Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2010 del 1


SadamJR

Recommended Posts

Annons
  • Svar 29,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Fidden

    3583

  • Overkill

    3568

  • Dingbats

    3047

  • Neosus

    2990

Problemet är att om man jämför med vad som hände för 40 år sen, 1970, så var den musik som kom fram då ny och fräsch. Backar man ytterligare 40 år så kommer man till 1930. Utvecklingen mellan 1930 0ch 1970 var enorm. Utvecklingen mellan 1970 och 2010 är försumbar, i alla fall när det gäller sk rockmusik.

Och?

Är det någon som betvivlar detta?

Inte konstigt heller, eftersom rocken slog igenom på 1950-talet.

Det är nästan som att säga att svartvit tv var större då än vad det är nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Pazos morsa:

när man läser nationalekonomi (samhällsekonomi) så inser man för det första ganska snart, vilket även OK blivit varse, att många av teorierna är "höger"-inriktade. Men det beror dels på att det var (som på så många andra skolområden, åtminstone då) de välsituerade som hade möjlighet att förkovra och utbilda sig för det första. Och eftersom det inte fanns så värst många teorier innan Adam Smith så skapade man dem och såg naturligtvis till att dessa teorier låg i sitt eget intresse. Dels är många teorier "höger"-inriktade även för att det är en vetenskap som talar väldigt mycket om nytta och inte i lika stor utsträckning om fördelning. För att maximera nyttan krävs ofta en marknadsekonomi. Och då menar man den totala nyttan.

Vad man skulle kunna göra är att fördela den output som det också kallas som framkommer ur den maximerade produktionsapparat som ofta förespråkas. Men för att bibehålla en maximerad outputeffektivitet måste det finnas incitament till en sådan vilja från arbetskraften. Men visst, löser man det, så skulle man kunna fördela välfärden som marknaden ger upphov till i efterhand s.a.s. Under vilda protester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och?

Är det någon som betvivlar detta?

Inte konstigt heller, eftersom rocken slog igenom på 1950-talet.

Det är nästan som att säga att svartvit tv var större då än vad det är nu.

Alla betvivlar detta, av någon obegriplig anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny musik är extremt intressant, eftersom man helt enkelt inte hört den förut. Eller har jag missat något nu?

Sedan behöver inte all musik vara så extremt "nyskapande", det räcker med en säregen unik röst, eller att den är vacker.

Ett nytt inslag av ett udda instrument,

eller kanske en annorlunda kombination av olika instrument som annars inte brukar spela tillsammans så ofta.

Sedan tror jag att tekniken för återgivning av musik faktiskt också spelar in mycket!

Jag lyssnar t.ex. aldrig på ragtimemusik från 20-, 30-talet, vilket jag hade en klasskamrat som BARA lyssnade på,

märkligt nog. Jag hör inte heller på 40-talsmusik eller grejer från 50-talet. 60-talet är f*n gränsfall alltså...

Inte för att det är dåliga melodier och så, men kanske delvis pga ljudkvaliteten. Medvetet eller omedvetet...

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...