Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 29,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Fidden

3583

• Overkill

3568

• Dingbats

3047

• Neosus

2990

Postat
Utbudet av musik är ännu större idag. Sedan beror det på vad man menar med nyskapande.

Jag tycker nutiden är bra.

Det sämsta med riktigt gamla inspelningar, från 50-talet eller kanske ännu tidigare och även en hel del från 60-talet, det är att det inspelningstekniskt sattes gränser. Många skriver på forumet av wow har du hört en riktig rörmik från 53? eller nåt... men vadå, ännu har ingen presenterat en inspelning med "denna mik" som jag är nöjd med. Är inte alls säker på att det lät bättre förr - som en del vill låta göra gällande. (p.s. Detta sista har inget med SadamJrs inlägg att göra, jag spann vidare bara).

Tillhör själv portagenerationen. Lärde mej så småningom genom hjälp av vänner och hårt arbete att få till riktigt skapliga inspelningar. Något vi var väldigt klara över var att det vi producerade var demos. Om vi verkligen skulle få chansen, genom att intressera något av de många skiv- och produktionsbolag, förlag mm som fanns då var att i en riktig studio, med hjälp av riktiga tekniker och producenter och eventuellt musiker skulle man kunna uppnå ett så mycket bättre resultat.

Idag verkar många vara beredda att lägga ner många tiotusentals kronor på att inreda en studio som ger dom möjlighet att göra inspelningar som är bra nog för att ge ut direkt. Den möjligheten fanns inte för 20 år sen. Det enda som saknas är musikaliska idéer. Själv har jag en gammal dator och cubase. Min uppsättning kostar ca 10 000. Ska jag köpa något mer blir det en elgitarr med kringutrustning, eller ett nytt program, gillar inte cubase. Så länge jag inte har några nya låtar lägger jag inte ut mer. Köper hellre en ny cykel. Ser heller ingen anledning att köpa en ny mikrofon, har en fullt fungerande shure sm 58. Den duger gott för att spela in min röst.

Det verkar som om många lägger ut väldigt mycket pengar på att jaga en dröm.

Postat
Hon var ju hawt då ju!

tumblr_ktninlxqMa1qzdfwko1_400.jpg

Sen har hon blivit tjock och ser ut som en dagisfröken.

Är det hon med dom stora fötterna igen? Finns inget mer avtändande på en tjej.

Postat
Tillhör själv portagenerationen. Lärde mej så småningom genom hjälp av vänner och hårt arbete att få till riktigt skapliga inspelningar. Något vi var väldigt klara över var att det vi producerade var demos. Om vi verkligen skulle få chansen, genom att intressera något av de många skiv- och produktionsbolag, förlag mm som fanns då var att i en riktig studio, med hjälp av riktiga tekniker och producenter och eventuellt musiker skulle man kunna uppnå ett så mycket bättre resultat.

Idag verkar många vara beredda att lägga ner många tiotusentals kronor på att inreda en studio som ger dom möjlighet att göra inspelningar som är bra nog för att ge ut direkt. Den möjligheten fanns inte för 20 år sen. Det enda som saknas är musikaliska idéer. Själv har jag en gammal dator och cubase. Min uppsättning kostar ca 10 000. Ska jag köpa något mer blir det en elgitarr med kringutrustning, eller ett nytt program, gillar inte cubase. Så länge jag inte har några nya låtar lägger jag inte ut mer. Köper hellre en ny cykel. Ser heller ingen anledning att köpa en ny mikrofon, har en fullt fungerande shure sm 58. Den duger gott för att spela in min röst.

Samma här. Den heter Yamaha MT2X och står här bredvid. Har också en dator och Cubase Essential version 4, 11 papp totalt kanske. SM58 är en bra mik - jag råkar använda en MXL67G i första hand. Jag vet inte vad jag egentligen tycker om Cubase mer än att det är många hundra sidor om jag fick för mig att skriva ut alla pdf-filer, men brorsan som har erfarenhet av Pro Tools, Logic, Ableton Live etc etc etc... tycker att Cubase är oLogicskt. 😊

En hel del har gett ut skivor med dylik utrustning Miraja Kawasaki eller vad hon heter är väl en t.ex.

Postat
Atomic Swing

Bachman-Turner Overdrive

Beatles

Black Sabbath

Blondie

Blue Oyster Cult

Brave Belt

Brownsville Station

Lindsey Buckingham

C.C.S

Charalatans

Christie

City boy

George Clinton

Riccardo Cocciante

Cream

Credence Clearwater Revival

Depeche Mode

Eagles

Ekseption

Fleet Foxes

Gap Band

Geordie

Jen Gloeckner

Grand Master Flash & the Furious Five

Jeff Healey

Louise Hoffsten

John Lee Hooker

Engelbert Humperdinck

Julio Iglesias

Isley Brothers

Jam

Jean-Michel Jarré

Jeremy Irons and the Ratgang Malibus

Jermaine Jackson

Tom Jones

BB King

Kraftwerk

Manfred Mann

Mireille Mathieu

Andrea McEwan

Katie Melua

Nazareth

Edith Piaf

Los Paraguayos

Perez Prado

Queen

Redbone

Satie

Seasick Steve

Slade

Soundtrack of our lives

Supertramp

Sweet

Edwin Starr

Tubes

Velvet Underground

Kat Vipers

Vivaldi

ZZ Top

öööhhh.... satte in några moderna bland dem.... och öööhhh.... kan säkert räkna upp 200 till.... öööhh.... minst... öööhhh....

En märklig blandning, men många av dom är bra. Redbone är det väl bara du och jag som känner till. Lindsey buckinhams soloplattor är fantastiskt bra. Charlatans har jag sett live i hultsfred.

Postat

Har man inget bättre för sig så kan man väl få göra det då.

Postat

Fan alltså, längsta är ju verkligen en elektronisk och gemensam dagbok. Början på 2008 var händelserik för mig, 6 januari provspelade jag med Janice Prix och den 11:e var jag på stipendieintervju där jag kom tvåa och hade jag fått det hade mitt liv varit sjuuuukt annorlunda (bättre eller sämre är ju svårt att veta) och senn några dagar senare var jag på intervju igen. Egentligen borde man nästan spara ner alla inlägg man skrivit i längsta.

Postat
Egentligen borde man nästan spara ner alla inlägg man skrivit i längsta.

Jag vill också det, och alla andras. Blir bara en sån himla massa, och jag tror inte Olsberg blir glad om man tankar allt.

Postat
Samma här. Den heter Yamaha MT2X och står här bredvid. Har också en dator och Cubase Essential version 4, 11 papp totalt kanske. SM58 är en bra mik - jag råkar använda en MXL67G i första hand. Jag vet inte vad jag egentligen tycker om Cubase mer än att det är många hundra sidor om jag fick för mig att skriva ut alla pdf-filer, men brorsan som har erfarenhet av Pro Tools, Logic, Ableton Live etc etc etc... tycker att Cubase är oLogicskt. 😊

En hel del har gett ut skivor med dylik utrustning Miraja Kawasaki eller vad hon heter är väl en t.ex.

Det är klart att man kan producera plattor med sådan utrustning om man vet vad man gör. En cd är väl fortfarande 16 bitar osv tror jag, jag kan ha fel. Vet bara att det finns massor av människor som pratar om massor av bitar och en mängd mhz. Tanken för mej är att om jag kommer igång att skriva låtar igen så vill jag gärna nå ut med dom. Tror att jag då måste hitta människor att jobba ihop med, och då måste jag först producera demos som kan intressera dessa människor, vilka de nu är idag. Tror inte att jag kommer att nå dit med hjälp av bitar och mhz dock.

Postat
Jag vill också det, och alla andras. Blir bara en sån himla massa, och jag tror inte Olsberg blir glad om man tankar allt.

Vadå tankar? Jag har ingen aning om hur gå tillväga så berätta gärna.

Postat
Fan alltså, längsta är ju verkligen en elektronisk och gemensam dagbok. Början på 2008 var händelserik för mig, 6 januari provspelade jag med Janice Prix och den 11:e var jag på stipendieintervju där jag kom tvåa och hade jag fått det hade mitt liv varit sjuuuukt annorlunda (bättre eller sämre är ju svårt att veta) och senn några dagar senare var jag på intervju igen. Egentligen borde man nästan spara ner alla inlägg man skrivit i längsta.

Eller radera dom.

Postat
En märklig blandning, men många av dom är bra. Redbone är det väl bara du och jag som känner till. Lindsey buckinhams soloplattor är fantastiskt bra. Charlatans har jag sett live i hultsfred.

😊

Min musiksmak är inte vad jag skulle säga bred, den är "oändligt bred"...

För att ... fortsätter en uppräkning av några till jag lyssnar på...

America

Animals

Kevin Ayers

Bach

Beethoven

Björk

The Byrds

Clash

Bo Diddley

Dire Straits

John Foxx

Guess Who

Hellacopters

Faith Hill

Ironhorse

Mark Knopfler

Linda Lampenius

Moody Blues

Mozart

Lou Reed

Santana

Shelly Rastin

Soundgarden

Stranglers

Sweet Chariot

Domenic Troiano

Ultravox

Union

Fee Waybill

Muddy Waters

Jerry Williams

Sonny Boy Williamson

Weeping Willows

Johnny Winter

Postat
Har man inget bättre för sig så kan man väl få göra det då.

Alla får göra vad dom vill med sina pengar. Är själv lite nyfiken på en sån där liten sampler som du köpte, eller nån sån där liten groovemaskin jag har hört talas om.

Postat
😊

Min musiksmak är inte vad jag skulle säga bred, den är "oändligt bred"...

För att ... fortsätter en uppräkning av några till jag lyssnar på...

America

Animals

Kevin Ayers

Bach

Beethoven

Björk

The Byrds

Clash

Bo Diddley

Dire Straits

John Foxx

Guess Who

Hellacopters

Faith Hill

Ironhorse

Mark Knopfler

Linda Lampenius

Moody Blues

Mozart

Lou Reed

Santana

Shelly Rastin

Soundgarden

Stranglers

Sweet Chariot

Domenic Troiano

Ultravox

Union

Fee Waybill

Muddy Waters

Jerry Williams

Sonny Boy Williamson

Weeping Willows

Johnny Winter

I've been through the dessert on a horse with no name

It felt good to be out of the rain

Världens bästa tvåackordslåt.

Postat
Det är klart att man kan producera plattor med sådan utrustning om man vet vad man gör. En cd är väl fortfarande 16 bitar osv tror jag, jag kan ha fel. Vet bara att det finns massor av människor som pratar om massor av bitar och en mängd mhz. Tanken för mej är att om jag kommer igång att skriva låtar igen så vill jag gärna nå ut med dom. Tror att jag då måste hitta människor att jobba ihop med, och då måste jag först producera demos som kan intressera dessa människor, vilka de nu är idag. Tror inte att jag kommer att nå dit med hjälp av bitar och mhz dock.

Eller då det inte är på skivor man tjänar pengarna idag (tyvärr), utan på framträdanden och annat, så kan man då utrustningen relativt sett är proffsigare och mer åtkomlig idag producera skivorna helt själv - och faktiskt raka hem hela vinsten själv. Skivbolagen (liksom Bokförlag) tar mycket av vinsten och man får det som blir över, om det blir nåt. Är inte skivutgivningen å sin sida tänkt att vara den primära inkomstkällan av ens musik så kan man ju höra med bolag innan. Men då får man vara beredd att turnera. Så tänker jag.

Men sedan är jag ovillig att släppa ifrån mig mitt och låta andra bestämma över det också...

Har dock insett att mast(e)ringsföretag kan få en inspelning att "lyfta".

Mitt råd till SaddamJr blir:

Spela in och låt inspelningsprocessen bli en del av den kreativa processen.

Vill du ha samarbete så sök över Nätet, t.ex. på detta forum.

Gör färdiga mixar av låtarna och lämna till mastringsföretag i slutändan.

Du blir förvånad.

😑

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.