Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Däggdjur? Hur kom de in i den här förvirrade diskussionen? Är inte krokodilen ett rovdjur? 😆 Rovdjuren (Carnivora) är en ordning i klassen däggdjur.
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Trodde att jag hade växt förbi det där med att lära sig nya saker... 😆
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 hehe, en dag då man inte lär sig något nytt är en dålig dag.
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 hehe, en dag då man inte lär sig något nytt är en dålig dag. Sedär, det visste jag inte! 😆
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 En dag då man inte fyller år är en dålig dag! 😆 Ja, om man med år även menar hål.
Dingbats Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Rovdjuren (Carnivora) är en ordning i klassen däggdjur. Jo, fast här pratar vi väl ändå om två olika betydelser för ordet "rovdjur". Dels den biologiska facktermen som betyder ordningen carnivora, och dels den vardagliga betydelsen "djur som äter djur". Precis som "djur" kan betyda "organism inom riket animalia" och "djur som inte är en människa".
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Jo, fast här pratar vi väl ändå om två olika betydelser för ordet "rovdjur". Dels den biologiska facktermen som betyder ordningen carnivora, och dels den vardagliga betydelsen "djur som äter djur". Precis som "djur" kan betyda "organism inom riket animalia" och "djur som inte är en människa". precis, och därför kan man inte säga att rovdjur = predator.
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Ja, om man med år även menar hål. Ja, om man med hål inte menar karies.
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Ja, om man med hål inte menar karies. Ah, nu börjar det bli en riktigt bra definition. 🙂
SadamJR Postat 8 februari 2010 Trådstartare Postat 8 februari 2010 Nej, det är inte riktigt samma sak. En ko är en predator ur gräsets synvinkel. Det är dock aldrig ett rovdjur, eftersom ett rovdjur är ett (dägg)djur som jagar och äter andra djur. Är då gräset ett byte?
SadamJR Postat 8 februari 2010 Trådstartare Postat 8 februari 2010 hehe, en dag då man inte lär sig något nytt är en dålig dag. Jag vet inte det. Har kommit till det där stadiet att jag är fullärd. Det finns helt enkelt inte plats för mer. Varenda gång jag lär mej nått nytt faller nåt gammalt bort. Det är ju inte bra om det faller bort nåt värdefullt för att man lär sej nåt om lady gaga's senaste bravader, t ex.
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Om kon rycker upp gräset med rötterna är det iaf ett byte xD
SadamJR Postat 8 februari 2010 Trådstartare Postat 8 februari 2010 Eller om hur predatorn, kon, anfaller gräset, sitt byte.
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Eller om hur predatorn, kon, anfaller gräset, sitt byte. har du sett hur korna beter sig när de släpps ut efter en lång vinter? 🙂
SadamJR Postat 8 februari 2010 Trådstartare Postat 8 februari 2010 Tror allt jag lärde mej på gymnasiet stök med i ett svep här.
Dingbats Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 precis, och därför kan man inte säga att rovdjur = predator. Å andra sidan kan man konstatera att 99% av alla som tittar på naturfilmen inte förstår att det skulle finnas nån som helst skillnad mellan de två orden.
SadamJR Postat 8 februari 2010 Trådstartare Postat 8 februari 2010 har du sett hur korna beter sig när de släpps ut efter en lång vinter? 🙂 Där går det vilt till, och så kallas det för grönbete. Är dock inte säker på om det är betar dom gör när dom håller på så där.
Micke H Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Jag har lagt in en jävla massa födelsedagar i kalendern på min iPhone för att jag var uttråkad. Imorse tog jag en kortizon-spruta förresten. Det gjorde helvetiskt ont. Men imorgon så ska smärtan vara borta. Där ser man.
SadamJR Postat 8 februari 2010 Trådstartare Postat 8 februari 2010 Å andra sidan kan man konstatera att 99% av alla som tittar på naturfilmen inte förstår att det skulle finnas nån som helst skillnad mellan de två orden. Nä, vi är en elit.
SadamJR Postat 8 februari 2010 Trådstartare Postat 8 februari 2010 Adios. Måste ge mej ut i verkligheten ett tag.
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Adios. Måste ge mej ut i verkligheten ett tag. 🙂 NEJ! GÖR DET INTE!!!
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Å andra sidan kan man konstatera att 99% av alla som tittar på naturfilmen inte förstår att det skulle finnas nån som helst skillnad mellan de två orden. och allt på grund av den där 80-talsfilmen...
Recommended Posts