Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2010 del 1


SadamJR

Recommended Posts

Annons
  • Svar 29,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Fidden

    3583

  • Overkill

    3568

  • Dingbats

    3047

  • Neosus

    2990

"Concerns have been raised that long-term therapy might cause drug dependence, paranoia, schizophrenia and behavioral sensitisation, similar to other stimulants."

Psykofarmaka är ju märkligt ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på lite om gäspningar, och det stod så här på svenska wiki; "Exakt varför man gäspar är inte helt klarlagt, men den förhärskande teorin är att man gör det för att fylla lungor med luft, så att de inte faller samman. När man gäspar flödar också mer blod till hjärtat."

Jaha. Faller samman som i motsats till utvidgas. Javisst.

Gäspar du mycket?

Jag vet varför man gäspar.

1) Huvudorsaken är för att man fått för lite sömn. Svårare än så är det oftast inte.

2) Man kan också gäspa av nervositet, och om

3) Man har dålig lungfunktion, för att få igång syresättningen (i alla tre fallen).

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

"Concerns have been raised that long-term therapy might cause drug dependence, paranoia, schizophrenia and behavioral sensitisation, similar to other stimulants."

Psykofarmaka är ju märkligt ibland.

ungefär som att behandla allergi med pollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Faller samman som i motsats till utvidgas. Javisst.

Gäspar du mycket?

Jag vet varför man gäspar.

1) Huvudorsaken är för att man fått för lite sömn. Svårare än så är det oftast inte.

2) Man kan också gäspa av nervositet, och om

3) Man har dålig lungfunktion, för att få igång syresättningen (i alla tre fallen).

//:debatt

Jo, gäspar rätt rejält nu och har gjort ett tag. Sen om det är "inbillad" andningsproblematik, astmabesvär på riktigt eller pga. ny medicin som kan

ge just gäspningar som insättningseffekt, det är svårt att säga. Medicinen kan även ge krampande luftrör, ökade svettningar och hjärtklappning. Sen kan det ge ångest

som har liknande symptom de jag just nämnde. Så att hålla isär allt det här är lite svårt. Kombinera det hela med en liten förkylning eller liknande och förvirringen är total. ☺️

Går inte riktigt med på att jag skulle ha ihållande ångest i 2-3 veckor med "andningsproblem". Jag känner inte igen något sådant sedan tidigare, så jag är lite kluven. Men så gjorde jag även lite tester tidigare då jag promenerade raskt för att se om något blev sämre... men icket.

Sen läste jag detta på engelska wiki; "Yawning may, in fact, reduce oxygen intake compared to normal respiration, not increase it."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gjorde brorsan och blev av med sin kraftiga allergi!

Skaffade en herrgård på landet med utedass och en massa gräs, blommor och träd och skit runtom.

Iofs, sensibilisering är ju inte okänt.

Men jag tänkte mer på det Fidden sa som att man försöker bota pälsdjursallergi med pollen och blir istället pollenallergiker också.

Eller vänta, sensibilisering blir väl tvärtom. Ja venne... xD

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...