Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Killis å ajg ska nog möblera om hans rum idag 😄 Men vem är Hans? 😆
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Varför säjer dom predatorer i naturprogrammet på tv? Är det in detsamma som rovdjur? Det är lite kul när de överanvänder branch-ord. Det händer att de pratar om herbivorer också xD fast i predatorfallet är det nog helt enkelt för att det är snabbt och smidigt översatt från engelska.
SadamJR Postat 8 februari 2010 Trådstartare Postat 8 februari 2010 Rovdjur låter lite väl generellt tycker jag. Dessutom kan ju det "jagade" djuret också vara ett rovdjur... då skulle det liksom bli "rovdjuret vet inte att rovdjuret snart ska äta rovdjuret" Mycket lättare att säga byte och predator då. Kan inte en predator bli ett byte? Då blir det ju "predatorn vet inte att predatorn snart ska äta predatorn".
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Din mamma? 😆 Ja för det kan ju inte vara Hans mamma, för jag tror du har sagt att du redan träffat Hans mamma, och Hans kan ju inte vara Hans mamma, för då skulle han ju behövt befrukta sig själv, och då blir det liksom ett höna/ägg-problem av det hela.
Pazo Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Ja för det kan ju inte vara Hans mamma, för jag tror du har sagt att du redan träffat Hans mamma, och Hans kan ju inte vara Hans mamma, för då skulle han ju behövt befrukta sig själv, och då blir det liksom ett höna/ägg-problem av det hela. Din pappa? 😆
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Kan inte en predator bli ett byte? Då blir det ju "predatorn vet inte att predatorn snart ska äta predatorn". Jo, ett djur som är predator kan också vara ett byte. Men när man använder ordet predator, är det i sammanhang där just det djuret är predator, aldrig när det är ett byte.
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Din pappa? 😆 Han heter Ingemar... 😄 kanske är mjölkbudet som varit framme, vad vet jag.
Pazo Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Han heter Ingemar... 😆 kanske är mjölkbudet som varit framme, vad vet jag. Coolt! 😄
Pazo Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 KÖPING KÖPING KÖPING KÖPING ÄR jönköping utan jön!
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Även om Hans är skolad pianist, kallar man honom inte pianist i bandet som han spelar trummor i. Då kallar man honom trummis. (jämförelse predator-byte då alltså)
SadamJR Postat 8 februari 2010 Trådstartare Postat 8 februari 2010 Jo, ett djur som är predator kan också vara ett byte. Men när man använder ordet predator, är det i sammanhang där just det djuret är predator, aldrig när det är ett byte. Ungefär som med rovdjur då?
Pazo Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 jag tycker rovdjur, om man tar fiddens exempel, skulle bli som att säga musiker. typ
Pico Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 jag tycker rovdjur, om man tar fiddens exempel, skulle bli som att säga musiker. typ Musiker är rovdjur? 😆
debatt Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Grattis till pensioneringen, Gote! gulaschsoppa//:debatt
Dingbats Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 jag tycker rovdjur, om man tar fiddens exempel, skulle bli som att säga musiker. typ Men predator och rovdjur är ju exakt samma sak. Predator är bara en idiotisk direktöversättning från engelska.
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Grattis till pensioneringen, Gote! gulaschsoppa//:debatt Tack debatt! 😆 /Banan
debatt Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Men predator och rovdjur är ju exakt samma sak. Predator är bara en idiotisk direktöversättning från engelska. Ordet predator var en ny bekantskap för mig. Kunde vara en föregångare till datorn, kulram? 😆
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 (redigerat) Ungefär som med rovdjur då? Nej, det är inte riktigt samma sak. En ko är en predator ur gräsets synvinkel. Det är dock aldrig ett rovdjur, eftersom ett rovdjur är ett (dägg)djur som jagar och äter andra djur. Redigerat 8 februari 2010 av Fidden
Pazo Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Nej, det är inte riktigt samma sak. En ko är en predator ur gräsets synvinkel. Det är dock aldrig ett rovdjur, eftersom ett rovdjur är ett (dägg)djur som jagar och äter andra djur. PRECIS!
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Däggdjur? Hur kom de in i den här förvirrade diskussionen? Är inte krokodilen ett rovdjur? 😆
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Ok, haha. 😆 Vi som diskuterar är naturligtvis däggdjur, men det var väl knappast det jag menade, eller hur?
Recommended Posts