debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 (redigerat) Hur många här säger sopebil istället för sopbil? Redigerat 8 mars 2010 av debatt
Pico Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Hur många här säger sopebil istället för sopbil. Vet inte om jag någonsin hört någon säga sopebil.
Gote Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Vet inte om jag någonsin hört någon säga sopebil. Nope, inte jag heller. Förresten, hur många här säger "heller" och hur många säger "iheller"? xD
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Vet inte om jag någonsin hört någon säga sopebil. Jag vet en massa som alltid slänger in ett e i substantiv om de innehåller två snarlika konsonanter. Antagligen för tydlighetens skull. Ett annat fenomen är att mina släktingar inte säger reumatism, utan alltid reumatismen även när det inte ska vara i bestämd form! 😊
Dingbats Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Nope, inte jag heller. Förresten, hur många här säger "heller" och hur många säger "iheller"? xD Jag brukar säga "helle" och "elle".
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Nope, inte jag heller. Förresten, hur många här säger "heller" och hur många säger "iheller"? xD Vad är iheller?? Jag har aldrig varken hört eller sett det förut! 😊
Dingbats Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 En kompis sa hellerhur när vi var små. Och eller hur säger jag alltid som ellehur. Om man inte gör det är man dum i huvet.
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Lägger ni också in ett -en på slutet i meningar som slutar med ism? Det gör inte jag. Jag gör inga konstigheter. Har dock ett helvete med att lära bort från alla felaktigheter man lärt sig.
Dingbats Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Hade en kompis som sa schallskärm om fallskärm. 😊 Falmskärm är ju vanligt annars. Och faborit och banilj.
Gote Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Vad är iheller??Jag har aldrig varken hört eller sett det förut! 😊 Jag skulle säga att det är en skånsk version av heller. Och ska man vara petig blir det nog "ihellor".
Dingbats Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 (redigerat) Lägger ni också in ett -en på slutet i meningar som slutar med ism? Det gör inte jag. Jag gör inga konstigheter. Har dock ett helvete med att lära bort från alla felaktigheter man lärt sig. Jag var helt säker fram tills för nåt år sen på att tjälknöl hette kärlknöl. Redigerat 8 mars 2010 av Dingbats
Dingbats Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Man kan nästan tro du är stockholming. Ellehur! Fast jag säger inte durr.
Gote Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 I Skåne uttalas fett mer som fitt. Så ni kan ju prova att säga fettvalkar på skånska... xP
Pico Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Fan Pico, nu blev jag distraherad av Idan Raichel... 😊 Gote mi'ma'amakim.
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Jag var helt säker fram tills för nåt år sen på att tjälknöl hette kärlknöl. Kärlknöl är väl det som uppkommer vid en stenos i ett kärl?
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 I Skåne uttalas fett mer som fitt. Så ni kan ju prova att säga fettvalkar på skånska... xP blygdläppar
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 - Ser du vad krokiga fingrar du har! Vad beror det på? - Det är reumatismen. eller - Ser du vad krokiga fingrar du har! Vad beror det på? - Det är reumatism.
Recommended Posts