Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2010 del 1


SadamJR

Recommended Posts

Jag tänkte åka och hälsa på en kompis i Luxembourg helt utan att han vet om det. Kan man göra så? Bara ringa på...

Tänkte mig en förklädnad, även om det inte blir lätt liksom...

Tänkte mig en hatt och en röd mustasch och annorlunda glasögon.

Samt kanske färger på kläder som jag aldrig skulle valt,

vilket innebär färgglada kläder. Det har jag aldrig.

Klär mest i svart och vitt.

Vi har inte setts på mer än 15 år...

haha, gört! 😛 Frågan är om han känner igen dig även utan förklädnad? 😛 Då blir det lite jobbigt. xD

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 29,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Fidden

    3583

  • Overkill

    3568

  • Dingbats

    3047

  • Neosus

    2990

Nu har jag börjat med valutaspekulation! Jag fick 2000 DKK av dansken i förskottsbetalning för översättningsjobbet, och behåller dem i den valutan på Paypal tillsvidare. Vad tror ni om danska kronans kurs? Är det smart att vänta eller kommer den bara sjunka ytterligare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har så in i bomben ont i högerörat.Det började värka natten till idag och jag åkte nästan iväg till Akuten kl 3 inatt. Men så jobbade och kom hem kl 21 iaf. Men det värker till och från. Har aldrig haft öroninflammation. Hur yttrar sig det? Jag har ju ingen feber eller andra grejer. Och en följd av fökylningen för 14 dagar sedan tror jag inte på. Tror mest på ljudvila. Ska undvika ljud fredag-lördag. Kan ha varit någon skrikande barn eller högt pipljud jag hört t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag börjat med valutaspekulation! Jag fick 2000 DKK av dansken i förskottsbetalning för översättningsjobbet, och behåller dem i den valutan på Paypal tillsvidare. Vad tror ni om danska kronans kurs? Är det smart att vänta eller kommer den bara sjunka ytterligare?

Översättning av vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, gört! 😛 Frågan är om han känner igen dig även utan förklädnad? 😛 Då blir det lite jobbigt. xD

Jag har inte förändrat mig en cm.

Han har däremot fått glesare hår t.ex.

Vi gick i samma klass från 7-årsåldern.

Undrar vad han säger...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sida om musikteori. Var en tråd om det i allmänt.

Vad vet du om danska valutakursen?

En sida!! Det var bra betalt.

Det enda jag hållit mig till är att länge nog multiplicera med 1.25 för att se vad det kostar i svenska pengar.

Fluktuerar den nu, menar du?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du testat starta om programmet, datorn. Isåfall:

Gå in på kontrollpanelen under start, sedan Lägg till/ta bort program eller om det står Program och Funktioner.

När du e klar så går du in på https://www.spotify.com/se/download/windows/ och hämtar ner programmet till datorn igen.

Tackar mjukast. Lyssnar på Steely Dan - Here At The Western World.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar mjukast. Lyssnar på Steely Dan - Here At The Western World.

Så det funkar nu! Härligt. Varsågod. 😉

Nu måste jag sova, 4 timmars tenta imorn 8:30 wohoo! 😮 Herråå!

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nåt lämpligt sätt att köra en videoblogg när man är på resande fot i Europa?? Tänkte kanske lägga upp en sådan. VAR gör man det nånstans. Jag har ju ingen aktiv MySpace eller YouTube-sida f.n., men det kanske är bäst att köra på nån av dem kända, eller?

Jag tänkte varken ha med mig laptop eller videokamera ut. Det får räcka med den lilla Samsung digitalkamera med HD-videoinspelning, där bilden blir bra, men ljudet sisådär eller rättare sagt, det blir bra det också men bara om man spelar in med max måttlig ljudnivå. Tänkte annars på en Zoom HandyCam för det syftet, men allt kostar ju och även en sådan. Runt 3000 kr, tror jag. Och då måste jag ju ha med även digitalkameran iaf, eftersom den tar stillbilder.

Om jag kör med Samsung digitalkameran och spelar in videosnuttar (vars 😉 längd är beroende på hur stor minneskortet är, får väl köpa ett på 16 GB...), kan jag ladda upp dem på ett Internetcafé då väl?! Behövs väl bara att jag har med en usb-sladd - eller hur ska jag bära mig åt?

Bilder film från resan, nån spelning kanske m.m., tänkte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vet du om danska? Har du dansk släkt?

Ingenting, jag har vart i Köpenhamn en gång. Men man fattar ju liksom, kanske nåt ord ibland man inte känner till men det löser sig av sammanhanget.

Sammantaget ska det bli runt 6500 svenska! IZ NAIZ

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenting, jag har vart i Köpenhamn en gång. Men man fattar ju liksom, kanske nåt ord ibland man inte känner till men det löser sig av sammanhanget.

Sammantaget ska det bli runt 6500 svenska! IZ NAIZ

Holländska, vietnamesiska och finska är lättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vem fan kan man ringa som vet nåt om valutakurser då. Nån bank kanske.

Den svenska kronan har aldrig någonsin varit så svag mot den danska kronan. Idag var DKK/SEK 1.515. Så för att få 100 danska kronor, måste du betala 151,50 svenska. Eller för knappt 67 danska kronor så får du 100 svenska.

Det kan också nämnas att priserna på andra sidan sundet är nästan dubbelt så höga för restauranger, många livsmedel och kläder..

Omvänt förhållande för svenska kronan. Det var över 20 år sedan som förhållandet var det motsatta, att den svenska kronan var kraftigt mycket starkare än den danska. Men dessa tider är sedan länge förbi och svenskar som vill på semester utomlands får räkna med att få lite för pengarna.. speciellt om du besöker Danmark eller övriga Europa. Danska kronan följer ju eurons (EUR) utveckling och så länge den står i över 11.38 som idag, så lär det bli jobbigt för svenskar att åka utomlands.

Varför så låg svensk krona? Anledningarna till den nuvarande valutakursen för kronan är bl. a. den långa svenska räntan, problemen kring SAAB och fruktan för de svenska bankernas exponering mot Östeuropa

Link to comment
Dela på andra sajter

Den svenska kronan har aldrig någonsin varit så svag mot den danska kronan. Idag var DKK/SEK 1.515. Så för att få 100 danska kronor, måste du betala 151,50 svenska. Eller för knappt 67 danska kronor så får du 100 svenska.

Det kan också nämnas att priserna på andra sidan sundet är nästan dubbelt så höga för restauranger, många livsmedel och kläder..

Omvänt förhållande för svenska kronan. Det var över 20 år sedan som förhållandet var det motsatta, att den svenska kronan var kraftigt mycket starkare än den danska. Men dessa tider är sedan länge förbi och svenskar som vill på semester utomlands får räkna med att få lite för pengarna.. speciellt om du besöker Danmark eller övriga Europa. Danska kronan följer ju eurons (EUR) utveckling och så länge den står i över 11.38 som idag, så lär det bli jobbigt för svenskar att åka utomlands.

Varför så låg svensk krona? Anledningarna till den nuvarande valutakursen för kronan är bl. a. den långa svenska räntan, problemen kring SAAB och fruktan för de svenska bankernas exponering mot Östeuropa

Men det där är ju gammalt. Du kopierade det där från nån artikel från typ den här tiden förra året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nåt lämpligt sätt att köra en videoblogg när man är på resande fot i Europa?? Tänkte kanske lägga upp en sådan. VAR gör man det nånstans. Jag har ju ingen aktiv MySpace eller YouTube-sida f.n., men det kanske är bäst att köra på nån av dem kända, eller?

Jag tänkte varken ha med mig laptop eller videokamera ut. Det får räcka med den lilla Samsung digitalkamera med HD-videoinspelning, där bilden blir bra, men ljudet sisådär eller rättare sagt, det blir bra det också men bara om man spelar in med max måttlig ljudnivå. Tänkte annars på en Zoom HandyCam för det syftet, men allt kostar ju och även en sådan. Runt 3000 kr, tror jag. Och då måste jag ju ha med även digitalkameran iaf, eftersom den tar stillbilder.

Om jag kör med Samsung digitalkameran och spelar in videosnuttar (vars 😉 längd är beroende på hur stor minneskortet är, får väl köpa ett på 16 GB...), kan jag ladda upp dem på ett Internetcafé då väl?! Behövs väl bara att jag har med en usb-sladd - eller hur ska jag bära mig åt?

Bilder film från resan, nån spelning kanske m.m., tänkte jag.

Videoblogg? Det vore kul, men ännu roligare vore det om du kunde lägga ut lite av din musik och texter mm så man kunde få ta del av dom, men det kommer du väl inte att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dingbats, kolla med bibblo om de har nån fin översättarbok (går även att fjärrlåna) och banken kan säkert kolla valutan i tid å rum.

Mm, tänkte låna ordbok och bok om musikteori (på svenska) på bibblan. Grejen med kursen är ju inte att veta hur den är nu, mer att få tips om hur den kommer utvecklas från nån som vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det där är ju gammalt. Du kopierade det där från nån artikel från typ den här tiden förra året.

Ja, jag märkte att det som stod där inte alls stämde med kurvorna. Sjukt, för det verkade som om det var aktuellt.

GBP är riktigt lågt i förhållande till SEK nu. Kanske skulle köpa nåt instrument om man kunde...

Du menar att du kunde hålla inne med översättningen ett tag?

Frågan är hur länge det är bra att vänta.

Och om du tjänar nåt särskilt på det.

Det kanske inte är värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag börjat med valutaspekulation! Jag fick 2000 DKK av dansken i förskottsbetalning för översättningsjobbet, och behåller dem i den valutan på Paypal tillsvidare. Vad tror ni om danska kronans kurs? Är det smart att vänta eller kommer den bara sjunka ytterligare?

Undrar oxå vad det är du har översatt, och från vilket språk till vilket? Kan inte se att det framgår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Videoblogg? Det vore kul, men ännu roligare vore det om du kunde lägga ut lite av din musik och texter mm så man kunde få ta del av dom, men det kommer du väl inte att göra?

Jo, men det blir ju det då, i sådan form.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...