, har jag minneskortet i en kortläsare så finns dem inte där. Jag har testat med diverse filräddarprogram utan att lyckas, även audacitys raw import-funktion är kraftlös mot mitt problem.

Är det någon som kan ha en lösning på mitt problem?

Annons
maart (oregistrerad)
Postat
Hej!

Hoppas att jag postar i rätt forum nu.

Igår spelade jag in mitt bands framträdande på min Zoom H2 miniporta. Nu när jag försöker komma åt ljudfilerna går det inte särskilt bra. Filerna finns där, men jag kan varken kopiera dem eller lyssna på dem. Det går ej heller att importera dem till cubase. När jag försöker lyssna på dem så säger windows att filerna är skadade och att jag ska köra checkdisk, men jag har hört att checkdisk kan vara benäget att ta bort filer. Jag ser bara filerna när jag har minneskortet i H2:an, har jag minneskortet i en kortläsare så finns dem inte där. Jag har testat med diverse filräddarprogram utan att lyckas, även audacitys raw import-funktion är kraftlös mot mitt problem.

Är det någon som kan ha en lösning på mitt problem?

Kan H2:an spela upp filerna? i så fall kan du ju spela in utsignalen från den (även om du tappar en del kvalité då).

Postat
Kan H2:an spela upp filerna? i så fall kan du ju spela in utsignalen från den (även om du tappar en del kvalité då).

H2:an hittar inte ens minneskortet utan föreslår att jag ska formatera det, så något är rejält galet.

Postat
Jag har testat med diverse filräddarprogram utan att lyckas
Vilka?

Har du provat med en bra recovery-mjukvara så spelar det ingen roll om du kört chkdsk eller inte.

Postat
Vilka?

Har du provat med en bra recovery-mjukvara så spelar det ingen roll om du kört chkdsk eller inte.

Jag körde med ett program som hette typ WAV Repair eller nåt, samt en demoversion av Memory Card Data Recovery. Wav-fixaren kunde inte öppna filerna och recoveryprogrammet hittade inga relevanta filer. Jag kommer alltså inte åt någon data över huvud taget när jag ger mig på wav-filerna, inget program har hittils kunnat öppna dem och windows hänvisar hela tiden till checkdisk, vilket jag inte tycker känns som någon bra idé.. Eller tror ni att chansen är större att hitta något om man kör checkdisk och sedan ger sig på .chk-filerna? Att formatera minneskortet och leta med recoveryprogram känns inte heller som någon bra idé..

• 2 veckor senare...
Postat

Nu har jag kommit ett litet steg längre, i alla fall.

Jag har lyckats att få över filerna till datorn och kan därmed kopiera dem hur mycket jag vill. Försöker jag dock reparera dem med WAV Saver eller importera dem som rådata till Audacity så hänger sig programmen. Cubase klarar inte heller av att importera dem. Testade just WAV Saver på en annan PC, samma resultat även då.

Hur ska jag gå vidare härifrån? Skulle verkligen vara synd att inte kunna återställa de här filerna..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.