Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2010 del 1


SadamJR

Recommended Posts

Annons
  • Svar 29,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Fidden

    3583

  • Overkill

    3568

  • Dingbats

    3047

  • Neosus

    2990

Det där lexikonet är bra.

"Nationalekonomiska termer"

av Dickson (en gube här i stan)

Vet inte var jag har det, men nånstans är det.

Men det inköpt behövde man nästan inte

läroböckerna i övrigt.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

debatt, visst har jag rätt när jag säger att MC-kurvan alltid skär ATC-kurvan där den är som minst?

Ja, eftersom MC och ATC hänger samman.

Så länge som MC är lägre än AVC och ATC är AVC och ATC avtagande.

När MC är större än ATC och AVC är ATC och AVC stigande.

ATC och AVC 'r dock normalt inte helt identiska kurvor,

s[ det intrffar inte samtidigt.

Sepia

m[ste logg aur

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, eftersom MC och ATC hänger samman.

Så länge som MC är lägre än AVC och ATC är AVC och ATC avtagande.

När MC är större än ATC och AVC är ATC och AVC stigande.

ATC och AVC 'r dock normalt inte helt identiska kurvor,

s[ det intrffar inte samtidigt.

Men nu tar du ju inte hänsyn till PVC och DDT. Dessutom kan saken ytterligare kompliceras av PC, som är avtagande när PKK korsar KFML( r).

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blir alltid någon gång varje vecka tecknen helt konstiga från tangentbordet helt automatiskt?

Har man flera tangentbordsspråk installerade på datorn så byter den när man trycker Alt + Shift. Så om du använder nåt fiffigt kortkommando i ett program så tolkar Windows det som att det är dags att byta språk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså...

härav följer att MC-kurvan skär ATC- och AVC- kurvorna i deras respektive minimipunkter.

Och som jag var inne på förut, eftersom ATC är större än AVC vid varje given produktionsvolym,

så kommer ATC-kurvans minimipunkt att inträffa vid en högre produktionsvolym än AVC-

kurvans minimipunkt.

Men på lång sikt sedan är inte företagets handlande begränsat av att insatsen av vissa resurser

inte kan förändras. På lång sikt är SAMTLIGA resurser i företaget variabla. Företaget kan

därför välja den resurskombination som ger lägsta kostnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man flera tangentbordsspråk installerade på datorn så byter den när man trycker Alt + Shift. Så om du använder nåt fiffigt kortkommando i ett program så tolkar Windows det som att det är dags att byta språk...

Det måste vara dj**ligt kort 😆 , för helt plötsligt blev å ] t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man flera tangentbordsspråk installerade på datorn så byter den när man trycker Alt + Shift. Så om du använder nåt fiffigt kortkommando i ett program så tolkar Windows det som att det är dags att byta språk...

Det där händer mig typ varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där händer mig typ varje dag.

Jepp. Synnerligen irriterande.

Jag har oinstallerat (amidoinitrite Pico?) alla andra språk. Hur ofta använder man dem medvetet liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå kort? 😆

Den tid som förflöt mellan det att jag med vänsterhandens ringfinger tryckte ned s och med högerhandens ringfinger skulle trycka ned å.

Då fick den plötsligt för sig att jag skulle skriva ett ] istället för ett å.

Sedan blev jag som vanligt tvungen att starta om hela datorn efter det att jag avslutat och stängt av Internet och annat.

När den då ska stänga av så kommer det upp en ruta om att ett program är aktivt. Hinner inte läsa vad det hette...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den tid som förflöt mellan det att jag med vänsterhandens ringfinger tryckte ned s och med högerhandens ringfinger skulle trycka ned å.

Då fick den plötsligt för sig att jag skulle skriva ett ] istället för ett å.

Förmodligen hade du råkat trycka Alt-Shift nån gång mellan det där å:et och å:et, ä:et eller ö:et innan det.

Sedan blev jag som vanligt tvungen att starta om hela datorn efter det att jag avslutat och stängt av Internet och annat.

Förmodligen inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den tid som förflöt mellan det att jag med vänsterhandens ringfinger tryckte ned s och med högerhandens ringfinger skulle trycka ned å.

Då fick den plötsligt för sig att jag skulle skriva ett ] istället för ett å.

Sedan blev jag som vanligt tvungen att starta om hela datorn efter det att jag avslutat och stängt av Internet och annat.

När den då ska stänga av så kommer det upp en ruta om att ett program är aktivt. Hinner inte läsa vad det hette...

Men problemet uppstod inte av sig själv mellan s och å. Problemet uppstod när du nån gång innan dess (avsiktligt eller oavsiktligt) tryckte ner Alt och Ctrl samtidigt.

Och istället för att starta om datorn kan du ju prova att trycka samma kombination igen (eventuellt får man trycka flera gånger för att komma rätt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså...

härav följer att MC-kurvan skär ATC- och AVC- kurvorna i deras respektive minimipunkter.

Och som jag var inne på förut, eftersom ATC är större än AVC vid varje given produktionsvolym,

så kommer ATC-kurvans minimipunkt att inträffa vid en högre produktionsvolym än AVC-

kurvans minimipunkt.

Men på lång sikt sedan är inte företagets handlande begränsat av att insatsen av vissa resurser

inte kan förändras. På lång sikt är SAMTLIGA resurser i företaget variabla. Företaget kan

därför välja den resurskombination som ger lägsta kostnaden.

Jepp, har koll nu. Men tack för svaren 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...